Viitorul în transporturi înseamnă să fii foarte rapid. Să fii lângă client. Sunt principii pe care îşi gândeşte dezvoltarea Lagermax AED Romania, abordând o nişă potrivită companiilor medii care, printr-o flexibilitate accentuată, ocupă locul lăsat liber de marii jucători din domeniu.
„Ne adresăm în special industriei auto, dar avem clienţi şi din alte sectoare. Acest segment de piaţă impune o mare rigurozitate în organizarea transportului“, a afirmat Rareş Măcinică, Managing Director Lagermax AED Romania. El a ţinut să precizeze că industria auto înseamnă un lanţ logistic extrem de complex, care nu permite eroare, ceea ce generează implicaţii mari asupra livrărilor. Iar şoferii reprezintă o verigă foarte importantă. „În cazul nostru, şoferul ţine legătura cu şeful de service unde se face livrarea, participă la sortarea mărfurilor în depozit, ştie tot timpul ce transportă şi ceea ce trebuie să aibă în vedere din punct de vedere tehnic. Transferăm toată partea de comunicare şoferului, care ţine legătura cu clientul (ex. şeful de service) pe tot parcursul livrării. Realizăm în special livrări de piese de schimb către service-uri şi dealeri din toată ţara.“ Rareş Măcinică a subliniat că segmentul de piese de schimb este unul foarte atent monitorizat după ce, în urma studiilor, s-a ajuns la concluzia că impactul acestei zone în profitabilitatea producătorilor auto este de peste 50%. În acest context, lanţul logistic este cu atât mai important. „Putem livra 70-80 de repere, în condiţiile în care un reper reprezintă un destinatar iar pe fiecare destinatar există 4-5 colete. Practic, şoferul este responsabil pentru distribuţia a circa 250 de colete într-un sistem next day delivery“, a mai arătat Managing Directorul Lagermax AED Romania. El a apreciat că distribuţia de piese de schimb reprezintă un hibrid între distribuţia clasică şi curierat, perioadele de livrare fiind foarte scurte. Altfel spus, chiar şi atunci când sistemul în care se lucrează este unul „next day delivery“, în multe cazuri se impun ore pentru livrare (până în ora 12.00 sau până în ora 15.00, de exemplu). Totul este precis planificat, iar calităţile şoferului depăşesc puţin sfera obişnuită, pentru că participă activ în lanţul logistic. S-ar putea spune că are calităţi similare cu ale unui gestionar de depozit sau dispecer de transport.
Iar pentru ca lucrurile să meargă bine, în cadrul Lagermax AED Romania au loc traininguri interne unde şoferilor li se predau detaliile tehnice privind mărfurile transportate şi modul în care trebuie abordat transportul, pe baza instrucţiunilor primite de la producătorii pieselor auto. „Avem ghiduri de manipulare şi transport pentru piesele considerate critice, care sunt afişate în depozit şi făcute cunoscute tuturor angajaţilor ce intră în contact cu acestea, inclusiv şoferilor. Sunt proceduri clare privind manipularea pieselor, ambalarea lor, alocarea unor anumite zone în depozit. Sunt anumite semne specifice de fragilitate pe care, dacă şoferul nu le înţelege, poate manipula greşit piesele respective. Există inclusiv un manual al şoferului ca parte a trainingului“, a mai arătat Rareş Măcinică. El a precizat că maşinile din parcul companiei sunt folosite aproape exclusiv pentru livrarea de piese către dealeri şi service-uri. Iar prin aceasta asigură o mare flexibilitate în raport cu clienţii. „Atributul Lagermax este flexibilitatea. Apar urgenţe sau livrări la 12 noaptea, sâmbăta sau duminica şi este foarte important să ai controlul întregului proces. Avem doi şoferi pe fiecare maşină şi ştim în fiecare moment unde se află. Noi privim şoferii ca pe o parte integrantă din procesul logistic. Este un post important. De aceea trebuie să comunice foarte bine. Nu vrem să fie absolvenţi ai Academiei Române, dar nici să facă greşeli de gramatică sau să aibă un stil agresiv. Trebuie să aibă un stil apropiat de cel al unui vânzător de servicii“, a mai continuat Managing Directorul Lagermax AED Romania.
Şoferi motivaţi pozitiv
Motivaţia şoferilor se face prin bonusuri, pe care le primesc sub formă de prime, dacă îşi îndeplinesc obiectivele. „Obiectivele pe care le avem noi le au şi ei. Este vorba despre acel «service level agreement». Nu ne permitem erori pentru că fiecare greşeală se răsfrânge nu numai în calitatea serviciilor Lagermax Romania, dar putem afecta imaginea Grupului în general. Sunt contracte foarte mari la nivel de grup, pentru care depunem foarte mari eforturi să le desfăşurăm aşa cum trebuie. E normal să fim foarte rigizi atunci când vine vorba de eroare. Iar presiunea vine din partea clienţilor. De aceea avem o relaţie deschisă cu şoferii. Important este ca în cazul unei greşeli să înţeleagă unde au greşit. Bineînţeles, o greşeală poate atrage după sine tăierea bonusurilor, care reprezintă o parte importantă din venit. Ţinem evidenţa lunar centralizat asupra costurilor de transport şi ne concentrăm asupra celor variabile. Dar în ceea ce priveşte camionul, nu raportăm performanţa strict în legătură cu Lagermax, ci în legătură cu clientul. Le explicăm şoferilor că nu Lagermax le plăteşte salariile, ci clientul. E simplu. Trăim din clienţi“, a subliniat Rareş Măcinică. De menţionat că maşinile sunt urmărite prin GPS, compania beneficiind totodată de un TMS (Transportation Management System), care funcţionează în legătură directă cu WMS-ul (Warehouse Management System), ceea ce permite urmărirea în timp real a mărfurilor. „Clientul se poate interfaţa şi poate avea informaţiile acestea prin intermediul internetului. Poate vedea tot ceea ce înseamnă stoc, livrări şi statusul acestora.“
Specialişti în grupaj internaţional
Lagermax AED Romania este specializată pe grupaj internaţional, segment pe care beneficiază de susţinerea grupului. „Acoperim toată Europa într-un mod foarte vizibil. Iar tendinţa de creştere a nişei de grupaj se simte şi la nivel general, de grup. Este o nişă pentru toată Europa“, a mai arătat Managing Directorul Lagermax AED Romania, subliniind că, dacă în urmă cu 3-4 ani discuţiile erau purtate cu clienţii în general în jurul camioanelor complete, astăzi 9 din 10 clienţi solicită grupaj. „Există o tendinţă accentuată să se evite stocurile, se lucrează pe comenzi şi astfel nu mai poţi să influenţezi cererea prin cantităţi mai mari, cu discounturi de volum“. De altfel, în acest context, se simte o schimbare a volumelor din China către Europa. Rareş Măcinică a apreciat că foarte multe companii pentru care Lagermax AED furnizează servicii îşi caută furnizori în Europa, tocmai din cauza lead-time-ului foarte mare cu China. Iar acest lucru are un impact pozitiv şi pentru grupajele internaţionale. „Lumea nu mai vrea să mai audă de stocuri. Creşte cross-docking-ul şi stocul tampon se măreşte un pic, dar rămâne stoc tampon, iar cu China nu mai poţi face acest lucru. Se schimbă din nou centrul de greutate al economiilor mondiale, care doresc acum producţia mai aproape“, a concluzionat Rareş Măcinică.
Rareş Măcinică, Managing Director Lagermax AED Romania:
„Are loc o regândire a economiei mondiale, ce se reflectă în principal în transport, care s-a fracţionat.“
„Vrem să investim în flotă şi să grupăm pe transport mărfuri din domeniul auto cu mărfuri de pe alte segmente, chiar dacă industria auto este una cu cerinţe foarte mari.“
„Mergem pe principiul: cum te tratezi tu aşa vei fi tratat şi cu cât investeşti mai mult în tine cu atât vei fi mai mult respectat.“
„Clienţii vor astăzi un concept bine conturat de transport. Vrem să transmitem că suntem o companie medie, dar flexibilă, care investeşte în imagine, în oameni, în şoferi, pregătindu-i să comunice bine şi să fie atenţi la client. Credem că putem face astfel diferenţa.“
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro