Desi, pana la sfarsitul acestui an, trei regulamente europene vor intra in vigoare, iar discutiile legate de o noua lege a transporturilor au demarat inca din 2009, situatia este, in continuare, neclara.
Practic, singurul lucru sigur ramane faptul ca, pana la finalul anului, vom avea o noua lege a transporturilor, dar ce va contine aceasta si sub ce forma va aparea…
Noutati aduse de regulamentele europene
Regulamentele europene vor trebui, totusi, sa fie preluate in legislatia nationala.
„La sfarsitul anului 2009, au fost adoptate trei regulamente europene, unul dintre ele referitor la accesul la profesie si celelalte privind piata internationala a transportului de marfuri si persoane. Aceste regulamente vor deveni aplicabile in statele membre incepand cu 4 decembrie 2011. In consecinta, si legislatia romaneasca va trebui modificata“, a explicat William Padina, reprezentant UNTRR.
Conditia de sediu este un prim element de noutate. Astfel, transportatorii rutieri vor trebui sa detina un sediu stabil in Romania, sa isi poata repara vehiculele in Romania si vehiculele pe care le detin sa fie puse in circulatie in Romania.
„In ceea ce priveste buna reputatie, s-a introdus coresponsabilizarea managerului de transport si a firmei. Depasirea masei maxime autorizate, un sofer care nu opreste la control sau refuza sa prezinte documentele la control sunt motive pentru care managerul de transport isi pierde buna reputatie. Capacitatea financiara va putea fi dovedita si printr-o asigurare sau printr-o garantie bancara. Asigurarea va trebui sa garanteze faptul ca transportatorul face fata costurilor pentru derularea activitatii. Autoritatile ar trebui sa prevada niste conditii minime pe care asigurarea ar trebui sa le indeplineasca“, a completat William Padina.
O alta noutate este introducerea cazierului conducatorului auto. Acest instrument ar putea duce la o responsabilizare a soferilor, care ar fi nevoiti sa invete mai bine ceea ce trebuie sa faca.
Scrisoarea de garantie bancara pentru expeditori
Transportatorii au cerut de multa vreme gasirea unor modalitati pentru garantarea platii de catre intermediari pentru serviciile prestate.
Astfel, a aparut mult discutata scrisoare de garantie bancara, pe care expeditorii sunt obligati sa o detina pentru a-si dovedi capacitatea financiara.
Reprezentantii caselor de expeditie contesta acest instrument, afirmand ca este ilegal si nefunctional.
„Prin scrisoarea de garantie bancara se incalca atat constitutia cat si alte legi, inclusiv cea a concurentei. Nici bancile si nici ARR nu sunt institutii de executare silita. In plus, asa cum este formulata actuala legislatie, scrisoarea de garantie bancara nu este pentru transportatori, ci pentru clientii expeditorilor, care nu sunt transportatorii, ci clientii finali ai serviciului de transport. La ora actuala, nu putem interveni cu propuneri de modificari la noua lege a transporturilor, pentru ca nu se stie unde se lucreaza la acest proiect. Practic, nu avem cu cine sa vorbim. Comisia de dialog social nu ar trebui sa fie doar o chestiune de forma“, a aratat George Iacob-Anca, presedintele Patronatului Expeditorilor.
Pe de alta parte, reprezentantii ARR au afirmat faptul ca s-a gasit o solutie pentru a face functionala scrisoarea de garantie bancara.
„Modificarea legislativa prin care s-a introdus obligativitatea capacitatii financiare dovedite de catre o societate care face intermediere a fost fundamentata de sutele de plangeri ale transportatorilor care nu si-au mai primit banii pentru cursele efectuate. Eliminarea asigurarii de risc s-a facut pentru ca aceasta nu acoperea practic nimic. Am incheiat un protocol cu o banca, prin care le transmitem periodic toti operatorii licentiati, acestia fiind potentialii beneficiari ai scrisorii de garantie bancara. Transportatorul care face dovada ca a efectuat o cursa preluata de la o societate de intermediere si nu i-a fost platita, poate merge direct la banca si executa scrisoarea de garantie“, a declarat Daniela Dobrila, director licente ARR.
Un cerc vicios: infrastructura-legislatie-coruptie
Transportatorii s-au plans de amenzile mari si de greutatea cu care poate fi respectata legislatia, in special din cauza infrastructurii – este dificil sa respecti orele de conducere si odihna ale soferilor si, totodata, restrictiile privind masele maxime admise pe axa. De asemenea, exista suspiciuni privind discriminarea operatorilor romani fata de cei straini.
Reprezentantii ARR au declarat, insa, faptul ca operatorii straini sanctionati platesc amenzile in proportie de 100%, dar au aratat și ca procedura de sanctionare a operatorilor straini este mai dificila.
Lipsa de predictibilitate face viata grea transportatorilor, atat din punct de vedere legislativ cat si al controlului, iar coruptia a devenit un fenomen generalizat, aceasta fiind una dintre principalele probleme care trebuie ameliorate pentru a se ajunge la o relatie fireasca intre operatorii de transport si autoritati. Un asemenea fenomen este greu de rezolvat fara sprijinul transportatorilor, iar reprezentantii autoritatilor au amintit faptul ca nici o plangere nu a fost depusa in acest sens. Transportatorii se tem, insa, ca o asemenea plangere inseamna inchiderea afacerii in cateva luni de zile. Mai ales in conditiile in care opinia generala este aceea ca nu se poate merge 100% legal in Romania.
„Infrastructura rutiera ne afecteaza pe toti – viteza de deplasare este la jumatate fata de alte tari, costurile de exploatare ale parcului sunt duble, siguranta rutiera este la pamant, nu avem parcari unde sa putem opri pentru pauzele obligatorii… Trebuie sa facem front comun pentru a rezolva problemele pe care le avem“, a afirmat Constantin Oprea, vicepresedinte FORT.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro