Liber de șpagă

Un transportator mare din România, cu câteva zeci de camioane, îmi povestea recent despre greutăţile pe care le-a întâmpinat în încercarea de a nu da şpagă. Timp de aproape patru ani a fost un veritabil Don Quijote în luptă cu morile de vânt. Dar, incredibil, se pare că a reuşit. Reţeta, deşi aparent simplă, presupune consecvenţă şi precizie în gestionarea activităţii, şoferi bine pregătiţi şi, bineînţeles, curaj. Însă o companie bine pusă la punct, cu proceduri urmate cu stricteţe de către angajaţi şi respectarea legislaţiei în vigoare reprezintă aspecte pe care toţi transportatorii le au în vedere sau cel puţin ar trebui. Şi, o dată ce ai implementat aceste lucruri, pentru ce să mai dai şpagă? Sigur, scăpări pot apărea, iar o mică „atenţie“ poate scuti timp şi bani, dar firma despre care vă povestesc a demonstrat că se poate şi altfel. Şi-a instruit şoferii să nu mai dea şpagă. Au urmat ani de zile în care camioanele erau oprite des, controlate în amănunt şi amendate pentru orice. Dar compania a insistat în a nu da şpagă şi, chiar mai mult, a cercetat legalitatea fiecărui act de control, iar atunci când a constatat abuzuri nu a ezitat să meargă în justiţie – conflictul între firmă şi reprezentanţii autorităţilor de control a ajuns la cote ridicate… Luni, ani de zile în care camioanele companiei păreau a fi „vânate“… Însă, după patru ani, lucrurile s-au liniştit. Firma s-a încăpăţânat să nu dea şpagă, iar cei care realizează controlul au înţeles că maşinile oprite ale companiei înseamnă mult timp pierdut – şpaga este exclusă, iar eventualele procese verbale vor fi cel mai probabil contestate. Aşa că nu le mai opresc. Şi astfel, compania în cauză a devenit una dintre primele libere de şpagă din România. Îmi amintesc cum, la multe dintre evenimentele organizate pe teme legate de transport, numeroşi reprezentanţi ai autorităţilor au comentat problema nivelului ridicat al corupţiei. „Dacă voi nu aţi mai da şpagă, fenomenul ar dispărea“. Spuneau ei, făcând astfel transportatorii responsabili direcţi şi poate chiar principalii vinovați ai corupţiei în acest sector. Poate aveau dreptate, iar exemplul firmei care a luptat patru ani ar putea deveni un cod de conduită, o reţetă pentru eliberarea de şpagă.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.