Liberalizare controlată

Transportul regulat interjudețean este pus în fața liberalizării. Cum va arăta aceasta și ce efecte va avea asupra operatorilor de transport?

FORT a căutat un răspuns care să se încadreze în prevederile regulamentelor europene, să liniștească presiunile venite din partea Consiliului Concurenței și, totodată, să protejeze firmele de transport ce dețin, la ora actuală, licențe.

Practic, discutăm de un model inspirat din Italia, iar transportul licențiat și cel liberalizat ar urma să coexiste, pe o anumită perioadă, exercitând o concurență care să nu permită un avantaj major nici uneia dintre părți.

„FORT susține o prelungire a valabilității licențelor actuale și, paralel, deschiderea pieței. Astfel, cei care au licențe astăzi pot să își continue activitatea, iar cei care doresc să acceseze această piață să poată să o facă, dar, evident, în anumite condiții – modelul italian”, a precizat Augustin Hagiu, președinte FORT, cu ocazia adunării generale a federației.

Discutăm de o prelungire de cinci ani, în care cei care doresc să continue să opereze pe traseele licențiate vor putea face acest lucru. Însă, pe intervalele libere (se vehiculează termenul minim de o oră față de cursele existente), vor putea intra alți operatori, într-un sistem liberalizat.

„În plus, am solicitat și o relaxare a actualului program de transport. Astfel, transportatorii licențiați se vor putea adapta mai bine cerințelor pasagerilor. Țintim modificări mai ușoare, în ceea ce privește capacitățile de transport, posibilitatea de accesa aeroporturile de pe traseu…”, a explicat Augustin Hagiu.

Presiunea este cu atât mai mare, cu cât, chiar în această perioadă, a apărut în Parlament un text de lege (propunere de modificare a Ordonanței 27) care, practic, ar însemna liberalizarea transportului județean, fără perioada „de control” solicitată de operatorii licențiați.

„Vedem deschiderea autorităților, dorința de a ne ajuta să rezolvăm problemele semnalate, însă, în continuare, mai apar situații în care, aparent, se schimbă lucruri pentru «unii». De exemplu, ceea ce s-a întâmplat în Parlament în legătură cu transportul interjudețean – o lege pregătită pentru entități care nu fac transport interjudețean, la momentul de față”, a completat președintele FORT.

Autoritățile prezente la Adunarea Generală FORT au propus înființarea unui grup de lucru (Ministerul Transporturilor și patronate), care să lucreze la un act normativ nou, menit să asigure o tranziție controlată către un transport interjudețean liberalizat.

A fost, de altfel, identificat și un posibil „vehicul” în Parlament, care să preia modificările legislative țintite. Este vorba despre Ordonanța 12, care a ajuns la Camera Deputaților, și s-ar putea interveni cu amendamente pentru transportul interjudețean.

„Va urma încă o perioadă foarte grea pentru transportul de persoane, având în vedere că licențele pentru transportul interjudețean expiră. Sperăm la înțelegerea și sprijinul colegilor din Ministerul Transporturilor, pentru a găsi o soluție corectă, care să ne permită să mergem mai departe. În primul rând, să salvăm capitalul autohton și, în al doilea rând, să putem satisface publicul călător”, a declarat Doru Marian Crăc, președinte de onoare FORT.

Îngrijorarea privind o posibilă acaparare a pieței românești de transport de către companii străine este, în continuare, prezentă.

„Pe transportul interjudețean, se încearcă modificarea Ordonanței 27, într-o formulă care sună a liberalizare. Vom analiza aceste modificări, pentru a asigura protecția necesară firmelor de transport și a face față tumultului care vine de afară. Sunt multe firme puternice care își doresc să intre pe piața românească (o parte deja au intrat), dar noi am dus greul și ar trebui să fim protejați”, a precizat Florin Bocai, vicepreședinte FORT.

Nebuloasă la transportul județean

Transportul județean traversează o perioadă extrem de neclară și nu se întrevăd, încă, soluții de ieșire.

„Consiliile județene au avut un eșec răsunător în a implementa noile reglementări. Sunt doar trei județe în țară care au semnat câteva contracte de delegare. Timpul presează foarte mult consiliile județene și nu este clar ce se va întâmpla de la 1 ianuarie 2023, în condițiile în care expiră programele de transport”, a arătat Florin Bocai, vicepreședinte FORT.

O modificare a legislației pare singura soluție.

„Fiecare consiliu județean are un cartof fierbinte în mâini. Legislația va trebui îmbunătățită, pentru că este clar că suntem într-un impas și, probabil, vor fi parcurse toate etapele, inclusiv în instanță, până se va ajunge la o formă cât mai apropiată de așteptările transportatorilor”, a afirmat Vasile Toma, deputat.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.