Se liberalizeaza transportul national de calatori prin servicii regulate? Se mentine sistemul actual? Sau se introduce un sistem nou? Sunt semne de intrebare care se pare ca se vor pastra si dupa adoptarea noii ordonante privind transporturile rutiere.
Proiectul de ordonanta privind transporturile rutiere publicat in luna august pe site-ul Ministerului Transporturilor mentioneaza ca transportul rutier de persoane prin servicii regulate se poate efectua de catre operatorii de transport rutier numai in baza programelor de transport si a licentei de traseu eliberata de autoritatea competenta, precizand ca licenta de traseu pentru transportul rutier interjudetean contra cost se elibereaza pentru fiecare cursa, iar pentru transportul rutier judetean, pentru fiecare traseu. Nu se stabileste insa care va fi modalitatea de acordare a licentelor de traseu (in sistemul actual sau la cerere – adica liberalizare), stipulandu-se ca serviciul regulat de transport national de persoane contra cost se efectueaza cu autobuze, in conditiile stabilite de autoritatea competenta prin norme.
Concret, autoritatea competenta va stabili prin norme: conditiile pentru efectuarea serviciilor regulate, a serviciilor regulate speciale si a serviciilor ocazionale contra cost de transport rutier de persoane; modul de intocmire si aprobare a programelor de transport; modul de atribuire a traseelor cuprinse in programele de transport; modelul licentei de traseu si al graficului de circulatie; obligatiile operatorilor de transport rutier in cazul efectuarii serviciilor regulate, a serviciilor regulate speciale si a serviciilor ocazionale contra cost de transport rutier de persoane; conditiile de efectuare a operatiunilor de cabotaj in cazul transportului contra cost de persoane.
De mentionat ca proiectul de Ordonanta mentine prevederea conform careia in cadrul transportului rutier international contra cost de persoane prin servicii regulate, efectuat de catre operatorul de transport rutier roman pe baza autorizatiei de transport international, este interzisa imbarcarea persoanelor in vederea transportului acestora intre doua localitati de pe teritoriul Romaniei, ca serviciu international de transport persoane.
Case de marcat si cititoare de carduri obligatorii pe masini
Pe de alta parte, actul normativ introduce obligativitatea dotarii autobuzelor, prin intermediul carora se presteaza transport rutier national de persoane contra cost prin servicii regulate, cu aparat de marcat electronic fiscal si cititor de carduri cu posibilitate de a transmite date online. Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa indeplineasca toate conditiile si functiile prevazute de legislatia in vigoare si vor fi utilizate la eliberarea de legitimatii de calatorie. In plus, persoanele care, conform legii, beneficiaza de facilitati la transportul rutier national au obligatia de a utiliza legitimatie de transport tip card atat la urcarea, cat si la coborarea acestora in/din autovehicul. Modul de utilizare, precum si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de marcat electronice fiscale si cititoarele de carduri vor fi reglementate prin norme metodologice, aprobate prin hotarare a Guvernului.
Conform legii, modelul biletelor, abonamentelor si legitimatiilor speciale va fi stabilit unitar prin ordin al ministrului finantelor publice. Tot prin lege se stabileste ca transportul copiilor sub 5 ani se realizeaza gratuit, in conditiile in care acestia nu ocupa locuri separate.
Autogarile licentiate de administratia locala
Conditiile de licentiere ale autogarilor, conform noilor reglementari tin de trei elemente – baza materiala, competenta profesionala si onorabilitate – autogarile putand fi proprietate privata sau publica. Solicitarea privind infiintarea sau desfiintarea unei autogari va fi aprobata de autoritatea administratiei publice locale, acordul Ministerului Transportului fiind necesar numai in cazul in care administratorul infrastructurii feroviare solicita infiintarea sau desfiintarea unei autogari in/din zonele aferente statiilor de cale ferata. Conform actului normativ, este interzisa schimbarea destinatiei unei autogari, desfiintarea acesteia sau schimbarea destinatiei unor spatii ale unei autogari, in mai putin de 6 luni de la notificarea acestei intentii de catre proprietarul autogarii respective. Amenajarea, semnalizarea rutiera si intretinerea statiilor publice pentru urcarea/coborarea persoanelor transportate se asigura de autoritatea administratiei publice locale, administratorul drumului sau detinatorul acestuia, dupa caz.
Potrivit noii ordonante privind transporturile rutiere, biletul de calatorie reprezinta contractul de transport in cazul serviciilor regulate, incheiat intre prestator – operator de transport si beneficiar – calator, prin care operatorul de transport rutier se obliga sa efectueze transportul in conditii de siguranta si confort, iar beneficiarul se obliga sa achite contravaloarea sa, care include si asigurarea persoanelor si a bagajelor, precum si riscurile ce pot decurge din efectuarea transportului rutier.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro