LIBERALIZARE în transportul NAȚIONAL de călători?

Comisia Europeană propune măsuri importante de liberalizare a transportului rutier de persoane în UE.

Comisia Europeană a publicat, în 8 noiembrie, a doua partea a Pachetului pentru Mobilitate Curată, propunând măsuri importante de liberalizare a piețelor naționale pentru servicii regulate și ocazionale cu autobuze și autocare. Măsurile ar trebui să stimuleze dezvoltarea de legături cu autobuzul pe distanțe lungi în Europa și să ofere alternative la utilizarea autoturismelor personale, prin opțiuni de mobilitate suplimentare, de mai bună calitate și mai ieftine, în special pentru persoanele cu venituri reduse.

Conform autorilor propunerilor, o creștere cu 7% a utilizării autobuzelor și autocarelor în UE ar conduce la reducerea cu 500 milioane euro a costurilor de poluare și cu 2,8 miliarde euro a celor legate de accidente. Mobilitatea pentru grupurile sociale defavorizate ar crește, de asemenea, cu 130 de miliarde de pasageri-kilometri.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR salută această inițiativă a CE, „care recunoaște transportul cu autobuzul și autocarul ca fiind cel mai curat și mai eficient mijloc de transport, fapt evidențiat, de mulți ani, de industria transporturilor rutiere de persoane în cadrul campaniei globale pentru Mobilitate Inteligentă (Smart Move), promovate de Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) și activ derulate de UNTRR în România”.

Principalele măsuri vizate în Pachetul pentru Mobilitate Curată

CE a făcut un pas decisiv în punerea în aplicare a angajamentelor asumate în cadrul Acordului de la Paris, cu privire la reducerea obligatorie cu cel puțin 40% a emisiilor de CO2 pe plan intern, până în 2030. Pachetul privind mobilitatea curată include:

– Noi standarde privind CO2 – pentru a-i ajuta pe producători să îmbrățișeze inovarea și să furnizeze vehicule cu emisii scăzute.

– Directiva privind vehiculele nepoluante, pentru a promova soluțiile de mobilitate curată în procedurile de achiziții publice.

– Un plan de acțiune și soluții de investiții pentru instalarea, la nivel transeuropean, a unei infrastructuri pentru combustibili alternativi.

– Revizuirea directivei privind transportul combinat, care promovează utilizarea combinată a diferitelor moduri de transport de mărfuri (de exemplu, camioane și trenuri), prin facilitarea folosirii stimulentelor de către întreprinderi.

– Revizuirea Regulamentului privind serviciile de transport de persoane cu autobuze și autocare, propunând deschiderea piețelor naționale pentru servicii regulate.

– Inițiativa privind bateriile, astfel încât vehiculele și alte soluții privind mobilitatea, precum și componentele acestora, să fie concepute și produse în UE.

Liberalizare prin revizuirea Regulamentului 1.073/2009

CE propune revizuirea Regulamentului european nr. 1.073/2009 privind normele comune pentru accesul pe piața internațională a serviciilor de transport cu autocarul. Este vorba despre extinderea cadrului de aplicare al acestui document la piețele naționale de servicii regulate, pentru asigurarea accesului nediscriminatoriu pe piețele interne.

Obiectivul este de a garanta o concurență echitabilă și eficientă pe toate piețele interne și de a stimula inițiativele de afaceri în beneficiul pasagerilor. Propunerea CE este în concordanță cu Cartea albă privind politica comună în domeniul transporturilor „Foaia de parcurs pentru un spațiu european unic al transporturilor – Către un sistem competitiv și eficient de utilizare a resurselor sistem de transport” (2011).

Principalele propuneri ale CE privind revizuirea Regulamentului 1.073/2009:

– Liberalizarea piețelor naționale de servicii regulate, care vor putea fi efectuate de transportatori rutieri nerezidenți, pe baza unei autorizații obținute printr-o procedură simplă și transparentă.

– Accesul nediscriminatoriu la terminale: măsuri de asigurare a drepturilor de acces la terminale pentru toți operatorii, în condiții corecte, echitabile, nediscriminatorii și transparente, în scopul operării serviciilor de transport regulate.

– Liberalizarea excursiilor locale și eliminarea restricțiilor privind cabotajul prin servicii regulate: eliminarea cerinței ca serviciile regulate, prestate de un operator de transport nerezident în statul membru gazdă, să fie parte a unui serviciu regulat internațional, precum și a cerinței ca operațiunile de transport de cabotaj să nu se efectueze independent de un astfel de serviciu internațional.

– Abolirea foilor de parcurs ca documente de control: se reduce povara administrativă pentru transportorii europeni de persoane.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.