Ordonanta privind transporturile rutiere, pe care Guvernul o va emite in aceasta vara, ar putea prevedea liberalizarea transportului national de calatori.
Stadiul incert in care se afla noua lege a transporturilor si modul in care aceasta va fi emisa reprezinta aspecte pe care le-am prezentat pe larg la inceputul revistei.
Transportul rutier de calatori se afla, insa, intr-o situatie speciala, care trebuie comentata separat. Crearea unui corp de control unic, modificari privind cuantumul amenzilor, valabilitatea copiilor conforme sunt cateva dintre posibilele schimbari aduse de o noua lege a transporturilor, care insa vor putea fi „digerate“ (chiar si in termen scurt) de operatorii de transport, fara modificari majore in modul de organizare a firmelor. „Liberalizarea“, insa, inseamna o schimbare majora in insasi filozofia de functionare a firmelor de transport calatori. Organizare activitate, optimizare costuri, politica de investitii, securizare cota de piata – toate aceste aspecte capata noi intelesuri. Ar fi „liberalizarea“ un lucru bun sau rau? Greu de spus in conditiile in care nici macar nu stim ce inseamna. Pana acum, nu am vazut un proiect de lege in acest sens, ce sa mai vorbim de un studiu de impact…
Supararea MTI
Ordonanta privind transporturile rutiere va fi emisa in aceasta vara, dar, cu doar cateva saptamani inainte, operatorii de transport nu stiu ce va cuprinde aceasta.
„Probabil, decizia luata de MTI va fi de continuare a sistemului de atribuire a traseelor prin licitatie sau se va merge pe liberalizarea transportului de persoane, asa cum este in majoritatea statelor UE“, a declarat Eusebiu Pistru, secretar de stat MTI.
Este, din nou, folosita liberalizarea ca o sperietoare sau chiar va deveni realitate? De multe ori, acest cuvant a fost utilizat de autoritati ca un fel de mustrare si avertisment la adresa transportatorilor. Am putea face o legatura intre amendamentele propuse de reprezentantii patronatelor la OG 27 si vehicularea „liberalizarii“ de catre MTI.
Un lucru este cert – relatia dintre patronate si Ministerul Transporturilor este departe de a fi atins un nivel firesc, functional. Rezultatul il avem in fata: predictibilitate legislativa zero, completata de o atmosfera conflictuala, care face imposibila orice colaborare. Mesajul MTI pare unul de forta si exprima faptul ca, indiferent cu cine se poarta discutii, cheia privind transporturile rutiere, inclusiv din punct de vedere legislativ, se afla la Minister. Totusi, pentru transportatori aceste „jocuri“ pot fi extrem de periculoase. Sa presupunem ca ordonanta privind transporturile rutiere emisa de Guvern in aceasta vara va introduce „liberalizarea“. Cati dintre operatorii de transport vor trece la o reorganizare a activitatii conform noilor prevederi legale? Mai degraba, majoritatea se va concentra pe exercitarea de presiuni pentru ca atunci cand ordonanta va ajunge in Parlament sa fie modificata si „liberalizarea“ sa dispara.
Sigur, putem spera ca orizontul 2013, de valabilitate a licentelor de traseu ramane in picioare. Dar framantarile ce vor urma dupa aparitia ordonantei vor face ca majoritatea firmelor de transport sa fie nepregatite pentru ce va urma dupa 2013 – liberalizare sau licitatie. A fi pregatit pentru ambele variante nu pare posibil.
Fraude oriunde este posibil
Am dezbatut pe larg modalitatile pe care unii transportatori le-au gasit in trecut pentru a frauda, depunand deconturi false privind transportul pensionarilor si veteranilor. intre timp, au fost descoperite si alte modalitati. Este vorba despre transportul elevilor. „La sfarsitul lunii iunie, a aparut Ordinul de Ministru 471, prin care ni se ordona sa verificam transportatorii care au depus deconturi pentru transportul elevilor. Am descoperit foarte multe nereguli. Practic, se fura bani. Sunt operatori de transport marfa care transporta elevii cu autoturismul, depun deconturi si primaria sau scoala platesc. De asemenea, sunt agenti economici, nelicentiati ca transportatori, care fac asemenea transporturi. Exista si operatori de transport licentiati, dar care practica o dubla masura – daca pentru un cetatean obisnuit abonamentul este de 100 lei, pentru un elev pretinde 180 lei. In asemenea cazuri, suntem obligati sa anuntam organele fiscale. Au fost deja controlati peste 350 de operatori de transport dintre cei aproximativ 500 care au depus deconturi pentru transportul elevilor. Vom realiza, in curand, o serie de propuneri privind modificari legislative menite sa aduca acest tip de transport in legalitate“, a aratat Florian Melus Coman, director general ARR.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro