Intrarea in insolventa a luat prin surprindere colaboratorii edy, iar motivele par a fi, intr-o anumita masura, dificultatile financiare, dar, mai ales, lipsa unui dialog functional intre actionari si intre acestia si principalii creditori.
Dificultatile financiare prin care trecea de mai multi ani Grupul edy nu erau un secret pentru nimeni, insa, in mare masura, acestea erau explicabile prin situatia generala grea a transporturilor rutiere romanesti si chiar europene. De altfel, desi edy International Spedition inregistreaza pierderi an de an din 2007, furnizorii au ramas alaturi de companie, finantatorii au continuat sa o crediteze, iar clientii, bineinteles, nu au avut de suferit. Totusi, in luna august a acestui an, edy International Spedition a intrat in insolventa.
Cum s-a ajuns aici?
Aceasta este intrebarea pe care multi si-au pus-o. Faptul ca furnizorii si finantatorii, traditionali, dar si noi, au fost alaturi de Grupul edy si au dorit sa continue si chiar sa isi creasca colaborarea, nu a avut la baza, asa cum este lesne de inteles, implicatii sentimentale sau de imagine castigata alaturi de cel mai mare transportator roman. Sigur ca fiecare considera ca o importanta realizare inceperea colaborarii cu edy, dar, mai ales in ultimii ani, nici o colaborare nu putea incepe fara a oferi premisele unei afaceri profitabile si, bineinteles, sigure. Iar edy International Spedition oferea aceste premise. Analizand in mare evolutia grupului in ultimii ani, putem constata dificultatile dar si rezultatele programului de redresare pe care compania l-a implementat. 2006 a fost ultimul an in care s-a obtinut profit. Cu o rata a profitului de aproape 3% la o flota de aproximativ 850 de camioane, compania parea pregatita pentru oportunitatile ce ar fi trebuit sa decurga din aderarea Romaniei la UE, chiar daca nivelul datoriilor se situa la o cota ridicata. Practic, compania a pariat pe crestere exponentiala, iar rezultatele anului 2007 dovedesc acest lucru. Cifra de afaceri a crescut cu aproximativ 38%, atingand 66 milioane euro, insa nivelul datoriilor a explodat, depasind cu mult nivelul cifrei de afaceri, iar compania a intrat pe pierdere (peste 5 milioane de euro). Asa cum era de asteptat, in 2008, situatia financiara s-a inrautatit. Chiar daca cifra de afaceri a continuat sa creasca, depasind 74 milioane euro, pierderile inregistrate aproape s-au dublat. In anul 2008, s-a decis angajarea de manageri cu experienta corporatista si grupul parea pregatit sa ia cele mai bune decizii pentru a infrunta criza economica aflata la debut. De altfel, rezultatele, inclusiv cele financiare, demonstreaza eficienta masurilor luate. Numarul angajatilor edy International Spedition scade semnificativ, de la peste 1.400 in 2008, la putin peste 1.100 in 2009 si 2010. Flota intra, de asemenea, intr-un proces de restructurare, pana la aproximativ 800 de camioane in 2010, dupa ce se depasise semnificativ cifra de 1.000. Insa cele mai importante masuri sunt cele mai putin vizibile din exterior si tin de controlul costurilor si de o organizare care sa permita desfasurarea performanta a activitatii. Din punct de vedere financiar, chiar daca cifra de afaceri a scazut in 2009, a cunoscut o crestere importanta in 2010, depasind in lei nivelul din 2008 (raportata in euro, cifra de afaceri din 2010 a fost putin sub cea din 2008). Si toate acestea cu mult mai putine camioane si angajati. Performanta se oglindeste cel mai bine in situatia pierderilor, care au cunoscut o imbunatatire importanta: aproximativ 2 milioane euro pierdere in 2009 si putin peste 1 milion euro pierdere in 2010. De asemenea, nivelul datoriilor a scazut mult in acesti ani, incadrandu-se in 2010 sub nivelul cifrei de afaceri. Pentru 2011, nu avem date complete, insa procesul de imbunatatire a eficientei a continuat si, cel putin pe primele sase luni, s-a obtinut un mic profit. De asemenea, flota a fost din nou majorata in 2011, depasind 900 de camioane. Un exemplu elocvent al imbunatatirii performantelor la edy este reprezentat de consumul mediu de motorina al camioanelor, care a scazut de la 37,5% in 2007 la sub 30% in 2011. Sunt date menite sa dea incredere in viitorul companiei si, de aceea, furnizorii nu au ezitat sa raspunda pozitiv la solicitarile Grupului edy.
La capitolul incredere, un factor important l-a jucat si actionariatul companiei, 82,5% dintre actiuni detinute de Alin Popa (edy Holding BV) si 17,5% detinute de Westerham Holding BV (fond de investitii). Dorinta fondului de investitii de a-si majora cota in cadrul edy International Spedition a reprezentat, de asemenea, un semnal pozitiv in ochii finantatorilor si furnizorilor. Totodata, numarul mare de vehicule care urmau sa iasa din perioada de leasing in urmatoarele luni dadeau si mai mult incredere in rezultatele financiare viitoare. Aspectele pozitive ale edy International Spedition au fost recunoscute si in cadrul concursului Romanian Transport Company of the Year, unde compania a obtinut locul intai in anul 2011.
Doua luni de cosmar
In data de 30 mai 2012, Alin Popa, principalul actionar al edy International Spedition si fondatorul companiei, a murit in urma unui tragic accident rutier. A urmat o perioada de aparenta liniste sau, mai degraba, de asteptare, care s-a incheiat la finalul lunii iulie. Discutiile dintre mostenitorii lui Alin Popa si reprezentantii fondului de investitii nu au ajuns la nici o concluzie. In plus, banca (principalul finantator al companiei) a solicitat o majorare a capitalului cu un milion de euro. Viteza cu care s-au desfasurat lucrurile in continuare a uimit pe toata lumea si, la acest moment, nu exista suficiente informatii care sa explice oprirea dialogului dintre actionarul majoritar, cel minoritar si banca. Practic, actiunile care au urmat au pus actionarii in pozitii adverse si comunicarea s-a realizat doar prin actiuni juridice. In data de 8 august, edy International Spedition SA intra in insolventa ca urmare a deciziei Tribunalului din Hunedoara, la solicitarea actionarului minoritar si a bancii. In 14 august, compania iese din insolventa la solicitarea actionarului majoritar, ca urmare a deciziei Tribunalului Alba. A semanat cu un joc de sah, in care adversarii au mutat fara sa se priveasca in ochi, fara sa comunice, incercand sa anticipeze miscarea celuilalt. Insa, dupa aceste prime doua miscari importante, lucrurile au scapat de sub control si s-au deteriorat rapid. Dupa iesirea din insolventa, banca a blocat conturile companiei pentru recuperarea creditului scadent. Practic, transportatorul ramane peste noapte fara bani in cont si toate incasarile sunt preluate de banca. Incercarea de a scoate compania din insolventa cat mai repede pare fireasca, mai ales daca ne gandim ca o parte dintre clientii internationali au reguli interne, care prevad ca nu lucreaza cu furnizori aflati in insolventa. Totusi, in scurta perioada in care firma s-a aflat in insolventa, nici un client important nu si-a manifestat dorinta de a renunta la colaborarea cu edy. Practic, de la jumatatea lunii august si pana la jumatatea lui septembrie, edy s-a luptat sa tina in viata transportul in conditii extrem de grele – salariile neplatite si lipsa de motorina au fost cele mai importante. Sa transferi motorina dintr-un camion in altul si sa trimiti pe curse internationale soferi neplatiti nu permite realizarea unui transport performant si nici macar sigur. Astfel, la jumatatea lunii septembrie, mare parte din transportul international este oprit si, de asemenea, parte din managementul companiei demisioneaza. Raul a fost cu atat mai mare cu cat informatiile ajunse la clienti au lasat sa se intrevada conflictul dintre actionari si blocajul decizional. Unii clienti au primit aproape in acelasi timp informarea privind intrarea in insolventa a companiei si scoaterea din insolventa a acesteia. edy International Spedition a intrat din nou in insolventa in septembrie, administrator judiciar fiind Rovigo Sprl. Insa neintelegerile dintre actionari continua si in prezent. Astfel, viteza de luare a deciziilor sufera, iar intarzierile nu pot decat sa inrautateasca situatia. Intre timp, procesul privind recursul impotriva deschiderii procedurii de insolventa continua, fiind stramutat in repetate randuri, ultima data la Tribunalul Brasov, care a decis in data de 10 decembrie ridicarea dreptului de administrare al edy International Spedition, numindu-l curator special pe administratorul statutar Valentin Tabus, reprezentantul Rovigo Sprl. Urmatoarea infatisare la Tribunalul Brasov este programata pentru 9 ianuarie 2013. La ora actuala, manageri si consultanti lucreaza la un plan de restructurare a companiei.
In loc de concluzii
Majorarea capitalului era necesara pentru edy International Spedition, indiferent de metoda aleasa: schimbarea raportului intre actionari sau vanzarea uneia dintre companiile grupului (Diesel One, distribuitor de carburant, a fost o varianta luata in calcul, dar care nu s-a finalizat). Intrarea in insolventa reprezinta o situatie dificila in viata unei companii. Astfel, probabil ca nu este o surpriza faptul ca unii dintre furnizorii edy au motive importante de nemultumire, nu numai din punct de vedere al pierderilor pe care le prevad, dar si vizavi de comunicarea slaba pe care au avut-o cu reprezentantii companiei. Interesant este faptul ca exista si furnizori care continua sa creada in parteneriatul dezvoltat de-a lungul timpului cu edy. Si mai interesant este faptul ca exista in continuare clienti care au contracte in desfasurare cu edy si nu isi propun renuntarea la acestea, fiind multumiti de serviciile prestate. De asemenea, sunt finantatori care cred mai departe in edy si colaboreaza cu compania. Toate persoanele cu care am discutat cred ca edy International Spedition are sanse sa se salveze si, de asemenea, fara exceptie, fiecare a concluzionat ca, daca tragicul accident din 30 mai nu avea loc, nu se ajungea la aceasta situatie. Totusi, cei care au lucrat sau inca mai lucreaza cu edy cred ca restructurarea companiei va presupune redimensionarea acesteia catre jumatate din ceea ce era inainte de intrarea in insolventa. Intrebarea care se pune este cum vor putea fi gestionate datoriile. La dimensiunile anterioare ale companiei, pareau acceptabile, dar la o companie mai mica… De asemenea, obisnuitele si, in general, acceptatele intarzieri la plata facturilor catre furnizori si care, uneori, sunt esentiale pentru transportatorii romani (atat de presati din punct de vedere al lichiditatilor) vor mai fi o optiune? Pe de alta parte insa, transportul rutier in Romania s-a desfasurat aproape intotdeauna in conditii economice vitrege – concurenta mare, furnizori si clienti cu putere mai mare de negociere decat transportatorul… Faptul ca transportatorii merg inainte tine mai mult de puterea, profesionalismul si vitalitatea managementului, angajatilor si, in special, ale actionarilor. Daca apar probleme la acest capitol, consecintele nu intarzie sa-si faca simtita prezenta. La ora actuala, edy International Spedition se gaseste in insolventa, iar planul de restructurare este inca nefinalizat. In aceste conditii, este lesne de inteles faptul ca partile implicate (furnizori, clienti, actionari, administrator judiciar) nu au dorit sa aiba o pozitie oficiala intr-un articol de presa. Astfel, acest material se bazeaza pe date publice si pozitii neoficiale ale unor fosti si actuali parteneri edy (furnizori, clienti, finantatori).
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro