La aproape un an de la depunerea celor 50 de oferte pentru loturile 2, 3 şi 4 ale Autostrăzii Lugoj-Deva, câştigătorii licitaţiilor răsuflă uşuraţi: au câştigat şi în instanţă, astfel că acum pot începe şantierele. Întârzierea nu a deranjat însă prea mult Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură condus de ministrul delegat Dan Şova, deoarece anul acesta nu sunt bani pentru investiţii.
Pentru proiectarea şi construirea lotului 4, în lungime de 22,1 km între municipiul Deva şi localitatea Ilia, CNADNR a semnat cu asocierea Tehnostrade – Spedition UMB un contract de 419,4 milioane lei (95,3 milioane euro, adică 4,3 milioane euro/km), fără TVA. Contractul a fost atribuit prin licitaţie deschisă şi prevede ca proiectarea să dureze 6 luni şi execuţia lucrării, 2 ani. Perioada de garanţie este stabilită la 4 ani. Pentru 85% din valoarea eligibilă a contractului a fost solicitată o finanţare nerambursabilă de la Uniunea Europeană, diferenţa urmând să fie asigurată de la bugetul de stat. Epopeea contractului stă aşa: oferta a fost depusă în 23 august 2012, iar în 15 iulie, Curtea de Apel Bucuresti (CAB) a decis, definitiv, că asocierea UMB Spedition – Tehnostrade va construi tronsonul. Contestaţia fusese depusă de firma austriacă Strabag, care oferise un preţ de 591 milioane de lei şi acuza că cifra de afaceri a asocierii UMB-Tehnostrade este mai mică decât cea stipulată în caietul de sarcini şi că preţul oferit de asocierea românească este suspect de mic – aproximativ 40% din valoarea estimată a tronsonului de autostradă. Decizia Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC), emisă în 7 iunie, admisese contestaţia companiei Strabag. Lotul 2 (în lungime de 28,6 km) al autostrăzii Lugoj-Deva a fost atribuit asocierii italiene Salini – Secol, iar Lotul 3 (în lungime de 21,14 km) a fost atribuit consorţiului Teloxim Con SRL – Comsa SA (Spania) – Aldesa Construcciones SA (Spania) – Arcadis Eurometudes SA (Olanda). Contestaţii au fost depuse pentru procedura de atribuire a contractelor de proiectare şi execuţie a ambelor loturi, de către firmele Spedition UMB şi Strabag, în perioada 20-23 mai. CNSC le-a respins ca nefondate, însă împotriva deciziei au fost formulate plângeri la Curtea de Apel. Până la urmă, au fost respinse şi de instanţă. Primul lot (de 27,6 km) al autostrăzii Lugoj-Deva a fost atribuit în aprilie 2011 de CNADNR consorţiului Tirrena Scavi-Societa Italiana per Condotte d’Acqua-Cossi Construzioni, pentru 681 milioane lei. Ar fi trebuit finalizat în aprilie anul acesta, dar constructorii au cerut o păsuire până în august. Contractul prevede şi construirea unui drum de legătură în lungime de 11,4 km, al cărui termen de finalizare a fost actualizat pentru luna decembrie 2013. Autostrada Lugoj – Deva face parte din Coridorul IV Paneuropean, care începe în Germania şi se continuă pe ruta Praga-Viena-Bratislava-Budapesta. În România, traseul trece prin Nădlac, Arad, Deva, Orăştie, Sibiu, Bucureşti, Feteşti şi Constanţa, ruta continuând până la Istanbul.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro