Pe șantierele de autostrăzi, au fost reluate lucrările de construire, imediat ce vremea s-a încălzit și a permis înaintarea lor.
Cel mai avansat șantier este cel al Secțiunii 4 Tigveni-Curtea de Argeș, de pe Autostrada Sibiu-Pitești, unde continuă lucrările atât pe corpul autostrăzii, cât și la primul tunel la nivel de autostradă din România, tunel care traversează munții Carpați.
Tunel avansat la ambele capete
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Irinel Ionel Scrioșteanu, a constatat, la inspecția pe șantier, că antreprenorul PORR a mobilizat 360 de muncitori și 150 de utilaje. „Au fost executați 150 de metri de tunel pe firul ieșiri din el, sensul Sibiu-Pitești (denumit, conform tradiției, de către antreprenor, tunelul Daniela) și 81 de metri de tunel pe firul intrării în el, pe sensul Pitești-Sibiu (tunelul Alina). Au fost forați, armați și betonați 13.700 din totalul de 20.500 de metri liniari de piloți necesari structurilor aferente acestui tronson de autostradă. De asemenea, au fost executate fundațiile pentru 4 din cele 16 podețe. Se lucrează la instalarea poligonului pentru producerea de elemente prefabricate, în șantier. Au fost executate 87% dintre drumurile tehnologice și lucrările de terasamente, pe un sector al proiectului. Este în lucru devierea DJ678 și consolidarea terenului între km 83+580 și km 84+040, se continuă și relocarea rețelelor de utilități publice de gaz, electricitate, canalizare și apă menajeră. Dacă buna mobilizare se menține, va fi o nouă lucrare de infrastructură rutieră care se va finaliza înainte de termen”, a declarat Scrioșteanu.
Secțiunea 4 Tigveni-Curtea de Argeș (10 km), cu cele mai complexe lucrări, deoarece trece Carpații, cuprinde 13 lucrări de artă, dintre care 12 poduri, pasaje și viaducte (cel mai lung, de 630 m). Un nod rutier, la Tigveni, va face conexiunea cu Secțiunea 3 Cornetu-Tigveni (37,4 km). Autostrada Sibiu-Pitești va avea 122 de km, din care au fost finalizați și deschiși circulației, în decembrie 2023, primii 13 km, construiți între Sibiu și Boița.
Două loturi din A7, în plan să fie deschise circulației, anul acesta
Secretarul de stat Ionel Scrioșteanu a inspectat și lucrările ce se execută la Lotul 2 Mizil-Pietroasele (28,35 km) din Autostrada Moldovei (A7), planificat să fie dat în trafic anul acesta, împreună cu Lotul 1 Dumbrava-Mizil, conform termenelor contractuale. „Având în vedere faptul că va fi o diferență de aproximativ un an între momentul în care se vor da în trafic loturile 2 și 3, am discutat despre o posibilă descărcare provizorie în zona pasajului peste A7 aferent DJ203G, pentru că sunt aproximativ 10 km între nodul rutier care se construiește la DJ203C și capătul dinspre Buzău al acestui lot de autostradă”, a declarat el, cu precizarea că A7 „este prima autostradă a României pe care se lucrează integral, pe toți cei 320 km, 13 din 13 loturi”.
Mobilizare sub așteptări, pe lotul 3 al A0 Sud
În schimb, pe Lotul 3 al Autostrăzii A0 București Sud, Scrioșteanu a constatat, la inspecția neanunțată, că mobilizarea era „sub angajamentul promis și sub așteptări”: „Încă este posibil ca acest lot să fie finalizat în acest an, însă doar dacă antreprenorul își va respecta angajamentele luate și va suplimenta toate resursele alocate. Este important ca acest lot să fie dat în trafic în decursul acestui an, pentru a asigura relația directă dinspre A1 spre A2 numai la nivel de autostradă, împreună cu celelalte două loturi sudice. Practic, este cel mai important lot de autostradă care trebuie dat în trafic anul acesta”, a declarat el.
Lotul 3 (de 18 km) al A0 Sud leagă DN6, în zona Bragadiru-Cornetu, până la A1, în zona localităților Ciorogârla-Dragomirești Vale (inclusiv nodul rutier dintre A0 și A1).
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro