CNADNR a emis autorizațiile de construire pentru toate cele patru loturi ale Autostrăzii Sebeș – Turda, ale căror lucrări fuseseră sistate în octombrie 2015.
„Reamintim că sistarea și întârzierile înregistrate în cadrul acestor loturi au ca și cauze principale finalizarea cu întârziere a proiectelor tehnice de către antreprenori, precum și obținerea cu dificulatate a avizelor și/sau acordurilor necesare în vederea emiterii autorizației de construire. Aceste contracte de lucrări sunt de tip FIDIC GALBEN (proiectare și execuție), iar, în conformitate cu prevederile contractului, antreprenorul trebuie să proiecteze și să execute lucrările aferente. În perioada următoare va fi emis ordinul de reîncepere a lucrărilor”, precizează CNADNR.
Lotul 1 are 17 km, iar, până acum, a fost finalizată proiectarea pentru Secțiunile B (km 14 – km 17) și C (km 0 – km 0+300) și pentru Nodul Rutier Sebeș. Traseul traversează localitățile Sebeș, Alba Iulia și Ciugud, iar lucrările includ nodul rutier Alba Sud, continuarea drumurilor existente, podețe, lucrări hidrotehnice, relocări, protejări, utilități, lucrări de iluminat și instalații electrice, parcări de scurtă durată, sistem inteligent de control de trafic, protecția mediului și siguranța circulației. Totodată, vor fi construite 4 poduri de peste 100 m fiecare, cel mai mare, peste râul Mureș, urmând să măsoare 622 m. Investiția presupune și angajarea a 320 de persoane din zonă. Antreprenorul este Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Construcții SRL, iar valoarea contractului: 541.739.137,21 lei.
Lotul 2 are 24,25 km, iar, pentru sectoarele 2 și 3, au fost emise autorizațiile de construire în 5 aprilie anul acesta. Antreprenorul este Asocierea Aktor SA – SC Euroconstruct Trading SRL, iar contractul are valoarea de 549.332.494 lei.
Lotul 3 are o lungime de 12,45 km, iar traseul său străbate municipiul Aiud. Proiectul prevede realizarea a două noduri rutiere, care vor lega autostrada de DN1: Nodul Aiud (km 44+730) și Nodul Unirea (km 53+215), 20 de poduri, dintre care două, de 713 m și respectiv 702 m, peste râul Mureș, și două spații de servicii. Vor fi create peste 270 de locuri de muncă. Antreprenor: Asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA. Cost: 420.511.921,44 lei.
Lotul 4 a primit undă verde pentru construcție în 5 iulie și are 16,3 km (între km 53+700 – km 70), pe raza județului Alba, traseu încadrat în stânga față de DN1, pe teritoriul comunei Miraslău și pe cel al comunei Unirea, la Vest de râul Mureș și la Sud de pârâul Ciugud. Pe lângă realizarea lucrărilor rutiere, vor fi lucrări de siguranța circulației, protecția mediului, consolidări pentru prevenirea și/sau combaterea fenomenelor geologice negative, precum și realizarea sistemului de scurgere a apelor pluviale. Vor fi create peste 300 de locuri de muncă. Antreprenor este Asocierea S.C. PORR Construct S.R.L. – PORR Bau GmbH, iar costul: 470.004.894,83 lei.
Inițial, ordinele de începere a lucrărilor pentru loturile 3 și 4 au fost emise în 20 mai 2014, iar, pentru loturile 1 și 2, în decembrie 2014, astfel că primele ar fi trebuit să fie gata în aprilie anul acesta, iar celelalte, în toamnă. Autostrada a pierdut finanțarea europeană pe exercițiul financiar 2007 – 2013, iar investiția a fost fazată pentru bugetul european 2014 – 2020. În septembrie anul trecut, șantierele abia se îndreptau spre un stadiu de 7% pentru Lotul 3 și de 2% pentru Lotul 4, deși termenele de finalizare a lucrărilor erau prevăzute în contracte pentru martie, respectiv octombrie.
Derocare pe DN66 Bumbești Jiu – Petroșani
Pe DN66, se execută lucrări de derocare între localitățile Bumbești Jiu – Petroșani, între km 93+500 – km 126. Circulația rutieră se închide până la 1 august în fiecare zi, de luni până vineri, între orele 9.00 – 18.00 pentru toate categoriile de vehicule, cu excepția autovehiculelor destinate transportului public de persoane (microbuze, autobuze).
Contractul a fost semnat de CNADNR, în 5 iulie 2012, cu asocierea de firme Copisa Constructora Pirenaica SA – Chiruli Andrea Impresa Individuale – Coremi Inter SA și are valoarea de 149,7 milioane de lei. Durata executiei lucrărilor era prevăzută a fi de 2 ani, deci în iulie 2014 reabilitarea celor 33,5 km trebuia să fie gata.
Alt contract pentru Lotul 4 al DN18 Moisei – Iacobeni
La 3 ani de la abandonarea lucrărior de reabilitare a DN18 Moisei – Iacobeni, de către firma israeliană Shapir Structures, CNADNR a semnat cu un alt constructor contractul pentru remedierea lucrărilor existente și finalizarea celor rămase de executat la Lotul 4 Cârlibaba – Iacobeni (km 199+400 – km 220+088). Contractul, în valoare de 59.840.261,94 lei, fără TVA, a fost atribuit Asocierii SC Autotehnorom SRL – SC OPR ASFALT SRL – SC PROCAD SRL. Sursa de finanțare este asigurată de Banca Europeană de Investiții (BEI) și Guvern. Lucrările vor începe abia în noiembrie, deoarece 4 luni din durata totală de 2 ani sunt pentru proiectare.
Anul trecut, în iulie, CNADNR a semnat noile contractele și pentru Lotul 1 Moisei – Borșa, care a fost atribuit Asocierii SC Tehnic Asist SRL – SC Specialist Consulting SRL, pentru 83.724.042,73 lei, fără TVA; Lotul 2 Borșa – Șesuri a fost atribuit S.C. Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj SA, pentru 63.844.091,16 lei, fără TVA; Lotul 3, în valoare de 54.295.957,72 lei, fără TVA, a fost dat Asocierii SC Autotehnorom Srl – SC OPR Asfalt Srl – SC Rutier-Conex XXI Srl.
Pasajul Domnești, liber la construire
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a respins contestațiile depuse de S.C. Drumuri și Poduri Gheorgheni S.R.L. și Impresa Construzioni Giuseppe Maltauro S.P.A., la licitația privind proiectarea și execuția Pasajului Suprateran pe DJ 602 Centura București – Domnești. Practic, CNSC a păstrat decizia anterioară, din noiembrie 2015, prin care a fost desemnată câștigătoare oferta Asocierii S.C. Straco Grup S.R.L. – S.C. Comnord S.A. – S.C. Specialist Consulting S.R.L.
Licitația a fost lansată în 18 martie 2015, iar deschiderea celor 11 oferte a avut loc în data de 30 iulie, același an. Potrivit caietului de sarcini, pasajul va avea o lungime de 257,49 metri și va fi construit în 2 ani. Astfel, dacă lucrările ar începe în toamnă, după priectare, construcția va fi gata abia în toamna lui 2018, după 6 ani de la promisiunea făcută de premierul Victor Ponta locuitorilor din Prelungirea Ghencea (22 august 2013) și mai multe proteste ale acestora.
Centura București, autorizată și pe exproprieri
Ministerul Transporturilor a eliberat, în sfârșit, autorizația de construire pentru toate zonele expropriate din Centura Rutieră București, între Autostrada București – Pitești (A1) km 55+465 și pasajul Chitila (DN7). Actul prevede executarea lucrărilor de construcție pe o lungime de 8,6 km. Pe lângă lucrările rutiere, vor fi realizate și lucrări de drum – reamenajarea intersecțiilor de la km 58+120, km 61+420 și km 63+400; relocări/protejări utilități, execuția de bazine colectoare de tip lagună; lucrări de scugerea apelor; lucrări de siguranța circulației; lucrări de protejare a mediului.
Valoarea lucrărilor autorizate este de 9.852.418 lei și va fi finanțată din bugetul Ministerului Transporturilor pe 2016.
Muncă reluată pe șantierele DN76
Constructorii loturilor 1, 2, 4 și 5 ale DN76 Deva – Oradea au reluat lucrul și promit să termine partea carosabilă până la sfârșitul anului. La Lotul 1 Șoimuș – Brad (km 0+000 – km 30+436) sunt 220 de muncitori și 40 de utilaje. Contractul a fost semnat cu Asocierea Selina și Doprastav în data de 17.10.2013 și are valoarea de 105.143.769,69 lei. Ordinul de începere a fost emis în 12.11.2013. iar stadiul fizic al lucrărilor este de 60,15%.
Lotul 2 Brad – Ionești (km 35+432 – km 55+425) are 46 de muncitori și 8 utilaje. Contractul a fost semnat cu firma PORR Bau GmbH în data de 02.10.3013 și are valoarea de 64.990.352,16 lei, fără TVA. Ordinul de începere a fost emis în data de 15.10.2013, iar stadiul fizic este de 95%. Lotul 3 Ionești – Vârfurile (km 55+425 – km 69+350), în lungime de 13,93 km, are contractul reziliat cu Asocierea Construcciones Lujan SA/Viales y Obras Publicas SA, din 24.09.2015, în urma neîndeplinirii obligațiilor.
Lotul 4 Vârfurile – Ștei (km 69+350 – km 102+660), are 33,31 km și 47 de muncitori și 23 de utilaje. Antreprenor este SC Construct Mod SRL, iar contractul s-a semnat în data de 28.09.2009, valoarea lui fiind de 172.389.214,68 lei, fără TVA, din care 85% FEDR și 15% de la Guvern. Ordinul de începere a fost emis în data de 03.01.2011. Stadiul fizic este de 47,20%.
Lotul 5 Ștei – Beiuș (km 102+660 – km 133+660), în lungime de 28 km, are 64 de muncitori și 24 de utilaje. Contractul a fost semnat cu Asocierea AZVI/AZCALE în data de 30.08.2012 și are valoarea de 99.586.550,44 lei fără TVA. Ordinul de începere a fost emis în data de 16.09.2013. Stadiul fizic – 51,19%.
Lotul 6 Beiuș – Oradea (km 133+660 – km 184+390), de 47,25 km, nu mai are constructor, după ce contractul cu Asocierea SC CCCF DRUMURI ȘI PODURI TIMIȘOARA SRL/CO.GE.FA S.p.A/S.IM.CO SRL a fost reziliat, în 25.05.2015.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro