Vor putea firmele de transport să depășească blocajul actual? Despre situația la zi și cum va arată transportul după pandemie am discutat cu Vasile Ștefănescu, președinte Cotar.
Ziua Cargo: Cum arată lucrurile astăzi?
Vasile Ștefănescu: Transportul de călători este la pământ, în această perioadă. Transportul regulat județean și interjudețean a fost oprit, pentru că nu mai există călători. Deja discutăm de 90% din flotă trecută în parcul rece. Operatorii de transport au încercat să își trimită șoferii pe trasee, însă, practic, mașinile se plimbau goale. Se consuma motorină, fără a se înregistra nicio încasare. Un alt inconvenient a fost faptul că nu s-au găsit măști, mănuși și toate celelalte produse, pentru a asigura un minim de siguranță pentru șoferi. Chiar și găsirea firmele de dezinfecție a constituit o problemă. Iar prețurile au explodat – unii profită, iar transportatorii și activitățile conexe sunt pierzătorii.
Din păcate, firmele de transport și activități conexe, școlile de șoferi, institutele de pregătire profesională, service auto, toate având în spate capital privat românesc, nu au fost niciodată sprijinite. Nu am cerut subvenții, însă am avut solicitări menite să asigure funcționalitatea pieței și nu am primit, încă, niciun răspuns. În plus, facilitățile anunțate, cum ar fi cele de natură fiscală sau cele legate de șomajul tehnic, nu știu în ce măsură vor putea fi utilizate de sectorul nostru de activitate. Își pune cineva problema ce va face dacă situația se prelungește două sau trei luni de zile?
Din semnalele pe care le am, majoritatea firmelor și-au plătit angajamentele fiscale legate de angajați, pentru luna martie. Însă, în aprilie, va fi probabil imposibil să mai plătească salariile. Căderea este bruscă, nimeni nu putea prevedea o asemenea situație și nu există provizioane constituite la nivelul firmelor. Cei cu leasinguri sunt într-o situație cu atât mai dificilă.
Școlile de șoferi au stopat, la rândul lor, activitatea, din momentul în care nu s-au mai făcut examinări. Sunt câteva mii de angajați și aici. Centrele de formare profesională sunt în aceeași situație. Am salutat prelungirea valabilității atestatelor, însă întâmpinăm o altă problemă. Ce se întâmplă cu șoferii care vor să obțină un atestat profesional? Am solicitat să găsim o soluție, ca, alături de pregătirea on-line, să se realizeze și examinarea tot on-line. Tehnologia permite acest lucru, iar examenul ar putea fi înregistrat. Ar putea fi un sistem asemănător cu cel utilizat la ITP. Ar fi un ajutor pentru toată lumea, iar examinarea s-ar putea realiza în timpul săptămânii, în programul de lucru. Astfel, toată lumea va beneficia de timpul liber de la final de săptămână, inclusiv cei de la Ministerul Transporturilor și ARR. Din păcate nu se dorește acest lucru, pentru că sunt alte interese.
La ora actuală, mai funcționează doar transportul de marfă, la aproximativ jumătate de capacitate. Însă dacă situația actuală se prelungește, mă tem că, și aici, lucrurile se vor opri de tot.
Ce măsuri au luat companiile de transport până acum?
Unele dintre firme și-au trimis angajații în șomaj tehnic și alții așteaptă să vadă ce decizii ia statul român. Este foarte greu să obții explicații clare, în condițiile în care instituțiile statului funcționează greoi. Ne confruntăm, în continuare, cu o foarte mare birocrație și este cu atât mai deranjant cu cât firmele care solicită aceste informații și documente sunt în majoritatea lor cu o vechime importantă pe piață. Sunt cele care plătesc de ani de zile taxe și impozite la stat. În transporturi, nu avem firme „fantomă”, care se deschid astăzi pentru a se închide a doua zi.
De asemenea, sunt foarte puține firme de leasing care oferă, la acest moment, răspunsuri concrete. Toată lumea așteaptă. Am făcut, deja, adrese și am cerut reeșalonarea/suspendarea ratelor pentru următoarele 3-4 luni de zile, în prima fază, pentru a vedea ce se întâmplă. Nu am primit nici un răspuns. Probabil cu toții așteaptă o ordonanță guvernamentală. Societățile de leasing ar trebui să se gândească că, dacă nu sunt alături de transportatori, se vor trezi cu reposesii atât de multe, încât și simpla lor parcare va deveni o problemă greu de gestionat.
Tot de la guvern așteptăm și facilități pentru cei care încearcă să țină lucrurile în mișcare.
Dacă o firmă face eforturi deosebite pentru a-și păstra angajații, unele apelând inclusiv la împrumuturi bancare, considerăm că ar fi normal ca statul să ofere facilitatea de a nu plăti, măcar parțial, plata taxelor și impozitelor aferente salariilor.
Dacă și pe această perioadă, când veniturile tuturor firmelor sunt puternic afectate, statul ne căsăpește cu taxe și impozite, nu știu cum vom putea ieși din criză. Dacă noi, toți angajatorii, ne trimitem oamenii acasă, fără nici o sursă de venit, ne putem aștepta la convulsii sociale cumplite.
Așteptăm de la Guvern clarificări concrete – nu ajunge să emită ordonanțe, ci sunt necesare norme de aplicare. În plus, firmele trebuie să fie foarte precaute cu șomajul tehnic, pentru că, la revenire, nu vor putea concedia respectivii angajați timp de nouă luni de zile și nu poți anticipa cât de mult se va diminua activitatea, în viitorul apropiat. În plus, este de așteptat ca aceia care beneficiază de ajutorul statului în această perioadă să treacă ulterior prin controale tracasante.
Ce măsuri ar trebui să adopte statul pentru sprijinirea transportatorilor?
Am solicitat, în discuțiile cu ministrul Transporturilor, reducerea TVA la 5%, pentru transport. Am cerut, de asemenea, anularea taxelor pe această perioadă de criză, de câteva luni. Trebuie să avem în vedere că economia, ca și un motor, o dată oprită, nu își va reveni în 2-3 luni.
În transporturi revenirea va dura cel puțin 9-12 luni.
Am cerut ca diurna la șoferi pe național să fie majorată de la 50 de lei, cât este astăzi, la 200 sau 250 de lei – nu ar fi un efort mare pentru stat, pentru că aceste diurne sunt plătite de către firme.
Am cerut și ca pe această perioadă să nu se mai perceapă taxele de pod de la Fetești.
De asemenea, am solicitat ca Ministerul Transporturilor să se ocupe cu achiziția măștilor, mănușilor și dezinfectanților necesari în transporturi și să ni le ofere la prețul de achiziție. Dacă nu se întâmplă acest lucru, ajungem să plătim la speculanți. Trebuie să le dăm șoferilor cel puțin 3-4 măști pe zi. De la 40 de lei o cutie de măști, s-a ajuns la 225 de lei și chiar 500 de lei. Din nou, reacția ministerului a fost dezamăgitoare. Pentru firmele de transport, se adună sume importante pe care, mai ales în această perioadă, nu pot și nu ar trebui să le plătească. Acum, se vorbește despre plafonarea prețurilor… Pare o glumă proastă – le plafonăm la nivelul actual? Totodată, avem mari semne de întrebare în legătură cu protecția pe care o oferă aceste măști, mai ales că pe canalele de socializare circulă niște filmări care arată modul în care sunt realizate măștile în ateliere improvizate și insalubre din țări „exotice” ale lumii. Riscăm să ne îmbolnăvim, în timp ce îmbogățim firme apărute peste noapte.
Cum reacționează transportatorii la actuala criză?
Poate, la început, am privit cu detașare și, chiar, în glumă apariția pandemiei, însă, acum, toată lumea este speriată și efectele vor fi profunde. Dacă continuăm în acest fel, totul se va bloca în câteva săptămâni, iar populația nu va mai avea bani ca să își cumpere mâncare.
Toată lumea este bulversată și șocată de ceea ce se întâmplă, pentru că nu am trecut niciodată prin așa ceva și nici nu credeam că vom trece vreodată prin așa ceva. Este un război mai periculos decât un război adevărat și nimeni nu știe cât va dura.
Patronilor și angajaților a ajuns să le fie frică și să vorbească unii cu alții.
Cum vedeți revenirea?
E ca și cum am scoate un frigider din priză și după o lună sau două îl reconectezi la curent. Nu poți știi dacă motorul mai pornește, sau cât timp va lua să răcească din nou. Văd această perioadă ca o resetare ce se manifestă la nivel mondial. Cei care au muncit, au investit și și-au creat o infrastructură (clădiri, parcuri auto etc.) au un avantaj. Pornirea va fi foarte grea și se va vedea transportatorul care, de-a lungul timpului, a investit în activitate cu gândul de a dezvolta afacerea pe termen lung și a putea să o lase generațiilor viitoare.
Este greu de avansat un procent, însă mă aștept ca 30-40% din firmele actuale de transport să nu mai poată reporni activitatea.
Sunt firme care vor dispărea pentru că nu vor mai avea posibilitatea să plătească chirii, leasinguri, rate la bănci…
Pentru anul acesta, anticipez o scădere de 70% pentru cifra de afaceri generată de transportul de călători. Potențiala revenire, în 2021, depinde de cât va dura pandemia și cât de reticentă va fi lumea să își reia activitatea. Virusul nu dispare și va exista în continuare riscul apariției unei noi pandemii. Chiar și fără stare de urgență și ordonanțe militare, lumea își va schimba comportamentul, iar firmele, inclusiv cele de transport, vor trebui să se adapteze la o nouă realitate. Numai dacă te gândești la recomandările privind creșterea distanței între oameni… Transportatorii nu pot suplimenta numărul mijloacelor de transport, pentru a merge cu autobuzele goale.
Transportatorii au întrerupt activitatea pe majoritatea traseelor regulate. Se pot aștepta la „neplăceri” din partea autorităților?
Am depus adrese la Ministerul Transporturilor pentru a fi modificat Ordinul 980, iar transportatorii să își poată modifica programul de transport, pentru a se adapta mai repede la schimbările din piață. Sigur, ar trebui să se respecte, în continuare, acea regulă de 30 de minute între curse, atunci când sunt mai mulți operatori pe respectivul traseu. Am cerut ca transportatorii să își poată reduce, în mod oficial/legal, cursele, așa cum se întâmplă în această perioadă. La ora actuală, transportatorii au primit acordul verbal de a nu mai opera cursele, dar dacă, după ce această perioadă trece, ne trezim, așa cum s-a mai întâmplat în România, cu controale care vor solicita documente oficiale? Riscăm să ne trezim cu aberații în care licențele sunt suspendate și cursele reatribuite. Atâta vreme cât autoritățile nu vor să ne dea ceva oficial, riscul este unul real. Sperăm că autoritățile nu au în plan ascuns în acest sens.
Mai mult decât atât, abrogarea Ordonanței 51 a creat un haos suplimentar, pe zona transportului județean. Sperăm să găsim soluții și, poate, autoritățile vor chema la masa discuțiilor și reprezentanții transportatorilor, înainte să ia decizii radicale care bulversează transportul. Transportul județean traversează un moment foarte delicat, iar actuala pandemie limitează drastic capacitatea de dialog.
Este mai rău acum decât în criza din 2009?
Nu se compară. Atunci activitatea s-a restrâns, în timp ce acum s-a oprit cu totul. În 2009 și în anii care au urmat, s-au diminuat veniturile, dar oamenii munceau și își primeau salariul. Acum discutăm de săptămâni în care nu se mai întâmplă nimic. Trebuie să fim calmi și raționali, să așteptăm să treacă pandemia și să fim pregătiți să o luăm de la capăt, pentru că va fi un nou început pentru toată lumea.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro