MAN EURO VI

În săptămâna 8-12 aprilie, MAN a oferit presei europene de specialitate posibilitatea de a testa noua familie TG de autovehicule, ce îndeplineşte standardele EURO VI.

Evenimentul s-a desfăşurat la München, iar constructorul german a pus la dispoziţia jurnaliştilor 39 de camioane pentru a putea fi testate. Astfel, am putut admira, atinge şi conduce noile TGX, TGS, TGM şi TGL. MAN a reuşit nu numai să implementeze noua tehnologie menită să asigure standardele EURO VI, dar totodată a anunţat păstrarea neschimbată a valorilor legate de consumul de carburant, ca şi în cazul EURO V/EEV. În plus, tehnologia EURO VI asigură o scădere substanţială a consumului de AdBlue. Atingerea standardelor EURO VI s-a realizat prin utilizarea în paralel a unui sistem îmbunătăţit de recirculare a gazelor de eşapament, împreună cu sistemul de tratare a gazelor (SCR). Integrat cu sistemul SCR este şi un filtru convertor (CRT – Continuously Regenerating Trap). Modelele MAN EfficientLine vor fi produse şi în varianta EURO VI, iar constructorul german anunţă rezultate asemănătoare în ceea ce priveşte reducerea consumului de carburant şi a emisiilor de CO2. Aceste camioane sunt destinate transportului pe distanţe lungi şi pot ajunge la reduceri de până la trei litri faţă de versiunile standard.

Senzaţia obişnuită de încredere

Prezentate pentru prima dată anul trecut, cu ocazia IAA Hanovra, noile camioane ale familiei TG se disting printr-un design uşor schimbat, mai dinamic şi mai spectaculos. Şi nu este vorba numai de o îmbunătăţire estetică. Schimbările asigură totodată o aerodinamicitate mai bună şi de asemenea o mai bună răcire a motorului.

La interior, cabinele TGX şi TGS au rămas aceleaşi, însă acest aspect nu poate fi privit ca un minus. Discutăm de cabine moderne, care oferă un nivel ridicat de confort pentru şoferi. În plus, postul de conducere este comod, foarte bine conceput atât în ceea ce priveşte comenzile, cât şi informaţiile oferite. Cu ocazia drive-testului am putut aprecia încă odată siguranţa pe care ţi-o oferă aceste camioane, acea senzaţie de încredere pe care o ai la volanul unui MAN. Practic, constructorul german anticipează multe dintre nevoile în trafic ale şoferului şi se asigură că pune la dispoziţia acestuia sistemele necesare ce se activează prin gesturi simple, intuitive. Un exemplu în acest sens este sistemul de menţinere a vitezei în pantă, care se activează printr-o scurtă apăsare a pedalei de frânare. Nu este o noutate, dar am fost încă o dată plăcut impresionat de cât de bine funcţionează. Şoferul rămâne permanent cu ambele mâini pe volan, concentrându-se doar la drum, fără a trebui să se gândească în ce treaptă de viteză ar trebui să se afle sau în ce treaptă a retarderului – sistemul ia aceste decizii în mod automat în funcţie de viteză, gradul de înclinare a pantei şi încărcarea camionului. Volanul multifuncţional este un alt exemplu al viziunii MAN în ceea ce priveşte simplitatea şi funcţionalitatea – comenzile pentru sistemul audio şi telefon în stânga, cele pentru pilotul automat în dreapta… şi totul este intuitiv. Astfel, adaptarea la bordul camioanelor MAN este aproape instantanee, chiar şi pentru şoferii mai puţin experimentaţi. Şi pentru că am avut la dispoziţie atât de multe camioane pentru a le conduce, îndrăznesc să fac şi o comparaţie: în gama grea MAN, am apreciat cel mai mult modelul TGS, care, din punctul meu de vedere, oferă la cel mai înalt nivel senzaţia de siguranţă şi confort în timpul condusului. În mod cert, TGS poate reprezenta cea mai bună opţiune pentru transportul pe distanţe lungi, mai ales dacă se efectuează cu un singur şofer. Pentru doi şoferi, cabina mai generoasă a TGX ar putea fi de preferat. Bineînţeles, nu lipsesc pe camioanele MAN nici celelalte sisteme moderne de siguranţă şi asistenţă la condus. Amintim sistemul de menţinere automată a distanţei faţă de vehiculul din faţă (ACC) şi sistemul de avertizare în cazul schimbării accidentale a benzii (LGS – Lane Guard System). În plus, sistemul LGS va fi disponibil opţional şi pentru gama de autovehicule medii şi uşoare. De asemenea, din iulie 2013, sistemul de asistenţă la frânarea de urgenţă (EBA) va fi disponibil pe toate autovehiculele familiei TG.

Noile TGL şi TGM

Pe gamele uşoară şi medie, constructorul german a realizat modificări radicale. Astfel, noile MAN TGL şi TGM, pe lângă motorizarea EURO VI şi designul exterior îmbunătăţit beneficiază de cabine complet modernizate. Practic, atât în ceea ce priveşte materialele folosite, cât şi designul, noile cabine TGL şi TGM reprezintă copii ale TGX şi TGS. Astfel, gamele uşoară şi medie sunt la rândul lor integrate complet în familia TG, dar, mai important, şoferii noilor TGL şi TGM vor avea o foarte plăcută surpriză. Este apreciabil să beneficiezi pe aceste game de materiale de o asemenea calitate. În plus, postul de conducere a devenit mai confortabil, sistemul de ventilaţie a fost îmbunătăţit, iar spaţiile de depozitare sunt mai bine structurate.

Gamele uşoară şi medie de la MAN oferă o masă totală cuprinsă între 7,5 t şi 26 t.

Creşterea masei proprii pentru modelele TGL şi TGM EURO VI, faţă de EURO V, este una relativ redusă, de aproximativ 150 kg pentru camioanele cu motoare cu patru cilindri şi 190 kg pentru cele cu şase cilindri. În schimb, intervalele de service rămân neschimbate, ajungând până la 80.000 km.

Radu BORCESCU

München, Germania

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.