MAN: Industria se reinventează

Perioada actuală este una de tranziție, din multe puncte de vedere, pentru industria de transport, lucru care se întâmplă și la constructorul MAN. Despre reinventarea companiei ne-a oferit detalii Alexander Vlaskamp, noul CEO MAN Trucks & Bus SE.

ZIUA CARGO: Este MAN gata de schimbările majore din industrie?

Alexander Vlaskamp: Subiectul e-mobilității devine din ce în ce mai important. Suntem, deja, prezenți cu eTGE. eTGM asigură, de asemenea, satisfacția clienților. În general, ne așteptăm să urmăm o cale clar definită către e-mobilitate și în sectorul camioanelor grele.

Modelul nostru actual de business – producția, vânzările și service-ul camioanelor, autobuzelor și vanurilor cu motor diesel – nu va mai funcționa, din păcate, pe termen mediu. Cu „Fit for 55”, întreaga Europă își impune un program care va forța statele membre să-și înăsprească și mai mult obiectivele climatice și, astfel, să ne impună, parțial, schimbarea. Dacă nu ne schimbăm și nu ne electrificăm flota, nu vom putea să ne servim clienții, în viitorul apropiat.

Este viitorul electric?

Trebuie să-i putem convinge pe clienți că un camion electric va avea o autonomie de peste 1.000 km, până la mijlocul deceniului. Mai trebuie să convingem clienții despre noile produse. Și vom continua să câștigăm bani cu produsele „vechi”, pentru ceva timp. E un act de echilibrare pe care trebuie să-l facem. Clienții adoptă o abordare bazată pe TCO.

Înăsprirea obiectivelor climatice conduce direct la creșterea prețului CO2 și, prin urmare, la costuri mai mari pentru combustibil. Observăm, deja, acest lucru, în fiecare an, deși încă ușor, la benzinării. Cu toate acestea, acest efect este în creștere, în fiecare an. Pe la mijlocul deceniului actual, costurile totale de operare pentru un camion alimentat electric și pentru unul cu motor diesel vor fi aceleași.

Cu alte cuvinte, „E” va deveni mai economic decât „D”. Acesta este punctul nostru critic, ca să zic așa. Acesta este singurul motiv pentru care ne aflăm, în prezent, în mijlocul uneia dintre cele mai mari răsturnări de situație pe care MAN le-a experimentat în istoria sa, de 260 de ani. Pentru că cerințele clienților noștri se schimbă cu o viteză incredibilă și în viitorul foarte apropiat. Și trebuie să ne adaptăm la acest lucru, acum.

Cum va face MAN asta?

Strategia noastră corporativă NewMAN stabilește direcția pentru ca noi să realizăm acest lucru. Aceasta construiește o bază bună și foarte importantă pentru realinierea MAN. Ne vom baza pe acest lucru. Viteza este esențială aici. Este important ca toate roțile să se îmbine. Acest lucru începe cu schimbările din rețeaua de producție și se termină cu realinierea, eficientizarea și gestionarea vânzărilor.

Toate măsurile joacă rolul lor în asigurarea faptului că ne îmbunătățim în mod durabil câștigurile pentru a deveni o „companie robustă”. Numai atunci suntem capabili să generăm fondurile de care avem nevoie pentru a investi în viitorul nostru. Astfel încât să ne putem juca rolul de „inovator inteligent”, care devine din ce în ce mai important.

Un bun exemplu, în acest sens, este înființarea joint-venture-ului între TRATON GROUP, Daimler și Volvo, pentru a construi o infrastructură de încărcare de înaltă performanță. Începând din acest an, 1.700 de puncte de încărcare urmează să fie create în întreaga Europă, pentru camioanele cu baterii electrice de cursă lungă. În acest scop, urmează să se facă o investiție comună de 500 de milioane de euro – de departe cea mai mare investiție în infrastructura de încărcare pentru camioanele grele din Europa de până acum. Numai acest lucru subliniază seriozitatea cu care industria urmărește subiectul electric.

MAN beneficiază de o alianță a celor mai mari producători din Europa. În viitor, camioanele MAN vor putea alimenta la punctele de încărcare „E” de înaltă performanță. Cooperarea este, de asemenea, be-all și end-all în alte domenii. Pur și simplu, pe cont propriu, ne lipsesc resursele financiare. Cu o rentabilitate a vânzărilor de opt procente, am fi cel puțin în măsură să facem investițiile necesare, în viitor. Din păcate, nu suntem, încă, la acest nivel. Pentru a realiza acest lucru, trebuie să continuăm să ducem mai departe transformarea, cu toată vigoarea posibilă. Este în mâinile noastre! Și am încredere că, împreună, vom reuși să facem din MAN un furnizor de top de soluții de transport inteligente și durabile! Ca brand important în cadrul Grupului nostru. Trebuie să ducem cooperarea sub umbrela TRATON cu Scania și Navistar, precum și cu VW Truck & Bus la un nou nivel, astfel încât să putem beneficia reciproc de experiența noastră. Am fost războinici singuratici destul de mult timp.

Alexander Vlaskamp

De ce trebuie să se reinventeze MAN?

Modelele noastre de afaceri se vor schimba fundamental – conduse de digitalizare, electrificare și, în pasul următor, camioane autonome. „Transportul ca serviciu” este un element-cheie. Serviciile digitale vor deveni mult mai importante. Doar cei care dau tonul aici, au cele mai inteligente idei și cele mai bune soluții, vor prevala. De fapt, nu este nimic mai interesant, în acest moment, decât modelarea activă a acestor subiecte – cel puțin nu pentru un fan al vehiculului comercial, ca mine. Și, din fericire, știu că am peste 30.000 de colegi în întreaga lume, la MAN, care văd, de asemenea, oportunități și provocări mari în această schimbare. Dacă ne unim cu toții, ne ascultăm cu atenție clienții și ne adaptăm suficient de repede la schimbările din lumea logisticii, vom oferi cea mai bună soluție generală de pe piață.

Vânzările MAN din 2021 s-au apropiat de nivelul pre-pandemie

În 2021, MAN a livrat, în total, puțin sub 94.000 de vehicule noi clienților săi, față de aproximativ 82.000 în 2020. În 2019, înainte de izbucnirea pandemiei, livrările au totalizat puțin sub 105.000 de unități. Vânzările de camioane, produse de MAN în principal la München și Cracovia, au crescut cu 14% față de 2020, până la aproximativ 67.000 de unități. Vânzările de vehicule comerciale ușoare au crescut, în 2021, cu 26%, până la 22.000 de unități. Conform previziunilor oficialilor germani, divizia de autobuze a înregistrat un minus de 13%, livrând puțin sub 5.000 de unități.

Aplicații noi pentru MAN eTGM

Compania STARK Deutschland a pus, recent, în operare primul camion electric cu baterii pentru transport de materiale de construcții din Germania. Modelul MAN eTGM, cofinanțat de statul federal Hessa, va livra materiale de construcții la șantiere. STARK ia parte la testele practice pentru proiectul eLogistics în cooperare cu Universitatea de Științe Aplicate Fulda. Testarea presupune livrări reale de materiale de construcții cu MAN eTGM, care utilizează și o macara electrică, în premieră. Pentru eTGM, aceasta este prima utilizare în acest tip de aplicație. Autonomia modelului MAN TGM 26.360 E LL este de până la 200 km, în funcție de aplicație și condițiile climatice și topografice. Camionul electric este propulsat de un motor de 360 CP, care oferă un cuplu maxim de 3.100 Nm. Sistemele auxiliare (servodirecția, compresorul de aer sau AC), sunt operate tot electric și controlate de un sistem de management ce economisește energia. Bateriile se pot încărca la prize de curent alternativ (22 sau 44 kW) sau de curent continuu (până la 150 kW la 800V). În plus, vehiculul este echipat, în premieră, și cu o macara cu motor electric de 13 kW, cu o sarcină utilă de până la 2,5 t.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.