Sistemul de încărcare de un megawatt (MCS) marchează începutul colaborării strategice dintre MAN Truck & Bus și ABB E-mobility, care au semnat un acord exclusiv de cooperare.
Colaborarea se va concentra puternic pe nevoile clienților din domeniul logisticii.
Parteneriat inedit
Thomas Nickels, vicepreședinte senior al Departamentului de Inginerie MAN, consideră parteneriatul ca fiind o raritate pe piață: „Colaborarea în domeniul cercetării și dezvoltării este destul de rară, în industria noastră. Împreună cu ABB E-mobility, ne străduim să avem un parteneriat de încredere, strâns și transparent. Am început, deja, cu dezvoltarea de produse și standarde și ne concentrăm pe cerințele speciale ale industriei vehiculelor comerciale”.
Importanța cooperării intersectoriale este deosebit de mare pentru sistemul de încărcare de un megawatt (MCS), a continuat Nickels: „La MCS, colaborăm cu jucători din întregul sector, pentru a permite, în viitor, capacități de încărcare în marja de un megawatt și, astfel, dezvoltarea unui transport durabil și economic de mărfuri grele și de pasageri, pe distanțe lungi. Prin colaborarea cu ABB E-mobility, putem aborda provocările noii tehnologii într-un stadiu incipient și putem promova standardizarea mai rapid”.
Provocări
Aceste provocări includ standardul de comunicare ISO15118-20 și noile modalități de transmitere a semnalelor. Baza pentru încărcarea de un megawatt este comunicarea Ethernet, care este utilizată pentru prima dată în electromobilitate. Testele timpurii de software și de interoperabilitate între vehicule și stațiile de încărcare ar trebui să contribuie la stabilirea de produse fiabile cât mai rapid posibil, într-un mediu de piață emergent. De aceea, cooperarea, programată inițial să dureze trei ani, se concentrează încă de la început și asupra experienței clienților, pe lângă dezvoltarea internă și continuă a stațiilor de încărcare, a vehiculelor și a software-ului.
„Performanța de încărcare ridicată, tehnologia fiabilă și încrederea clienților – acestea sunt condițiile prealabile pentru succesul electromobilității, în transportul de mărfuri grele și de pasageri, pe distanțe lungi. Prin colaborarea cu MAN încă din faza inițială a produsului, putem răspunde și mai bine nevoilor clienților noștri. Până în 2025, dorim să aducem pe piață un produs care să satisfacă cerințele din logistică”, a afirmat Floris van de Klashorst, vicepreședinte senior al Departamentului de Produse și Platforme Hardware ABB E-mobility.
„Piața are nevoie de un ecosistem care să se îmbine și să funcționeze în mod fiabil. De aceea, dorim să dezvoltăm împreună un concept pentru interacțiunea dintre MCS și CCS, care abordează probleme precum spațiul, alimentarea cu energie și extinderea rețelei de stații de încărcare. Experiența extinsă a MAN ne ajută să dezvoltăm soluții orientate către clienți – atât pentru utilizare în depou, cât și pe drum”, a declarat Floris van de Klashorst, oferind o perspectivă asupra proiectelor viitoare.
Multiple utilizări
Colaborarea nu se limitează doar la logistică: „MCS va fi utilizat și în viitor, în sectorul călătoriilor, de exemplu, pentru autorulote și autocare. Acest lucru va aduce provocări suplimentare și o schimbare în comportamentul utilizatorului”, a spus Floris van de Klashorst.
La MAN Truck & Bus, companie membră a Traton Group, propulsia electrică este deja o parte integrantă a gamei standard de autobuze și autoutilitare MAN, o paletă largă de camioane electrice fiind puse în vânzare din octombrie 2023. Alături de digitalizarea și automatizarea transportului rutier de marfă, trecerea la conducerea cu zero emisii CO2 este un pilon-cheie al strategiei NewMAN pentru viitor, prin care compania se transformă dintr-un producător de vehicule comerciale, într-un furnizor de soluții de transport inteligente și durabile, până în 2030.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro