MAN TGX EfficientLine 2 combină măsuri și tehnologii de economisire a combustibilului în cadrul unui model coerent și fără compromisuri. Stabilind noi standarde în domeniu, cea de-a doua generație EfficientLine propune o reducere a consumului de carburant cu 6,67% comparativ cu rezultatele primei generații.
Cu peste 4.600 de vehicule și pachete vândute în întreaga Europă, MAN TGX EfficientLine 2 reprezintă răspunsul producătorului german de camioane la presiunea tot mai mare din partea pieței, generată de necesitatea de reducere a costurilor, de creșterea prețului combustibililor, dar şi de regulamentele tot mai severe privind emisiile poluante.
În cadrul unul test pe o distanță de 5.217 km, certificat de către TÜV SÜD, în condiții topografice solicitante, TGX EfficientLine 2 a demonstrat că este posibilă economisirea unui procent de combustibil suplimentar de 6,57 comparativ cu prima generație TGX EfficientLine. Pe parcursul celor opt zile de testare, vehiculele, fiecare dintre ele având o încărcătură de 38,2 t, au parcurs 46% din distanță (2.399 km) rulând în rampă.
Tehnologia face legea
Toate noile sisteme electronice pentru reducerea consumului de combustibil reprezintă dotări standard pe TGX EfficientLine 2. Sistemul predictiv de pilot automat EfficientCruise poate realiza o economie de până la 6% datorită utilizării optime a momentului energetic la coborârea pantelor și urcarea rampelor.
Lanțul cinematic al modelului TGX este adaptat unui mod de conducere economic, de turație redusă, prin intermediul noilor motorizări D26 TopTorque. Noile propulsoare dispun de un cuplu crescut cu 200 Nm, acest plus fiind în special util în rampe, resimțindu-se mai puțin necesitatea schimbării într-o treaptă inferioară de viteză și, deci, generând o economie de combustibil. Noua funcție Speed Shifting schimbă mai repede treptele 10, 11 și 12 și reduce întreruperile de tracțiune la deal.
Reducerea constantă a frecării și a rezistenței la rulare sunt deja în ADN-ul TGX EfficientLine 2. Din acest motiv, au fost eliminate parasolarele și goarnele pneumatice de pe acoperiș, fiind montate fuste laterale la nivelul șasiului pentru un plus de economie. Setarea limitatorului de viteză la 85 km/h, în loc de 89 km/h, reduce rezistența la rulare cu zece la sută. Sunt, de asemenea, utilizate pneuri cu rezistență redusă la rulare. Prin intermediul unui sistem de management al presiunii aerului, compresorul este activat numai în momentele în care chiar se utilizează aer comprimat, ceea ce scade timpul de operare al acestuia cu 90%, în comparație cu un tip de compresor cu funcționare permanentă în transportul de lungă distanță.
Modulul MAN TeleMatics este, de asemenea, dotare standard pe TGX EfficientLine 2. Camionul transmite consumul de combustibil și informațiile de mentenanță către managerul flotei, prin intermediul sistemului telematic. Managerul este capabil să monitorizeze de la consumul de carburant pe vehicul și șofer, până la presiunea în pneuri și starea frânelor pentru întreaga flotă, prin intermediul unui portal de date, pentru a se asigura că nu se folosește mai mult combustibil decât este cu adevărat necesar.
Nu în ultimul rând, ca parte a serviciului gratuit MAN ServiceCare, atelierele MAN programează operațiuni de întreținere a vehiculelor la cererea clienților.
Pionierat cu EfficientCruise GPS
Economii uriașe de combustibil se pot realiza prin anticipare și prin utilizrea momentului și a fazelor de rulare – o provocare care este stăpânită perfect de profesioniştii cu experiență la volan. Pentru a scuti șoferul să facă asta pe rute lungi și nefamiliare, precum și pentru a veni în sprijinul șoferilor mai puțin experimentați, MAN oferă un sistem de pilot automat controlat prin satelit.
Sistemul de asistență calculează în avans secțiunile de rampă și pantă folosind date 3D de mapare stocate la bord și poziția GPS a vehiculului. Sistemul anticipează și controlează automat viteza la rulajul în rampă și în pantă, în așa fel încât să utilizeze inerția și momentul cinematic al vehiculului, pentru a economisi combustibil. Un camion încărcat cu 40 tone economisește până la șase procente de combustibil cu acest sistem, fără a pierde timp pe drum.
Sistemul de asistență controlează viteza în exact acelaşi mod ca şi un şofer foarte bine pregătit, dar face acest lucru în mod automat. Mai mult, EfficientCruise poate reacționa chiar mai anticipativ decât un șofer foarte eficient, sistemul putând calcula traseul și injecția de combustibil cu mai mulți kilometri în avans, indiferent că este zi sau noapte.
Conducătorul auto poate seta viteza dorită și patru limite de toleranță, în funcție de care EfficientCruise calculează cea mai potrivită viteză pentru rulajul în rampă și în pantă. Șoferul poate regla în orice moment nivelul de toleranță pentru abaterile de la viteza setată, pentru a se potrivi scenariului său de conducere. Patru niveluri presetate simplifică procesul alegerii unei setări.
EfficientRoll: economie din inerție
Modelele MAN TGS și TGX cu TipMatic 2 vin echipate cu funcțiunea EfficientRoll, care economisește combustibil profitând de inerție în pantele ușoare. Cutia de viteze trece în mod automat în punctul neutru și permite vehiculului să coboare în inerție, fără ca efectul de frână de motor să reducă viteza acestuia. Acest fapt permite vehiculului să continue rularea pe suprafața plană. Dacă vehiculul accelerează peste limita de viteză prestabilită în rularea în pantă în inerție, MAN TipMatic 2 recuplează treapta de viteză.
Clienții pot comanda pachetele EfficientLine și pentru alte modele, cum ar fi vehiculele solo TGS cu 2 și 3 axe, precum și pentru vârful de gamă D38, la un preț foarte atractiv.
Pachetul EfficientLine 2 combină următoarele elemente: EfficientCruise, MAN TipMatic 2, Speed Shifting, Idle Speed Driving, Air Pressure Management, pachet aerodinamic, limitator de viteză la 85 km/h, lumini de zi, rezervoare de aluminiu pentru carburant și aer comprimat. De asemenea, pachetul exclude roata de rezervă, parasolarele și claxoanele pneumatice.
Andreea ALECU
andreea.alecu@ziuacargo.ro