Mașinile autonome, digitalizarea, cursa spre „zero emisii” sunt câteva dintre aspectele ce trebuie să devină realitate în următorii ani… însă, astăzi, toate acestea par intangibile.
Pentru necunoscători, prezentările exclusiviste de modă pot crea nedumeriri și, adesea, este dificil să realizezi cum anumite tendințe vor fi preluate în industrie, pentru hainele obișnuite, gata de purtat (prêt-à-porter).
Un proces asemănător are loc astăzi și în transporturi, iar MAN a decis să asiste piața de transport, explicând pașii care sunt realizați pentru a reuși atingerea obiectivelor ambițioase impuse de legislația europeană.
Festivalul MAN Trucknology, desfășurat la începutul linii iulie la München și care a reunit 220 de camioane și 7.000 de invitați a fost un nou prilej pentru a lua pulsul tranziției.
Autonom nivel 4
Trebuie precizat faptul că Germania are deja aprobată o lege privind vehiculele autonome și astfel, MAN, alături de alți zece parteneri au demarat proiectul ATLAS-L4 – transport automatizat între centre logistice, pe autostradă, în nivelul 4 de autonomie. Proiectul, finanțat de autoritățile federale, analizează toate aspectele legate de exploatarea camionului fără șofer pe rute predefinite, fiind implicate companii din industria auto, dezvoltare de soft, științe și administrație. Sunt avute în vedere siguranța operațională, monitorizarea de la distanță și transmiterea de date. Reprezentanții MAN consideră că, în următorii 2-3 ani, vor fi stabilite detaliile tehnice pentru camionul autonom operat pe autostradă, pentru a demara industrializarea acestui concept. Astfel, este de așteptat ca, începând cu 2030, legăturile dintre diferite centre logistice, legate prin autostrăzi, să se realizeze inclusiv cu camioane autonome.
Testele practice încep anul acesta, iar distanța dintre hub-uri va fi de aproximativ 300 km. Astfel, asemenea legături vor putea fi realizate inclusiv cu camioane electrice.
Din punct de vedere economic, această abordare aduce avantaje majore în legătură cu deficitul de șoferi și cu timpii de conducere și odihnă pe care aceștia trebuie să îi respecte. De asemenea, siguranța rutieră se va ameliora, în condițiile în care majoritatea accidentelor rutiere au la bază erori umane. În schimb se va dezvolta un nou tip de loc de muncă – teleoperatorii. Aceștia vor trebui să intervină (de la distanță) atunci când va fi necesar.
Și electric
Sunt sigur că mulți transportatori și pasionați ai domeniului se întreabă de ce MAN nu are încă la vânzare un cap tractor electric. Răspunsul este simplu și ține de pragmatismul producătorului german, care și-a dorit să aibă pus la punct întregul ecosistem menit să asigure operabilitatea și robustețea soluției electrice.
Merită să amintim aici tehnologia de încărcare Megawatt (MCS – Megawatt Charging System). Va mai fi nevoie de timp și investiții importante pentru a avea o rețea care să acopere întregul continent, însă este important faptul că, astăzi, avem certitudinea că autovehiculele electrice de mare tonaj își pot încărca bateriile în timpul pauzelor obligatorii pentru șoferii profesioniști. Astfel, camioanele electrice au deja potențialul de a parcurge același număr de kilometri ca și cele diesel.
Apoi, este nevoie de baterii… Iar MAN va avea propria fabrică, în Germania, operațională începând cu 2024 și cu o capacitate anuală de producție de 100.000 de pachete de baterii. Celulele acestora sunt, de asemenea, produse în Germania.
Și, în sfârșit, camionul electric. Acesta există și poate răspunde unui număr mare de aplicații. Capul tractor electric MAN este echipat cu șase pachete de baterii, fiecare dintre acestea asigurând 80 kWh și având posibilitatea de încărcare cu tehnologia Megawatt – practic, de la 5% la 80%, bateriile pot fi încărcate în puțin peste 30 de minute. Constructorul german a preferat să comunice capacitatea utilizabilă a bateriilor și, astfel, autonomia este de până la 400 km. Deși producția de serie va demara abia în 2025, MAN a anunțat faptul că a primit, deja, 500 de comenzi pentru capul tractor electric. Modelul electric va fi produs pe aceeași linie de producție ca și cel diesel.
Bineînțeles, din planurile de viitor ale MAN nu putea lipsi nici hidrogenul, iar constructorul german testează un model de cap tractor, hidrogenul fiind combustibilul folosit pentru un motor cu ardere internă (ICE).
Însă festivalul MAN Trucknology 2023 a însemnat mai mult decât punerea în temă cu noile tehnologii. Mai ales că majoritatea autovehiculelor expuse (și testate) sunt cele aflate pe drumurile europene. Deși presiunea exercitată de noile tehnologii (alături de pachetele legislative care le încurajează/impun) este palpabilă, evenimentul de la München a transmis mai degrabă încrederea într-un viitor în care transportul rutier și transportatorii își vor găsi, în continuare, locul.
Radu BORCESCU
München, GERMANIA
radu.borcescu@ziuacargo.ro