Soluțiile IT își continuă expansiunea în domeniul transporturilor, două întrebări devenind extrem de importante pentru fiecare firmă în parte: cât de departe ar trebui să mergem cu automatizarea activităților și în ce măsură organizația utilizează la maximum potențialul aplicațiilor IT existente?
Inovațiile în domeniul IT&C și-au dovedit deja utilitatea și fiabilitatea. În cadrul mesei rotunde organizate, la finalul lunii aprilie, de către revista Ziua Cargo, s-au tras câteva semnale de alarmă legate de provocările aduse de dinamica acestui sector. La ora actuală, complexitatea informațiilor oferite de către sistemele IT a devenit atât de mare, încât, pentru utilizatori, devine imposibilă folosirea integrală a acestora. Pe de altă parte, însă, domeniul transporturilor este atât de competitiv, încât nicio posibilitate de optimizare nu trebuie neglijată…
Un alt aspect care trebuie tratat cu mare grijă este cel al transparenței operaționale. Practic, toate aceste sisteme IT și interconectarea tot mai facilă dintre ele duc piața transporturilor la un alt nivel. Clienții pot vedea, astăzi, poziția camioanelor în care se află marfa lor, cu acordul transportatorilor; mâine… Complexitatea informațiilor puse la dispoziția clienților ar putea crește, și nu numai ca o facilitate (bonus) oferită de către transportator.
Și, bineînțeles, mai trebuie avut în vedere un aspect – aplicațiile de ultimă generație IT&C promovează, în general, automatizarea proceselor, iar acest lucru riscă să acutizeze stresul și tensiunile din interiorul firmelor de transport. Diminuarea într-un prea mare grad a contactului uman, mai ales atunci când vine vorba despre șoferi, poate avea efecte negative.
Complexitatea informațiilor, în creștere
Furnizorii de sisteme IT s-au lansat într-o cursă a ofertelor, iar pentru transportatori devine tot mai dificil să aleagă.
„Segmentul acesta seamănă foarte mult cu cel al telefoanelor mobile. Dacă marii producători de telefoane nu ar veni an de an cu lucruri noi, care să surprindă clientul, piața lor ar avea mult de suferit. Monitorizarea parametrilor de funcționare, presiunea în pneuri, evaluarea stilului de conducere, oferirea de sfaturi către șofer în timp real… sistemele IT devin tot mai complexe”, a arătat Andrei Gartner, FleetBoard Sales Manager Trucks.
Trebuie avut în vedere faptul că o mai mare complexitate înseamnă, în general, mai multe oportunități pentru afacerea de transport.
„În timp, ca răspuns la solicitările pieței, soluția pe care o oferim s-a dezvoltat, informațiile oferite au devenit tot mai complexe, iar nivelul de acuratețe este foarte ridicat”, a completat Daniel Costin, senior sales manager WebEye.
La achiziționarea sistemelor IT, firmele de transport ar trebui să își analizeze cu grijă structura organizațională, pentru a se asigura că investiția aduce o creștere reală de productivitate.
„Toate sistemele IT oferă informații complexe; diferența apare în modul de prelucrare și gestionare a acestora. Transportatorul poate decide ce informații dorește să utilizeze și sub ce formă să îi fie livrate. Noi credem că, în acest caz, cea mai bună abordare este una de tip «semiautomat», pentru a nu diminua prea mult interacțiunile umane. Relația dintre dispeceri și șoferi este foarte importantă”, a explicat Ionuț Varga, IT manager Internațional Lazăr Company.
Odată implementat produsul corect, beneficiile pot fi impresionante.
Interconectare
Conectivitatea pare să fie viitorul. Astfel, soluția IT finală devine un mare puzzle în care numeroase piese se prind între ele.
„Avantajul sistemelor dezvoltate de producătorii de vehicule constă în accesul la informații, în special pe partea de diagnoză și service, la care un dezvoltator terț nu va putea avea acces. În plus, FleetBoard poate interfața cu un eventual alt soft pe care transportatorul ar dori să îl utilizeze. Astfel, firma de transport poate avea informațiile într-un singur format pentru întreaga flotă, beneficiind, totodată, de avantajele sistemelor telematice dezvoltate de producătorii de vehicule”, a arătat Andrei Gartner, FleetBoard Sales Manager Trucks.
Utilizarea unui „integrator” poate aduce avantaje, inclusiv în ceea ce privește vizualizarea informațiilor dorite, în forma dorită de transportator.
„Pentru că avem o flotă multi-brand, am decis să apelăm la un singur furnizor pentru monitorizarea acesteia. Astfel, departamentul monitorizare, dar, mai ales, dispecerii pot lucra mai ușor, fără a fi nevoie să acceseze mai multe programe. Au o singură hartă, unde pot fi vizualizate toate camioanele, și pot accesa toate informațiile, inclusiv timpii de conducere pe care îi mai pot efectua șoferii. Accesul direct la informații este foarte util pentru dispeceri. Se evită, de exemplu, acele telefoane pe care trebuie să le dea șoferilor și dispar suspiciunile privind corectitudinea datelor oferite de către aceștia. În plus, furnizorul pe care l-am ales a dat curs solicitărilor noastre, oferind un soft cu informațiile cerute.”, a arătat Dan Niculescu, director comercial Dianthus.
Furnizori și parteneri
Identificarea și eliminarea pierderilor reprezintă o prioritate pentru transportatori, iar instrumentele IT reprezintă un sprijin esențial.
„Informațiile oferite de către instrumentele IT ne ajută să identificăm zonele unde există potențial de reducere a costurilor și, astfel, putem deveni mai competitivi. Instrumentele IT ajută fiecare angajat să își facă munca mai bine”, a spus Dan Niculescu, director comercial Dianthus.
Viitorul va crește și mai mult importanța produselor IT, iar parteneriatele dintre furnizorii acestora și transportatori se vor întări.
„Sistemul evoluează într-o dinamică tot mai accelerată. Într-un viitor apropiat, vor fi monitorizate de la distanță inclusiv erorile înregistrate în computerul de bord al mașinii. Astfel, vom putea comunica clientului nevoia de a accesa un service înainte ca defecțiunea să se producă. Această abordare proactivă, în care sunt implicate toate părțile (sistem telematic, transportator, service), va duce la diminuarea costurilor și a timpilor de imobilizare a vehiculelor și, totodată, va scădea riscul defecțiunilor în timpul mersului. Această parte de monitorizare a parametrilor tehnici ar putea fi preluată de către producătorii de vehicule, degrevând, astfel, volumul de muncă al transportatorului, care, la rândul lui, să poată avea acces la aceste informații”, a explicat Andrei Gartner, FleetBoard Sales Manager Trucks.
Nu trebuie neglijate nici avantajele ce pot apărea în relația cu clienții de transport.
„Accesul clienților la informațiile legate de desfășurarea cursei aduce avantaje importante și, totodată, reduce timpii pierduți cu telefoane date transportatorului”, a spus Cristi Oanță, manager logistică Timac Agro.
Transparență la un alt nivel
Intrăm într-o nouă eră, în care transparența și precizia ating un nivel fără precedent.
„Putem să oferim informații foarte utile, prin prelucrarea tuturor datelor disponibile – putem inclusiv să estimăm durata până la descărcare, încă de la preluarea cursei. Astfel, dispecerii pot comunica clientului, cu mare acuratețe, programul respectivei curse și, totodată, timpii de conducere ai șoferilor vor fi utilizați optim.
Bineînțeles, estimările se ajustează permanent, pe măsură ce se derulează cursa, iar dispecerii primesc alarme în cazul în care apar modificări față de timpii estimați inițial. Astfel, clienții pot fi notificați din timp asupra eventualelor modificări privind ora de ajungere la destinație. Toate aceste informații sunt oferite de program, fără a mai fi nevoie să suni șoferul și să confirmi permanent cu acesta dacă programul cursei va fi respectat.
Beneficiarul poate, la rândul lui, să primească un cod, o dată cu încărcarea mărfii, și, pe o platformă web, primește toate informațiile legate de modul în care de desfășoară cursa”, a explicat Ștefan Nedeluș, director general WindSoft.
Transparența operațională poate deveni un factor important de întărire a relației cu clienții. „Orice aplicație ar trebui să aibă două direcții – clientul tău și clientul clientului tău. Pentru clienții de transport, este importantă poziția camionului (hartă sau alertă pe email). Dacă primesc din timp informația că un camion nu va ajunge la timp, pot căuta o altă soluție. Creșterea transparenței dintre transportator și client poate deveni un factor de fidelizare”, a arătat Cristi Oanță, manager logistică Timac Agro.
Astăzi, tehnologia oferă transmiterea facilă a informațiilor. „Putem crea oricâte subconturi, astfel încât să oferim acces clienților transportatorilor la informații. Sigur, acest lucru se realizează pe baza unui acord între transportator și clientul lui”, a spus Daniel Costin, senior sales manager WebEye.
Viitorul ar putea împinge lucrurile mult mai departe, iar clienții ar putea solicita transportatorilor informații mult mai complexe. Este, oare, piața pregătită pentru un asemenea grad de transparență?
Ionuț Varga, IT manager Internațional Lazăr Company: „Indiferent de poziția în care te găsești, pot fi identificate potențiale optimizări. Investițiile în zona IT nu pot fi oprite.”
Andrei Gartner, FleetBoard Sales Manager Trucks: „Dacă, la început, a fost foarte greu să explicăm pieței avantajele sistemelor telematice și cum funcționează acestea, astăzi s-a ajuns în extrema opusă. Transportatorii știu exact ce își doresc. Răspunsul nostru a fost să trecem de la un produs de nișă, la unul de volum – toate camioanele noastre sunt dotate standard cu FleetBoard și sunt însoțite de programul de driver training.”
Cristi Oanță, manager logistică Timac Agro: „Transportatorii s-au obișnuit să facă hunting și nu farming. Ar fi extraordinar dacă operatorii de transport ar găsi soluții de optimizare logistică pentru clienții lor.”
George Badea, Schmitz Romania: „Toată lumea ar trebui să se teamă de «fenomenul Uber», care reprezintă un exemplu elocvent despre cum se poate dezvolta o afacere în paralel cu activitatea clasică. Fiecare transportator trebuie să se asigure că nu ratează oportunități.”
Ștefan Nedeluș, director general WindSoft: „Optimizarea fluxurilor operaționale, monitorizarea fiecărui contract, a fiecărui proiect și cursă în parte reprezintă maximul care poate fi obținut cu ajutorul instrumentelor IT, pe partea operațională. Totodată, costurile cu mentenanța pot fi foarte bine previzionate și pot fi eliminate pierderile.”
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro