Marea Britanie – o relație bună… doar pentru cunoscători

Marea Britanie pare o relație care merită abordată, la acest moment, cu tarife mai bune și concurență redusă, însă… Timpii lungi de așteptare și riscul de blocaj, din cauza unei birocrații mai complexe, riscă să dea calculele inițiale peste cap.

Chiar dacă informațiile erau neclare, la jumătatea anului trecut, compania Dumagas a luat decizia strategică de a nu întrerupe transportul către Marea Britanie.

„La nivel de companie, în vara anului trecut, după ce am trecut de șocul provocat de pandemie (martie-mai), ne-am întrebat ce urmează să facem. În vara lui 2020, informațiile erau contradictorii, fără o imagine clară legată de ceea ce urmează să se întâmple, și chiar se punea încă problema «dacă» urmează să se întâmple. Am participat, împreună cu clienții noștri, la o serie de webinarii, organizate de autoritățile engleze, și, încă de la acel moment, am decis să nu ieșim din Anglia”, a precizat Lucia Apostol, chief of operational excellence Dumagas.

A urmat un proces susținut de informare și pregătire, mai ales că informațiile erau incomplete și realitatea a diferit de ceea ce se credea, la acel moment.

„Cei care participam la respectivele webinarii aveam o listă de întrebări, cu posibile cazuri concrete, și răspunsurile erau aceleași: «în acest moment, nu avem informații cu privire la…», «nu se știe cum se va proceda cu…» Ambiguitatea a continuat până în ultimul moment și chiar după”, a arătat Lucia Apostol.

În prima săptămână din ianuarie 2021, încă erau multe necunoscute privind procedurile care trebuie realizate și unde ar trebui să se facă. În paralel, a apărut și testarea șoferilor pentru COVID.

Lucia Apostol, chief of operational excellence Dumagas: „Un haos iminent a fost mult ameliorat de practicile unei piețe obișnuite să respecte regulile, cu firme care acționează cu fair play. Companiile britanice s-au arătat deschise, au înțeles situația și au acceptat majorările tarifelor. În plus, a fost o perioadă în care am încercat să ne ajutăm unii pe alții pentru a depăși dificultățile și incertitudinile.”

Blocajele „COVID” au contribuit la descurajarea transportatorilor

La finalul anului, chiar înainte de sărbătorile de Crăciun, Franța, alături de Țările de Jos și Belgia, au interzis intrarea șoferilor din Marea Britanie, dacă aceștia nu erau, în prealabil, testați. Au fost prinși în acest blocaj foarte mulți șoferi de camion, care plănuiau să ajungă acasă de sărbători. Au urmat câteva zile de haos, cu blocaje care se întindeau pe zeci de kilometri.

„Noi, la acel moment, încărcam din UE și mergeam către Anglia, pentru a putea reveni în UE, între Crăciun și Revelion. A fost o situație dificilă, însă, din punctul nostru de vedere, privind retroactiv, pe lângă alte provocări pe care le-am traversat în trecut și cu care ne vom confrunta și în viitor, considerăm că aceasta a fost gestionabilă”, a arătat Lucia Apostol.

De altfel, anticipând posibile probleme, Dumagas a decis ca nici un camion să nu fie poziționat în Marea Britanie, la trecerea dintre ani.

„Perioada în care nu am efectuat transporturi a început din 27-28 decembrie, când am încărcat ultimele camioane din Anglia, pentru a reuși să intrăm cu ele în UE până în 31 decembrie. Am reînceput să încărcăm după 3 ianuarie, din UE, către Marea Britanie. Este de remarcat faptul că autoritățile britanice au rezolvat problema testării într-un termen nesperat de scurt. În 48 de ore, aveau corturi modulare, cu laboratoare pentru teste… Astfel că, după Crăciun, când camioanele noastre au plecat, situația era aproape pusă la punct”, a completat Lucia Apostol.

Pregătirea a făcut diferența

Dumagas a început pregătirea pentru perioada post Brexit încă din luna noiembrie. Practic, toate informațiile noi au fost împărtășite departamentelor operaționale, în cadrul unor ședințe organizate cu regularitate. De asemenea, șoferii au beneficiat de traininguri la fiecare schimb.

A fost un proces obligatoriu, având în vedere că 40% dintre cursele Dumagas au încărcare sau descărcare în Marea Britanie.

Însă lucrurile nu s-au oprit aici…

„Clienții au fost foarte îngrijorați încă de dinainte de Brexit. Nu erau pregătiți și, în special, partea engleză nu înțelegea ce trebuie făcut. Ne-am consiliat clienții, le-am oferit informații privind pașii concreți pentru derularea unui transport extracomunitar și, încet, încet lucrurile s-au pus în mișcare. Firmele din Anglia nu au avut experiența procedurilor vamale în trecut, iar noi, Dumagas, nu am întrerupt niciodată transporturile extracomunitare – Turcia, Serbia…”, a completat managerul Dumagas.

În ciuda pregătirilor, în ianuarie, media de ieșire a unui camion din Anglia nu scădea sub 48 de ore (de la încărcarea mărfii, la ieșirea din Marea Britanie) – clienții nu aveau toate documentele necesare și, în plus, nu existau comisionari vamali suficienți.

„Am observat că, în UE, indiferent de țară, clienții sunt, în general, mult mai bine pregătiți și au înțeles foarte bine că timpul înseamnă bani, pentru toată lumea. Chiar de la prima încărcare, pe 3 ianuarie, la un client din Germania, șoferul a încărcat pentru Marea Britanie și a primit toate actele necesare în 5 minute (declarații, certificate pentru marfă…)”, a comentat Lucia Apostol.

Mărfuri multe, înainte de Brexit

Primul termen avansat pentru Brexit a fost octombrie 2020. Astfel, cererea de transport, după perioada opririi activității, din august, a fost extrem de ridicată.

„Dacă aveai 2.000 de camioane disponibile, puteai găsi marfă, dinspre Marea Britanie către UE și invers. După ce s-a anunțat că se amână Brexitul, volumele au revenit la normal, în octombrie-noiembrie. În decembrie, din nou, cererea a explodat. În prima săptămână a lui ianuarie, transportatorii din UE (ei realizează transportul rutier între Anglia și Uniune) au început să refuze comenzile către Marea Britanie și au închis contractele pe care le aveau pentru această destinație. Motivul a fost teama legată de problemele care erau anticipabile”, a precizat Lucia Apostol.

Retragerea unui număr mare de transportatori a făcut ca volumele de mărfuri din ianuarie-februarie 2021 să fie percepute ca mult mai mari decât înainte. Inclusiv jucători mari din piața transporturilor și-au anunțat oficial ieșirea, la începutul anului.

„La acel moment, haosul părea să se instaleze. În special pe zona de grupaje, lucrurile se complicaseră foarte mult și devenise foarte greu să mai respecți angajamentele și modul de lucru stabilite anterior Brexitului. Între timp, activitatea de transport a reintrat în normal, inclusiv din punct de vedere al marilor jucători”, a afirmat managerul Dumgas.

Pentru compania doljeană, transportator tradițional de Anglia, perioada dificilă a reprezentat o bună oportunitate pentru întărirea parteneriatelor cu clienții.

„Chiar am primit de la unii clienți scrisori prin care ne spuneau că suntem temerari, în condițiile în care ceilalți transportatori cu care colaborau s-au retras. Au fost momente în care se îndoiau că promisiunile asumate mai sunt respectate și primeam telefoane pentru a se asigura că, într-adevăr, camioanele contractate vor ajunge la încărcare. Au fost și momente dificile și nu au lipsit problemele, cu timpi lungi de așteptare, din cauza documentelor. Sigur, este important și din punct de vedere al transportatorului să aibă parteneriate puternice cu comisionari vamali, pentru a fi sigur că totul este în regulă. Noi creasem aceste relații înainte de Brexit”, a spus Lucia Apostol.

Iar, în această perioadă, pandemia a continuat să producă probleme.

„Poate cel mai dificil moment a fost la final de februarie, început de martie, când am avut șase cazuri de teste pozitive pe parcursul a 2-3 săptămâni. Dacă ești un transportator mic, nu ai o experiență bună pe Anglia și nu ai contacte acolo, este greu să îți imaginezi cum gestionezi o asemenea situație”, a declarat Lucia Apostol.

Autoritățile britanice introduceau șoferul în carantină, sub supraveghere medicală, în niște locuri special destinate conducătorilor auto depistați pozitiv la teste (au avut contracte cu hoteluri în zonele autostrăzilor). Iar camioanele rămâneau în parcări pentru 10-15 zile.

„Un transportator mic risca să rămână 2 săptămâni cu marfa în camion, marfă care avea un tranzit deschis, ce expira în această perioadă. Riscai să complici mult lucrurile. Noi am decis să luăm semiremorca cu un alt cap tractor și în parcare a rămas una goală. Practic, am staționat cu camionul două săptămâni, într-o parcare în Anglia. Din fericire, am putut realiza acest schimb, pentru că am calculat toate scenariile, inclusiv trimiterea unor șoferi care să preia camionul staționat, însă am considerat că schimbarea semiremorcilor reprezintă cea mai bună soluție. Pentru șoferii carantinați, în a opta zi se realiza un nou test, cu rezultatul maxim în a zecea zi, iar dacă testul ieșea negativ, șoferii puteau pleca”, a declarat managerul Dumagas.

Tarife bune, dar gestiune specială a documentelor

Astăzi, a face transport cu relația Marea Britanie presupune o gestiune specială, cu personal pregătit pentru această destinație.

„Tarifele de transport au crescut, în această perioadă, într-un mod firesc. Nu am fost puși în situația să presăm clienții. Practic, ne-am calculat costurile suplimentare care au apărut odată cu operațiunile vamale, gestionarea documentelor, timpii mai lungi de așteptare și, implicit, mai puțini kilometri parcurși, iar clienții au acceptat majorările de tarif aferente. Clienții din Anglia erau mai degrabă concentrați pe disponibilitatea camioanelor”, a precizat Lucia Apostol.

Clienții din UE au acceptat mai greu ajustarea tarifelor, însă s-au confruntat cu aceeași problemă – retragerea firmelor de transport de pe relația cu Marea Britanie.

„Anglia trece, în acest moment, printr-o criză a conducătorilor auto, acutizată de plecarea șoferilor străini, precum și de schimbarea legislației muncii. Dar, pentru șoferi, Anglia nu mai este o piață atractivă.” – Lucia Apostol

În medie, tarifele s-au majorat cu 10-15%.

Nu este o majorare nesemnificativă, mai ales că discutăm, în general, de curse lungi. Totuși, numărul de kilometri parcurși lunar s-a diminuat destul de mult.

„Înainte de Brexit și de pandemie, camioanele care efectuau această relație aveau o medie de 12.500 km pe lună. În momentul de față, am ajuns la aproximativ 10.500 km parcurși lunar”, a declarat Lucia Apostol.

Oameni bine pregătiți și implicați, proceduri stabilite cu exactitate, reacții în timp real…

„Un șofer primește, la încărcare, un set de documente și nu putem avea pretenția să le citească și să le înțeleagă pe toate. Sunt pași clari pe care trebuie să îi parcurgi, dacă vrei să faci transport în Anglia. Este nevoie de punerea la punct a unui sistem în care documentele primite la încărcare sunt transmise imediat la sediul firmei (fotografiate sau scanate). La birou, trebuie să existe cineva care recepționează aceste documente și care le analizează pagină cu pagină, pentru a verifica legătura dintre ele și cu marfa încărcată. Această verificare trebuie să o faci chiar la încărcare, dacă nu vrei să pierzi timpul. Eventualele greșeli sunt notificate imediat către client, pentru a fi remediate”, a explicat Lucia Apostol.

Doar pentru specialiști

Anglia nu mai este o rută obișnuită și necesită o atenție specială, privind documentele primite la încărcare, precum și un know-how special.

„Experiența ne arată că, la acest moment, există, încă, un procent de 30% dintre curse pentru care nu primești toate documentele necesare și trebuie să ai capacitatea să depistezi aceste cazuri imediat, pentru a corecta situația încă din startul cursei”, a precizat Lucia Apostol.

Practic, sunt 30% șanse să te blochezi, atunci când preiei o cursă către sau dinspre Marea Britanie.

Dacă nu ai experiență și nu știi ce este în neregulă… Să începi transporturile către Anglia nu reprezintă o decizie simplă, pe care să o iei în grabă. „Atunci când te blochezi în port, poți fi la peste o mie de kilometri de locul de încărcare, iar recuperarea documentului lipsă înseamnă, din start, foarte mult timp pierdut. Cei care, ca și noi, nu au întrerupt transportul cu Anglia și și-au pus la punct un sistem adaptat nevoilor legate de această destinație vor spune că totul este ok acum. Se intră într-o rutină și, astăzi, inclusiv șoferii își dau seama dacă totul este ok sau nu, imediat ce primesc documentele”, a explicat managerul Dumagas.

„Alegerea Eurotunelului sau a liniilor de ferry depinde mult de marfa transportată. La feribot, timpul este mai lung decât înainte, iar uneori apar aglomerații și blocaje în terminale. Săptămânal, se creează asemenea situații în Calais, când camionul ajunge, de exemplu, la ora 10:00 dimineața și primește tichet la ora 15:00. Oricum, documentația vamală poate da peste cap orice calcul. Îmi amintesc un caz, la început de an, când un camion care transporta cafea nu a reușit să intre în Franța nici după șapte zile.” – Lucia Apostol

Pașapoarte și vaccinare…

Următoarea provocare – de la 1 octombrie va fi nevoie de pașaport și toți conducătorii auto trebuie să obțină acest document pentru a putea intra în Marea Britanie.

Apoi apare și riscul carantinării…

„Am desfășurat o campanie de vaccinare în cadrul companiei, începând cu luna februarie, și am arătat că vaccinarea reprezintă cel mai bun lucru pe care putem să îl facem. În primele trei luni, am primit un refuz aproape total, însă acum inclusiv conducătorii auto au început să se vaccineze. Și astăzi mai avem șoferi reticenți, încă… Deschiderea este tot mai mare în ultima perioadă, restricțiile jucând un rol important în acest sens. Șoferii noștri s-au săturat de testările pe care le fac în Anglia. Pentru că, dacă stai mai mult de 72 de ore în Anglia, trebuie să te testezi pentru a intra în Franța”, a subliniat managerul Dumagas.

Strategic vorbind, astăzi, transportul pe Marea Britanie reprezintă o destinație bună pentru noi investiții, însă trebuie avută în vedere situația economică generală, evoluția acesteia la nivel european și global.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.