18-19 mai. Poiana Brașov. Hotel Alpin. Un eveniment de business marca Ziua Cargo, dedicat celor care vor să își întărească succesul. Informație, networking… inspirație. În prim plan, tehnici de organizare, motivare, securitate sau negociere… o platformă de afaceri.
Informațiile privind legislația au ocupat întotdeauna un segment important. Iar evenimentul Ziua Cargo a marcat, din acest punct de vedere, o veste bună – adoptarea Legii privind RCA într-o formă agreată de asociațiile patronale. Detalii privind actul normativ puteți afla, de altfel, din articolul pe această temă, publicat în paginile anterioare.
Legea reprezintă, în sine, o victorie importantă obținută de transportatori, care au arătat că, împreună, sunt puternici.
„Prin intermediul noului act normativ privind RCA, care introduce tariful de referință, s-a trecut de la o plafonare pe care asigurătorii nu și-au dorit-o, la o formă mult mai punitivă pentru dânșii. Și dacă transportatorii au reușit să impună, printr-un act normativ, astfel de prevederi (astăzi atacate de către companiile de asigurare), bravo lor! Am arătat exact așa cum trebuie să arate o breaslă bine reprezentată acolo unde trebuie, adică în Guvern și în Parlament. Trebuie să mulțumim inclusiv parlamentarilor care au dovedit că nu au alte interese decât interesul economic general al României”, a declarat Augustin Hagiu, președinte de onoare al FORT, care a ținut să le mulțumească, în mod special, colegilor care au reprezentat patronate din transporturi, cu care s-a înțeles foarte bine.
Reprezentantul UNTRR, Lorena Sandu, a atras, însă, atenția asupra importanței elaborării normelor de aplicare a legii privind RCA, unde opinia cărăușilor trebuie la fel de bine reprezentată. „Mulțumesc colegilor de la patronate, cu care am colaborat foarte bine, dar rămân sceptică, până la finalizarea normelor, care vor avea ultimul cuvânt de spus. Noi solicităm ca bonusul și malus-ul să fi aplicate în trepte egale, în timp ce ASF susține aplicarea malus-ului în trepte crescătoare, diferite de cele de bonus, care pot să ajungă la câteva sute (200-300) la sută”, a subliniat ea.
Colaborarea bună dintre patronate a fost scoasă în evidență și de către reprezentantul APTE 2002, Miron Sporea. „Am colaborat foarte bine, dar rog celelalte asociații să colaborăm și mai bine pe partea de comunicare, astfel încât să punem, împreună, umărul la realizarea normelor de aplicare RCA, care sunt foarte importante. Să sperăm că transportatorii au înțeles că numai împreună o să reușim”, a apreciat el.
„Dumneavoastră, companiile de transport, aveți nevoie să faceți parte dintr-o asociație, ca să vă puteți apăra interesele. Am început să ne organizăm, iar rezultatele nu încetează apară”, a subliniat, la rândul său, Dumitru Blaga, președinte APULUM.
În opinia deputatului PSD Lucian Șova, secretar al Comisiei pentru Infrastructură și Transport din Camera Deputaților, succesul pe care transportatorii l-au înregistrat reprezintă inclusiv expresia profesionalismului celor care au susținut acest punct de vedere, actul normativ reflectând solicitările cărăușilor, în cea mai mare măsură.
Limită pentru concurența neloială
„Așa cum s-a întâmplat în cazul RCA, ar trebui să se întâmple și în cazul altor acte normative privind transportul rutier, unde noi, cei din comisia de transporturi, Guvernul, ministerul de resort, autoritățile, în general, să avem interlocutori la fel de calificați, pentru perfecționarea reglementărilor în domeniu. Mai sunt și alte elemente care pot fi îmbunătățite”, a subliniat Lucian Șova.
În opinia sa, concurența neloială constituie principala problemă cu care se confruntă sectorul de transport marfă, operatorii corecți fiind afectați de cărăuși care nu respectă regulile. Condițiile relaxate de acces la piață, care le permit celor insuficient pregătiți profesional și financiar să opereze în domeniu, reprezintă, potrivit deputatului PSD, unul dintre motivele principale care generează concurență neloială.
„Lansez, cu ocazia conferinței Ziua Cargo, o provocare, spunându-vă că mă gândesc foarte serios ca, în a doua jumătate a anului, profitând de dezbaterile care vor urma pe reglementări privind accesul la piață și la profesia de transportator, să privesc cu atenție asupra condiției de bonitate financiară. Cred că segmentul de transporturi din România a depășit perioada de copilărie și adolescență. Din punctul meu de vedere, la această oră, accesul la profesia de transportator pare că este prea facil, fiind de natură să introducă distorsiuni și să promoveze concurența neloială. Cred că, într-un orizont de timp rezonabil, ar trebui să renunțăm la polița de asigurare pentru bonitate financiară și să trecem la modele mai avansate, precum cel francez, care implică imobilizarea de resurse financiare pentru a avea bonitate financiară.”
Lucian Șova a subliniat că o astfel de prevedere ar proteja operatorii serioși, în condițiile în care, în prezent, piața este inundată de prea mulți transportatori nepregătiți, care exploatează unele oportunități de nișă, care produc efecte negative pentru toți transportatorii.
ISCTR, locul 3 în Europa
Dar, pentru o piață corectă, controlul joacă un rol extrem de important. „Am implementat și vom implementa tehnici care vor îmbunătăți eficiența controlului, nu în procente, ci vor multiplica rezultatele obținute cu actuala resursă de care ISCTR dispune, de cel puțin 20 de ori, conform simulărilor pe care le-am făcut.
Avem în vedere un orizont de 5-6 luni pentru implementarea lor”, a precizat reprezentantul ISCTR, Traian Popa, menționând că au fost dezvoltate aplicații matematice, care vor permite reducerea timpului de depistare a contravențiilor de la 4 luni, la 30 de zile din momentul în care apar pe piață.
„Astfel, orice faptă ilegală, mai târziu, vine ca un bumerang împotriva celui care a încălcat legea, iar, pe de altă parte, transportatorii corecți pot să prindă aripi, iar ei reprezintă cea mai mare parte din piață. Subliniez, ISCTR funcționează în favoarea transportorilor, iar performanțele noastre sunt apreciate la nivel european. ISCTR este văzut, într-un clasament neoficial, ca fiind al treilea inspectorat din Europa din punctul de vedere al managementului controlului, motiv pentru care eu am fost ales președinte al Comisiei de armonizare a tehnicilor de control la nivel Euro Controle Route”, a afirmat Traian Popa.
Prin armonizarea controlului, transportatorii români vor ști că nu pot avea surprize din acest punct de vedere, într-un alt stat UE.
A1…
Transportul internațional a fost, de asemenea, abordat, în cadrul evenimentului Ziua Cargo, reprezentantul UNTRR, Lorena Sandu, transmițând o serie de informații interesante privind formularul A1, solicitat, astăzi, în mai multe state europene, în cazul detașării.
„Desfășurarea activităților de transport, pe teritoriul altui stat membru UE decât cel de reședință, fără plata taxei sociale în statul respectiv sau fără prezentarea formularului A1, se consideră muncă la negru și poate atrage inclusiv răspunderea penală a operatorului de transport”, a explicat Lorena Sandu.
Ea a precizat că, din luna aprilie, este obligatoriu ca toți șoferii (și personalul mobil) care intră în domeniul de aplicare a Legii Macron să dețină Formularul A1, atunci când sunt detașați pe teritoriul Franței.
De asemenea, de la 1 ianuarie, Austria solicită ca, la bordul vehiculului, să fie prezent formularul A1 pentru toate operațiunile de transport internațional de la sau către Austria (bilaterale, intra-comunitare, țări terțe, cabotaj). Iar Olanda și Italia solicită formularul A1 în cazul operațiunilor de cabotaj.
Concret, formularul portabil A1 este necesar în vederea detașării conducătorilor auto pe teritoriul altui stat din UE și se eliberează conform prevederilor Regulamentului (CE) 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială și ale Regulamentului (CE) 987/2009 al Parlamentului European și al Consiliului, din 16 septembrie 2009, de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) 883/2004 în relația dintre statele membre UE, Spațiul Economic European (SEE) și Elveția.
Potrivit reglementărilor în vigoare, drepturile cuvenite salariatului detașat se acordă de către angajatorul la care s-a dispus detașarea, pe durata acesteia salariatul beneficiind de drepturile care îi sunt mai favorabile, fie de drepturile de la angajatorul care a dispus detașarea, fie de drepturile de la angajatorul la care este detașat.
„În lipsa formularului portabil A1, operatorilor de transport li se aplică regula generală în domeniul asigurărilor sociale, cea conform căreia taxele sociale se achită potrivit legislației din statul unde se desfășoară, efectiv, activitatea. Principiul de bază este acela că persoanele cărora li se aplică regulamentele europene privind pluriactivitatea intră sub incidența legislației unui singur stat membru”, a mai explicat reprezentantul UNTRR.
Ea a precizat că, pentru a obține formularul A1, o firmă trebuie să îndeplinească mai multe condiții: cifră de afaceri de minim 25% realizată în România, încărcări / descărcări efectuate în România, să nu înregistreze datorii la bugetul de stat.
Însă, având în vedere că firmele de transport sunt încadrate la pluriactivitate, formularul poate fi obținut și atunci când numai 5% din cifra de afaceri provine din România, dar în condițiile în care aceasta este susținută de un număr important de încărcări și de descărcări efectuate pe teritoriul național.
O firmă nou înființată nu poate obține formularul A1 dacă nu are câteva operațiuni de încărcare / descărcare pe teritoriul României. De asemenea, pot obține formulare A1 firmele aflate în reorganizare sau care au datorii la stat. dar sunt compensate sau eșalonate.
„UNTRR poate asista transportatorii pentru obținerea formularului A1”, a concluzionat Lorena Sandu.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro