MASĂ ROTUNDĂ ZIUA CARGO. ORADEA. Scânteia care aprinde motorul

Totul este îndreptat către angajați. De la motivație, la binele lor, la remunerație, la stare de bine, dar hai să ne uităm măcar puțin și către antreprenori. Când motivația lipsește la angajați, oare ce se întâmplă în mintea managerului?… Cel care trebuie să facă atât de multe lucruri, toate diferite, și să ia deciziile în atâtea moduri?

Vorbesc, în cadrul consultanței, inclusiv cu manageri de la multinaționale. Atitudinea lor este una realistă, cu accente pe partea negativă. Știu că e dificil să mai rămână cineva engaged în firmă, să fie motivat. Văd realitatea fluctuației, pe cât de multe angajări sunt, pe atât de multe plecări. Și spun că parcă orice ar face, există o fluctuație la fel de mare.

În acest context, este foarte important să nu ne abatem de la importanța unor pași, încă de la recrutare, de la integrarea în organizație, motivare.

Ce vă motivează?

Aș vrea să vă rog pe toți să vă gândiți, pentru două secunde, la ce vă motivează în activitatea pe care o desfășurați. Este posibil să vă motiveze partea financiară, puterea personală, care se simte după anumite reușite, sau poate renumele, statutul social, poate libertatea, care vine după ani de muncă și după ce ați început să delegați din sarcinile dumneavoastră. Poate vă motivează obiectivul firmei, să vedeți cum clienții au nevoie de ceea ce oferiți, sau, poate, atunci când obosiți, vă motivează chiar angajații dumneavoastră, care cred în voi, care au așteptări de la voi, nevoie de locul acela de muncă, așa cum a fost creat și gândit, sau orice altceva. Și… cumva te repornești, cu energie, cu forțe proaspete, cu creativitate, cu plăcerea de a fi în activitatea ta.

Andreea Gheorghe

Vă mai întreb ceva: ce motivație ați avut atunci când ați pornit în afacerea aceasta?

Este posibil să se fi schimbat, pentru că, într-adevăr, motivația se poate schimba, după ce ne atingem anumite obiective sau suferim anumite schimbări în personalitatea noastră, în funcție de evenimentele prin care trecem, în timp.

E foarte important ca angajatorii să se întâlnească, în cadrul unor mese rotunde cum este cea organizată de revista ZIUA CARGO, să împărtășească provocări, soluții, să se întâlnească cu alte firme în alte contexte, de la conferințe, până la întâlniri la o cafea, și să vorbească despre dificultățile pe care le întâmpină, pentru că, vorbind cu oameni din domeniul tău, îți vin idei, te deblochezi, prinzi încredere.

Se fac studii, dar…

Subiectul despre motivație este îndelung dezbătut de psihologi, se fac cercetări continue în acest sens, așa că ar trebui să existe date generale și exacte, pentru că asta caută studiile (generalități, date exacte), pentru a ne face viața mai ușoară (să încadrăm undeva, să aplicăm și să funcționeze). Realitatea este diferită față de aceste așteptări și adevărul este că nu e ușor să motivezi angajații, mai ales într-o firmă mare. Este un proces continuu și constant, încă de la recrutare.

Ne motivează lucruri diferite.

De aceea, este important să descoperiți ce-i motivează pe angajații voștri, încă de la recrutare. Sunt categorii pentru care motivarea înseamnă bonusuri financiare, pentru alte categorii motivarea înseamnă recunoașterea meritelor, laudele sau autonomia. Pentru cei care au nevoie de bonusuri, motivația este pe o perioadă scurtă după acest bonus financiar, pentru că își doresc din ce în ce mai mult, într-o perioada scurtă. Astfel, dacă o astfel de persoană este capabilă, postul ar trebui să fie unul în care poate să evolueze.

Întrebări simple…

 … cum ar fi:

  • Ce îți dorești pe partea financiară, ce îți dorești să faci cu banii din salariul tău?
  • Ce obiective ai?
  • Cum vezi că ar trebui să fie relațiile colegiale?
  • Ce așteptări ai de la colegii tăi, de la manager?

Sunt îndeajuns să ne deschidă o cale către motivația persoanei și potențialul ei. Dar, atenție, motivația se schimbă, nu rămâne aceeași, așa că, din când în când, personalul de la HR trebuie sa revină în zona asta.

Există și oameni pe care nu-i putem activa sau implica, orice strategii am folosi.

Nu reușim, pentru că acele persoane nu se pliază pe valorile firmei. De aceea am spus mai devreme că strategia motivațională începe încă de la recrutare. Cum ar fi să lucrați cu cineva cu care nu vă înțelegeți? Într-un departament, într-o firmă, aspectele relaționale sunt ca într-un grup de prieteni. Fiecare din grup este bun la ceva. Avem IT-istul grupului, creativul, liniștitul, petrecărețul. Fiecare vine cu personalitatea și talentul lui, Dar, cu toate că sunteți diferiți, dacă ați ajuns prieteni, împărtășiți ceva. Aveți valori comune, măcar pentru o perioadă. Dacă într-o firmă se strecoară cineva care nu împărtășește valorile firmei, e dificil sa adere la aceste valori, sau să se producă motivarea și se mai defectează și comunicarea, deciziile.

De ce?

De ce este importantă motivația în muncă? Pentru ca produce scânteia care aprinde motorul. Amintiți-vă ce a făcut în cazul vostru.

Ca psiholog, colaborez cu firme pentru evaluare de personal și comunicare, iar ca psihoterapeut, lucrez cu adulți și cupluri atât în cabinet, cât și online. Vă pot împărtăși că oamenii care vin la terapie vorbesc despre jobul lor cam după 5-6 ședințe, adică după vreo lună și jumătate. În rest, situația din familia lor, o ceartă cu cineva drag, o despărțire, un doliu, o boală, este tot ce contează în acea perioadă.

Partea de job este undeva din inerție, ca și condusul. Doar că merge o perioadă, așa, din inerție. Cu cât perioada se mărește, cu atât apar erorile. Dacă vedem că un angajat este diferit, că nu se mai implică, e mai trist, sau, dimpotrivă, mai conflictual, nu-i facem rău și nici nu se supără dacă constatăm despre ce este vorba, astfel încât să-i creăm ancore. Asta nu înseamnă să nu își mai facă treaba, ci poate să fie ajutat, sau să primească mai multe aprecieri, pentru că uneori, când suntem într-o situație dificilă personală, munca ne poate salva.

Câteva repere…

  1. În primul rând, păstrați-vă voi, ca antreprenori, motivația, energia, creativitatea, plăcerea de a desfășura această activitate. Comunicați clar, țineți o evidență, astfel încât să puteți măsura ce lucrează fiecare.
  2. Puneți întrebări despre motivație încă de la recrutare, dar nu e târziu nici pe parcurs să aflați astfel de informații.
  3. Dați importanță și curiozitate oamenilor de care sunteți înconjurați, în felul vostru unic.
  4. Implicați un psiholog sau trainer în firmă, măcar o dată pe an, pentru a vă ghida în acest proces, de motivare a angajaților.
  5. Participați la întâlniri formale și informale cu reprezentanții altor firme pentru a împărtăși idei și situații.

Andreea GHEORGHE

psiholog specializat
în psihologia transporturilor

gheorghe.andreeaioana@yahoo.com

Parteneri Masa Rotundă:

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.