Cum poţi obţine o reducere a consumului mediu pe flotă de la 33,5 l/100 km la 28,8 l/100 km cu o investiţie relativ redusă? Este o întrebare la care ne-a răspuns Vincze Emil Csaba, director general al T.E.L.L. Security Systems, companie care reprezintă în România producătorul ungar T.E.L.L. Software Hungaria kft.
Cunoscută pentru sistemele de urmărire a carburantului implementate deja pentru un număr de peste 7.000 de vehicule, T.E.L.L. Security Systems poate oferi astăzi rezultate şi soluţii suplimentare de îmbunătăţire a sistemelor care şi-au dovedit deja viabilitatea. „Am obţinut rezultate foarte bune privind reducerea consumului de carburant pentru toate flotele clienţilor. Pot să vă dau exemplul unui client care de la 33,5 l/100 km a ajuns la 28,6 l, iar ţinta este să ajungă la 27,6 l – vorbim aici de întreaga flotă, ca medie. De asemenea, lucrarea realizată pentru Fan Courier România reprezintă unul dintre cele mai reuşite proiecte personale. Sperăm să reuşim să terminăm toate dezvoltările propuse şi chiar să mai scădem actualul consum de carburant, prin soluţii noi“, a afirmat Vincze Emil Csaba. Practic, companiile care au apelat la sistemul oferit de T.E.L.L. Security Systems au obţinut consumuri competitive inclusiv pe maşinile mai vechi. „În 2 luni, am amortizat investiţia. Mi-am schimbat optica vizavi de flotă şi am renunţat la decizia de a vinde anumite camioane pe care le consideram neeconomice din punctul de vedere al consumului“, afirmă unul dintre clienţii T.E.L.L. Security Systems. Vincze Emil Csaba a precizat că printre clienţii T.E.L.L. Security Systems se numără inclusiv furnizori de echipamente. „La firma Prangl Romania, unul dintre liderii europeni în domeniul închirierii de automacarale, am avut de făcut o lucrare extrem de grea, atât ca manoperă cât şi ca modalitate de montaj. Existau foarte multe riscuri de erori, ceea ce nu se acceptă când vorbeşti despre asemenea utilaje. Cu ajutorul directorului tehnic Prangl Romania, am reuşit să realizăm în mod corespunzător montajul, astfel încât să fie acceptat şi de către producătorul macaralelor, iar rezultatul final este o economie cuprinsă între 20 şi 30%.“
Cum funcţionează sistemul
Concret, sistemul propus de T.E.L.L. Security Systems are la bază o sondă litrometrică, care măsoară nivelul de carburant din rezervor, informaţiile transmise de aceasta fiind dublate de urmărirea prin GPS/GPRS, care rulează pe baza unei hărţi Google licenţiate. Astfel, după ce se montează sonda, se face o etalonare a fiecărui rezervor, ţinând cont de faptul că fiecare camion poate avea un rezervor diferit sau chiar două, de aceleaşi dimensiuni. De menţionat că montarea unei sonde cu sistem GPS durează aproximativ o oră şi 20 de minute, iar calibrarea între o jumătate de oră şi trei ore. Datele sunt transmise din secundă în secundă de la sistemul de monitorizare (GPS) în server, dar dispecerul sau clientul poate vedea după 3 secunde modificările. Astfel, se poate observa imediat dacă apar modificări de combustibil în rezervor. Se pot evidenţia alimentările, furturile de carburant şi alimentările incorecte, consumurile în staţionare, consumurile pe oră şi consumurile reale de carburant în deplasare. „Am semnat un nou contract cu Google şi am primit o licenţă în plus, care ne permite să introducem pe camioane un fel de cameră, care va arăta, live, operatorului şi dispecerului unde este camionul efectiv, bazându-se pe Google StreetView. Vom oferi aceste servicii oriunde suntem solicitaţi, atât în România cât şi în alte state europene. De exemplu, am fost solicitaţi în Ungaria şi urmează să instalăm sisteme de monitorizare în Slovacia şi în Germania.“ Directorul general T.E.L.L. Security Systems a apreciat că sistemele oferite au ajuns la maturitate. „Rata de «cădere» a sondelor este de aproximativ 1%. Încercăm să menţinem garanţia echipamentelor pe toată perioada în care compania ne este client. În cazul în care o sondă nu funcţionează, ne-am luat angajamentul ca în maxim 48 de ore după ce suntem sesizaţi de client, să intervenim, fizic, pe teritoriul României. Se analizează situaţia şi, dacă trebuie schimbată sonda, ne deplasăm noi, indiferent că este vorba de zile lucrătoare sau de weekend, sau trimitem sonda prin Fan Courier, pentru a fi înlocuită de client. Există, de asemenea, posibilitatea să ne spună când revine camionul acasă şi să efectuăm atunci lucrarea. Alegem împreună cea mai bună variantă. Uneori şi şoferii mai intervin, cu rea-voinţă, dar am găsit mici sigilii pe care să le aplicăm pentru a proteja sonda.“
Consumul real este cheia
„Din punct de vedere al preţurilor, încercăm să fim cât mai decenţi, să nu luăm pielea de pe om, să fie un câştig pentru ambele părţi“, a ţinut să sublinieze Directorul general T.E.L.L. Security Systems. Altfel spus, amortizarea sistemelor propuse de T.E.L.L. se face foarte rapid, iar abonamentul lunar care se plăteşte pentru fiecare camion monitorizat este la un tarif scăzut. „Utilizatorul are contul lui, cu user şi parolă, iar datele de deplasare privind fiecare camion în parte pot fi vizualizate inclusiv de pe telefonul mobil. Întotdeauna, înaintea achiziţionării unor sisteme, se pune întrebarea dacă merită investiţia. În acest caz, întrebarea este cât anume au reuşit şoferii să fure până la montarea sa. Abia apoi administratorul va afla cu adevărat cât s-a furat pe fiecare kilometru parcurs şi care este consumul real“, a explicat directorul general al T.E.L.L. Security Systems, subliniind că, în ciuda faptului că pe piaţă sunt comercializate produse chinezeşti la preţuri foarte mici, clienţii încep să aibă încredere în produsele europene.
Costurile
Pe lângă costul de achiziţiie al echipamentului se adaugă un abonament lunar pentru a avea acces la hartă (între 5 şi 6,5 euro în funcţie de pachet), din care se asigură funcţionarea şi mentenanţa întregului sistem. În plus trebuie ţinut cont de costul cartelei plătit către operatorii de telefonie din ţară. În afara ţării, un abonament pe roaming şi cu trafic naţional era la început 14 euro, apoi a scăzul la 9 euro, ajungând până la 7 euro, iar acum se plăteşte exact cât se consumă. „Atât Vodafone cât şi Orange sunt pentru noi parteneri de nădejde. Încearcă să ne ajute, oferindu-ne o acoperire cât mai bună la costuri cât mai mici. Iar din urmă vine şi Cosmote. Este foarte important să ai parteneriate în extern, pentru ca, la trecerea dintr-o ţară în alta, clientul să nu rămână în urmă cu informaţia. Ca şi nivel de preţ, la pachetul GPS plus sondă litrometrică, opinez că suntem printre primii din ţară. Doar ca GPS, din punct de vedere al preţului, poate suntem pe locurile 4-6, dar nu ne putem compara cu produsele chinezeşti“, a afirmat Vincze Emil Csaba.
Vincze Emil Csaba, director general al T.E.L.L. Security Systems:
„În momentul de faţă monitorizăm un număr de 7.000 de unităţi, din care aproximativ 5.000 sunt camioane şi utilaje.“
„Avem clienţi care şi-au amortizat investiţia din prima lună.“
Despre T.E.L.L. Security Systems
T.E.L.L. Security Systems a fost înfiinţată în 2012, fiind firma fiică a SC T.E.L.L. Software Hungaria Kft din Debrecen (Ungaria) şi având ca obiectiv principal comercializarea sistemelor de monitorizare prin GPS a autovehiculelor şi măsurarea de combustibil, cât şi a altor echipamente de securitate (comunicatoare GSM şi GPRS). „Compania este o continuare a poveştii începute de mine în cadrul firmei din Ungaria. T.E.L.L. Security Systems a început să funcţioneze din aprilie 2012 şi a preluat toţi clienţii firmei mame din Ungaria prezenţi pe piaţa românească. Compania are 4 asociaţi, 3 pe Ungaria şi unul în România. Am început cu un capital de 250 lei, dar pe parcurs a fost nevoie de o infuzie de capital pe care am făcut-o personal, pentru a întări firma prin achiziţii de servere, laptop-uri, mobilier şi prin creşterea numărului de angajaţi, care a ajuns acum la 11 persoane“, a precizat Vincze Emil Csaba.“
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro