MERCEDES-BENZ ACTROS: Sisteme, servicii, siguranță

Camionul care nu se defectează, nu face accidente și își optimizează automat consumul, în funcție de condițiile de drum – acesta este campionul eficienței, gândit de Daimler. Haideți să vedem unde au ajuns.

Mercedes-Benz a recapitulat, în cadrul unui eveniment desfășurat în capitala Portugaliei, elementele care fac din Actros un model al eficienței. Și sunt trei direcții principale pe care constructorul german se concentrează – costuri de operare scăzute, creșterea siguranței și servicii menite să țină camionul în exploatare, cât mai mult timp.

Optimizare continuă

Încă de la apariția sa, noul Actros a punctat puternic la capitolul consum, iar procesul de optimizare nu s-a oprit niciodată. Astfel, cea de-a doua generație a modelului, lansată în 2015 și îmbunătățită în 2016, aduce noi reduceri ale consumului, de până la 6%, așa cum a promis producătorul german. S-a ajuns aici datorită unei game complexe de măsuri: un nou motor, o altă transmisie, echipamente periferice (de la consumatorii auxiliari, până la elementele de aerodinamică). Sunt mici amănunte care, însumate, duc la rezultatul dorit. Un exemplu în acest sens este și noua punte spate cu lubrifiere variabilă, care asigură o reducere suplimentară a consumului cu 0,5%.

Merită comentată și strategia îmbunătățită în ceea ce privește schimbarea vitezelor, pentru a doua generație de Actros.

În cadrul sesiunii de drive-test, am putut observa acest aspect, mai ales în contextul utilizării PPC. Porțiunea de autostradă aleasă, în apropiere de Lisabona, are rampe și pante pronunțate și lungi. În cazul coborârilor, lucrurile sunt relativ simple – rulare liberă, angajarea unei trepte, frână de motor – modul este ales în funcție de unghiul și lungimea pantei.

Abordarea rampelor, însă, m-a surprins, în anumite momente. În unele cazuri (mai ales când am condus variante de Actros cu motor mai puternic), rampa este abordată „în forță”, de la bază și până în vârf pierzându-se puțin din viteză. Alteori, atunci când sistemul PPC ia în calcul faptul că, după vârful rampei, urmează o coborâre, viteza este lăsată să scadă semnificativ până la capătul urcușului, urmând să crească din nou, fără consum, datorită propriei mase, la coborâre. Bineînțeles, este vorba despre optimizarea consumului în funcție de drum, încărcătură și specificațiile tehnice (motor și transmisie) ale camionului. Și acest lucru te face să te întrebi…

Mă îndoiesc, totuși, că aceeași strategie este abordată pentru toate tipurile de camioane, mai ales dacă discutăm de mărci diferite. Ce se va întâmpla în cazul unei autostrăzi cu trafic intens? Oare sistemele acestea automate, care echipează camioanele, se vor „sabota” unele pe altele, încercând, în mod egoist, să pună în aplicare propria strategie de abordare a urcușurilor? În fine, această potențială problemă, dacă se va dovedi reală, își va găsi răspunsul în viitor, mai ales în contextul introducerii sistemului autonom de creare a convoaielor (platooning).

Siguranță pentru pietoni și bicicliști

Lansarea Active Brake Assist 4 duce siguranța la un nou nivel, pentru camioanele Mercedes-Benz. Cu ocazia evenimentului, au fost reluate avantajele celei de-a patra generații ABA, inclusiv printr-o demonstrație practică.

O clipă de neatenție ar putea fi fatală pentru pietonul care trece strada fără să se asigure, prin fața camionului de 40 de tone. Recunosc că am avut emoții la fiecare nouă încercare, în care reprezentantul Daimler trecea, aparent atent la telefonul mobil, în timp ce camionul se îndrepta către el. Și aceeași senzație am avut-o și în legătură cu biciclistul care mergea în lateralul camionului, în timp ce acesta din urmă se angaja în viraj.

Sistemul cu radare, dezvoltat de către Mercedes-Benz, funcționează indiferent de condițiile climaterice sau dacă este zi sau noapte, fiind detectate obiectele cu dimensiuni mai mari de 80 de cm. Probabil, asemenea sisteme vor deveni obligatorii într-un viitor apropiat, iar Mercedes-Benz va reprezenta, cu siguranță, o sursă de inspirație pentru cei care vor gândi legislația pe această temă.

Uptime a fost lansat

Sistemele telematice și conectivitatea și-au găsit o nouă utilitate, prin serviciul Mercedes-Benz Uptime. Analizarea datelor culese de către senzorii montați pe camion creează șansa de a elimina defecțiunile neprogramate și deciziile luate în grabă și fără a avea toate informațiile necesare.

Practic, potențialele defecțiuni sunt detectate din timp, iar strategia de evitare a blocării camionului este stabilită împreună cu transportatorul – urgența cu care trebuie să se intervină, programarea într-un anumit service aflat pe ruta camionului…

Uptime a fost lansat pe piață și, deja, peste 1.000 de vehicule beneficiază de acest serviciu. Costul abonamentului este 21 de euro/lună pentru fiecare camion, sau 11 euro/lună, dacă pentru respectivul camion a fost încheiat un contract de service complet. Serviciul va fi disponibil și în România, de anul viitor.

După o perioadă atât de lungă de exploatare, Actros nu mai produce emoții puternice, ca la început, însă punctează la ceea ce Mercedes-Benz a promis întotdeauna – încredere.

Active Brake Assist 4 reprezintă un nou pas important către transportul cu zero accidente.

Radu BORCESCU, Lisabona

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.