Puternic, eficient si robust – acestea sunt principalele calitati prin care producatorul german a cautat sa il evidentieze pe Arocs. Un camion dedicat constructiilor, perfect adaptat sa faca fata greutatilor specifice segmentului, dar sensibil la nevoile utilizatorilor de a economisi bani.
Noua generatie de vehicule comerciale Mercedes-Benz a atras atentia inca de la debut prin atentia acordata fiecarui amanunt in parte. Astfel, in 2011, cand a fost lansat, noul Actros a impresionat nu numai printr-un design special, sau prin faptul ca era primul camion cu motor EURO VI, ci in primul rand prin performantele sale. Motorul nu doar se incadreaza in normele EURO VI, dar este si foarte economic, designul nu este numai atractiv, ci asigura o aerodinamicitate imbunatatita, iar exemplele pot continua… si, la final, rezultatul a fost un camion complet nou, demonstrand o atentie ridicata pentru fiecare detaliu, iar tinta principala este eficienta.Istoria de la lansarea Actros s-a repetat la Antos, iar acum a venit randul segmentului de constructii.
Adaptat pentru orice aplicatie: Loader si Grounder
Arocs este disponibil inca de la lansare intr-o mare varietate de configuratii, pentru a putea raspunde cat mai precis nevoilor specifice ale fiecarui client, reusind astfel sa fie cat mai eficient in exploatare. Autovehiculul este produs in variante cu doua, trei si patru punti, cap tractor sau sasiu, tractiune normala si integrala, si nu mai putin de 16 variante de putere ale motorului, de la 238 CP la 625 CP. Bineinteles, toate variantele de motorizare indeplinesc normele EURO VI. Pentru a asigura un raport cat mai bun intre putere, fiabilitate, costuri reduse de operare si productivitate, inginerii Mercedes-Benz au luat in considerare activitatea specifica autovehiculelor din constructii. Astfel, jumatate din toate vehiculele dedicate acestui segment lucreaza direct in santiere. Aproximativ o treime livreaza echipamente si materiale catre zonele de lucru, iar alte 15% dintre vehicule sunt betoniere. In plus, exista o mare varietate de cerinte atunci cand vine vorba despre mijloace de transport utilizate pentru activitati auxiliare constructiilor sau despre segmentul de transport ultra-greu. Plecand de la aceste considerente, Mercedes-Benz a dezvoltat Arocs Loader si Arocs Grounder. In cazul Loader, s-a avut in vedere fiecare posibilitate de reducere a masei proprii si, astfel, a fost optimizata masa utila. Doua exemple notabile sunt varianta cap tractor 4×2, care a devenit unul dintre cele mai usoare autovehicule din sectorul constructiilor, si betoniera 8×4/4 cu masa totala de 32 t. Rezultatul este ca betoniera poate transporta un maxim de 8 mc beton la fiecare cursa. Arocs Grounder a fost proiectat pentru conditii extrem de grele de operare, precum cele intalnite in cariere sau santiere. Datorita mai multor elemente tehnice, precum grosimea lonjeroanelor de 9 mm, vehiculul este foarte robust, oferind un nivel ridicat de stabilitate si o capacitate mare de incarcare. Familia Arocs pleaca de la o masa totala de 18 t, in cazul modelelor cu doua punti si ajunge pana la 41 t in cazul celor off-road cu patru punti. Si, in general, Arocs poate raspunde tuturor solicitarilor venite din sectorul constructiilor. Arocs este dotat standard cu transmisie automata.
Noul motor OM 473
Odata cu lansarea Arocs a fost prezentat si noul motor OM 473. Avand sase cilindri in linie si o cilindree de 15,6 l, acesta este cel mai puternic motor produs de Daimler pentru vehicule grele. Puterea maxima pe care o poate dezvolta OM 473 este de 625 CP, iar cuplul maxim atinge 3.000 Nm. Notabil este si faptul ca, la acest motor, un cuplu de 2.500 Nm este disponibil de la rotatii doar putin peste cea de ralanti. In cazul tuturor variantelor de putere ale OM 473, cuplul maxim este atins la 1.100 rpm. O alta caracteristica a noilor motoare este prezenta unei a doua turbine, care ofera un plus de putere de 68 CP. In conditii grele de exploatare, OM 473 asigura o reducere a consumului de carburant cu doua procente. De altfel, noile motoare au fost concepute pentru un consum cat mai scazut de carburant, fiind mai economice decat predecesorul V8 Mercedes-Benz OM 502 cu un procent cuprins intre 0,5 si 1,5. Este de la sine inteles ca toate variantele OM 473 indeplinesc normele EURO VI.
Radu BORCESCU
München, Germania
radu.borcescu@ziuacargo.ro