A fost anunțată lansarea, în România, a primului MPV (Multi Purpose Vehicle) premium, complet electric, din portofoliul Mercedes-Benz Vans. Noul EQV unește toate punctele forte ale Clasei V cu avantajele mobilității electrice.
Lansat deja pe unele piețe europene încă din 2019, EQV-ul aduce, pe lângă zero emisii, și inteligență electrică, făcând parte dintr-un ecosistem inteligent de mobilitate electrică de navigație, care încorporează managementul activ al gamei și servicii și aplicații localizate în cloud.
Cu o autonomie de 350+ km, acoperind un spectru larg de utilizare și o gamă diversă de necesități ale clienților, EQV este la fel de potrivit pentru uz personal, cât și profesional. Consumul combinat de energie, în regim mixt, este de 26,1-26,2 kWh/100 km.
Bateria este amplasată sub podea, ocupând puțin spațiu, fiind protejată și, totodată, poziționată benefic pentru centrul de greutate al vehiculului. Astfel, EQV oferă același nivel de versatilitate și funcționalitate interioară precum Clasa V, cu alimentare convențională.
Poate avea până la opt locuri în mai multe configurații, iar capacitatea pentru bagaje este substanțială și flexibilă, volumul fiind de până la 1.410 litri. Aceste elemente fac ca EQV să fie potrivit pentru familii, activități de agrement, precum și pentru companiile care au nevoie de servicii de transport VIP sau shuttle.
Mercedes-Benz a decis ca EQV să fie produs la Vitoria, în Spania, pe aceeași linie cu Clasa V, pentru a facilita producția flexibilă, ca răspuns la cererea clienților.
Motorizare puternică
Pe lângă nivelul ridicat de funcționalitate, EQV oferă și o experiență de conducere plăcută. MVP-ul german se bucură de un motor electric ce poate dezvolta până la echivalentul a 204 CP și un cuplu de 362 Nm, iar bateria care alimentează acest propulsor are o capacitate de 90 kWh, este de tip litiu-ion și este răcită cu apă. Pentru un surplus de confort, există, opțional, suspensia pneumatică AIRMATIC, cu control automat.
Vehiculele echipate cu această suspensie beneficiază de funcția Lift, care ridică autovehiculul la viteze mici pentru o gardă la sol mai mare. Se poate crește garda la sol după nevoie și reduce, în același timp, înălțimea de deplasare la viteze mai mari, micșorând, astfel, rezistența aerodinamică, fapt ce are un impact pozitiv asupra consumului de energie electrică și, implicit, asupra autonomiei.
Inteligența electrică
După cum aminteam mai sus, Mercedes-Benz ne pune în vedere că EQV face parte dintr-un ecosistem de mobilitate electrică, care îl ajută pe șofer să ajungă la destinație fără probleme. Unitatea centrală este reprezentată de sistemul de infotainment MBUX inovator și de aplicația Mercedes me. Toate afișajele și setările specifice EQ sunt controlate prin intermediul ecranului cu touch de 10,25 inch, utilizând meniul MBUX EQ. De exemplu, utilizatorii pot activa de la distanță aerul condiționat, pot adapta setările de încărcare și pot opera navigarea cu inteligență electrică, precum și funcțiile de încărcare Mercedes me.
Inteligența electrică intră în acțiune imediat ce utilizatorul începe să planifice o călătorie, fie prin MBUX din interiorul autovehiculului, fie în avans, prin aplicația Mercedes me. La începutul călătoriei, MBUX actualizează traseul transmis autovehiculului de către aplicație, pe baza mai multor factori, cum ar fi: datele actuale privind traficul, vremea, topografia traseului, autonomia curentă și stațiile de încărcare disponibile.
Încărcare și recuperare de energie
EQV oferă posibilitatea de a alege tipul de încărcare – prin curent alternativ (CA) acasă sau la stațiile de încărcare publice cu până la 11 kW, precum și prin curent continuu (CC) la stațiile de încărcare rapidă cu până la 110 kW. Funcția de încărcare rapidă permite, spre exemplu, șoferilor de taxi sau shuttle să reîncarce frecvent între curse sau în timp ce vehiculul este pregătit, fără a pierde timp.
Pe lângă încărcarea de la rețea, bateria poate recupera energie la frânare și la ridicarea piciorului de pe pedala de accelerație. Intensitatea recuperării poate fi setată individual folosind padelele de schimbare din spatele volanului. Pot alege unul dintre cele cinci niveluri de recuperare, D Auto, D+, D, D- și D- -. Există, de asemenea, patru programe de conducere, șoferul putând alege între confort maxim și autonomie maximă:
- Setarea standard C (Confort) oferă o putere totală de 204 CP și un cuplu de 362 Nm, cu performanțe ridicate de încălzire și aer condiționat.
- Programul E oferă încălzire și AC la normal, o gamă optimizată și o putere de 135 de cai putere, cu un cuplu maxim de 293 Nm.
- Programul E+ este configurat pentru a obține maxim de autonomie. Puterea este de 107 CP (204 cu kickdown) și cuplul maxim ajunge la 293 Nm. AC-ul și încălzirea sunt considerabil reduse.
- Setarea S pune accentul pe cea mai bună reacție pentru performanța de condus sportiv. Aceasta oferă 204 CP și un cuplu maxim de 362 Nm, încălzire și aer condiționat la nivel ridicat.
În România
Noul EQV este disponibil pe piața autohtonă în două variante de caroserie, standard și lungă. Acestea poartă numele e de EQV 300 Lung și EQV 300 Extra-Lung, iar prețurile pornesc de la 73.877, respectiv 74.642 de euro.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro