În primăvară, producătorul german a anunțat Noul eVito, vehicul comercial caracterizat de un design modern și de un confort intuitiv de operare. Atât interiorul, cât și exteriorul au fost adaptate cerințelor actuale, pornind de la partea frontală atrăgătoare, până la sistemul multimedia MBUX. Am avut ocazia să îl vedem la drum, pentru a ne convinge de abilitățile sale.
Versiunea complet electrică a legendarului Vito și-a propus să se impună ca alternativă viabilă, cu zero emisii de CO2, ca vehicul destinat transportul local, devenind cel mai bine vândut vehicul comercial electric al producătorului.
eVito furgon este disponibil cu două lungimi de caroserie, lungă și extra-lungă, oferă o sarcină utilă maximă de până la 950 de kilograme și un volum de încărcare de până la 6,6 mc. Întregul spațiu de încărcare poate fi utilizat fără restricții, deoarece bateria este amplasată în sub caroserie. Greutatea totală maximă admisă este de 3,2 tone. În ceea ce privește latura electrică, van-ul este echipat cu o baterie de 60 kWh iar motorul electric are o putere maximă de 85 kW (116 CP) și o putere continuă de 70 kW (95 CP), generând un cuplu maxim de 362 Nm. Autonomia electrică estimată ajunge până la 319 kilometri.
Inspecția vizuală
Modelul testat a fost un eVito furgon lung, „îmbrăcat” într-un albastru Vintage, o culoare deosebită și care nu te face să simți că urci într-un vehicul destinat transportului de mărfuri. Nu am avut încărcătură, dar știm că sarcina utilă era de 717 kg și ar fi avut loc 6 mc de marfă în compartimentul cargo. Această zonă a fost capitonată cu lemn, iar încărcarea ar fi fost una facilă, grație ușilor din spate cu deschidere de 180 de grade, iar stabilitatea mărfii ar fi fost asigurată de șinele de ancorare amplasate atât la mijlocul pereților laterali ai spațiului cargo, cât și pe podea. Aceste elemente amintite reprezintă echipări opționale, prezente, însă, pe vehiculul testat.
La interior, nivelul dotărilor impresionează. Sistemul de infotainment MBUX, navigația inteligentă, interconectivitatea cu smartphone-ul, volanul din piele, spațiile de depozitare, toate acestea oferind un sentiment plăcut, de confort și siguranță.
FIȘA TEHNICĂ
Model: eVito furgon lung
Putere: 115 CP
Cuplu maxim: 362 Nm
Sarcină utilă: 717 kg
Volum cargo: 6 mc
Baterie: 60 kWh
Autonomie: 250-300 km
Consum mediu: 21,9 kWh/100 km
Preț model testat: 62.892 de euro
La drum
După ce ne-am „clătit ochii”, pentru că mai rar te impresionează un vehicul comercial, am pus cheia în buzunar și am apăsat pe butonul de pornire. A pornit. Fără niciun zgomot, diferența făcându-se pe afișajul din bord, un ecran color generos, de 5,5 inch, unde informațiile au început să apară. Bateria indica un nivel de încărcare de 93%, range-ul estimat era de 236 km, așa că am pornit, cu încredere, la drum.
Am plecat de pe Centura București, de la Autoklass Chitila, către DN1. Ținând cont de faptul că era o zi de luni, traficul era unul normal, adică aglomerat. Deși navigația ne-a indicat Autostrada A3 ca primă variantă, am optat pentru DN1, pentru a evita monotonia autostrăzii. Din zona Otopeni, am pornit către Atra Doftana, un resort aflat pe Valea Doftanei, după barajul Paltinu. Am rulat atât pe drum național, cât și în mediu urban, dar și pe drumuri județene. Nu am plecat cu idei preconcepute, însă ținând cont că discutăm de un van, nivelul de confort a fost „wow”. Am condus un vehicul cu o accelerație impresionantă, un zgomot de rulare aproape inexistent și un consum de energie foarte bun.
La destinație, după 117 km, am ajuns cu o viteză medie de 51 km/h (mică, ar spune unii, însă am avut de „înfruntat” traficul de pe Centura București, plus reguli de circulație de respectat). Deși mașina testată putea ajunge până la 120 km/h, grație limitatorului opțional, nu ne-am avântat să depășim 80-85 km/h.
Stilul de condus a fost unul regulamentar spre economic, fără accelerări inutile sau bruște (decât la nevoie). Consumul afișat în bord, la destinație, a fost de 22 kWh/100 km, iar nivelul bateriei ajunsese la 51%.
Văzând aceste valori, am prins curaj și am pornit la drumul de întoarcere fără a lua în calcul reîncărcarea. Sistemul de recuperare a energiei și-a făcut treaba foarte bine pe zona de coborâre de la Atra Doftana spre Câmpina, oferindu-ne o rezervă suficientă de energie pentru a ajunge înapoi la București, ba chiar cu un consum mediu redus. E drept că și viteza medie a scăzut, de la 51, la 45 km/h, însă am adoptat un stil mai economic decât la dus. La final, consumul mediu a fost de 18,8 kWh/100 km. Mic, dar trebuie să ținem cont și de faptul că a lipsit încărcătura.
În concluzie, utilizată în regim urban și pentru aplicații ce se desfășoară în jurul orașului, energia (că acesta este cel mai sensibil subiect când discuți de o electrică) îți oferă confortul mental necesar. Nu rămâi fără baterie de dimineața pană seara, iar condițiile „de lucru” sunt mult peste nivelul întâlnit la vehiculele din această categorie.
Pentru un eVito echipat așa cum a fost cel pe care l-am testat, trebuie achitat un preț de aprox. 63.000 de euro, dintre care 7.500 au fost echipamentele opționale. „Răsplata” este pe măsură. Lucrezi de drag!
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro