Fleetboard a făcut, în ultimii ani, pasul de la un produs de nișă, opțional, către o soluție utilizată pe scară largă.
Computerul Fleetboard a devenit un fel de black-box pentru întregul camion și sunt trei module principale oferite prin soluția dezvoltată de constructorul german.
- Managementul vehiculelor
Fleetboard înregistrează toți parametrii ce provin de la camion: poziționare, pauze și curse, foaia de activitate zilnică, consum…
O dată cu acești parametri, Mercedes-Benz a dezvoltat partea de analiză a performanței. Astfel, Fleetboard oferă note pentru mașini, note pentru șoferi și note pentru condițiile de drum.
Iar combinația dintre analiza performanțelor și departamentul Mercedes-Benz de driver-training are potențialul de a aduce cel mai mare beneficiu în materie de eficiență a transportului.
Managerii au o imagine clară legată de zonele în care se poate optimiza performanța fiecărui șofer.
De asemenea, Fleetboard oferă date de service, mentenanță și despre uzura mașinii.
- Managementul transportului (logistică)
Fleetboard oferă navigație pentru șofer, comunicare bidirecțională cu acesta și posibilitatea de a-i transmite adrese de încărcare geo codate, care se deschid în sistemul de navigație, fără a trebui să mai scrie încă o dată adresa (se elimină riscul greșelilor).
Opțional, există un modul și mai complex de logistică, prin care se pot transmite formulare cu succesiunea completă de încărcări/descărcări dintr-o tură – întregul flux logistic.
Iar lucrurile nu se opresc aici. Mercedes-Benz a achiziționat aplicația logistică habbl și, astfel, face un pas înainte pentru oferirea de servicii de management al transportului la un alt nivel. Soluția habbl reprezintă un software care oferă informațiile relevante tuturor părților implicate în operațiunea de transport – dispecer, firmă de transport, sub-contractor, șofer, client.
Astfel, Daimler are acum în portofoliu una dintre cele mai apreciate soluții logistice din Europa.
- Managementul tahografului
Tot cu ajutorul Fleetboard, transportatorii pot gestiona aspectele legate de tahograf – timpii de conducere, descărcare la 28 de zile (card șofer) și la 90 de zile (tahograf). Descărcările se realizează de la distanță și automat.
Recomandarea specialiștilor Mercedes-Benz este folosirea unui server, la sediul firmei, care să fie legat cu cardul de companie. Astfel, se realizează autentificarea la tahograful digital și are loc descărcarea.
Și în România
În țara noastră, soluția Fleetboard devine tot mai populară, fiind utilizată într-un mod tot mai complex. De exemplu, la ora actuală, aproape toate firmele compară alimentările reale cu datele din Fleetboard. Este o cheie simplă de control, care previne apariția lipsurilor nejustificate.
Analiza performanței este, de asemenea, tot mai populară – sunt analizate datele mașinilor și șoferilor, se realizează clasamente și, eventual, concursuri. Clienții comunică, de asemenea, cu driver-trainerii Mercedes-Benz, pentru creșterea performanțelor. Ținta principală este îmbunătățirea stilului de conducere pentru șoferii aflați în zona medie și ridicarea nivelului celor aflați sub medie.
Cu acordul firmei de transport, driver-trainerii Mercedes-Benz analizează datele pentru fiecare șofer în parte și pot oferi recomandări personalizate, punând accent exact pe aspectele ce necesită îmbunătățiri.
Sistemul furnizează și date de service. Astfel, soluția oferă informații legate de mentenanță – când va trebui programată și câți kilometri mai poți rula până la acel moment. La flote mari de mașini identice, se pot vedea, după câteva luni de exploatare, diferențe semnificative, care țin de stilul de conducere al șoferilor.
De asemenea, există informații legate de uzura unor componente și de funcționalitate. De exemplu, uzură plăcuțe, becuri defecte, presiune în anvelope…
Sunt date importante, care, dacă sunt verificate, pot preveni situații neplăcute, ce se traduc inclusiv în costuri importante.
Se insistă tot mai mult și asupra realizării unui control înainte de plecarea în cursă – check-list. Iar Fleetboard poate introduce această etapă, a inspecției, înainte de plecarea în cursă.
Descărcarea automată a datelor din tahograf reprezintă serviciul care înregistrează cele mai mari creșteri în rândul transportatorilor români.
O atenție specială, în ultima vreme, este acordată timpilor de conducere ai șoferilor – tot mai multe companii își doresc să aibă o imagine clară legată de cât au condus și cât mai pot conduce aceștia. Având acest serviciu, alături de poziționarea flotei, dispecerii pot alege cu precizie camionul potrivit pentru o anumită cursă.
Bineînțeles, informațiile legate de timpii de conducere ajută și la diminuarea riscului de a primi amenzi – sunt depistate greșelile și recalibrate cursele care solicită în mod regulat depășiri ale timpilor de conducere.
Toate datele din Fleetboard se pot sincroniza cu soluții terțe, de exemplu ERP.
De asemenea, Fleetboard poate fi instalat și pe alte branduri de camioane.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro