Mercedes-Benz gândește electric

Autobuzul electric nu mai reprezintă, astăzi, o noutate, însă lansarea noul eCitaro a stârnit mult interes. Producătorul german a oferit o imagine clară asupra performanțelor, modului de utilizare și evoluției în timp a autobuzului. Și, în plus, arată foarte bine…

Mercedes-Benz eCitaro – autobuz urban 100% electric – a fost prezentat în cadrul evenimentului de presă organizat în avanpremiera expoziției IAA.

eCitaro asigură emisii zero și un nivel al zgomotului „electric”. La baza autobuzului, se află platforma deja celebrului model Citaro, însă, în ceea ce privește design-ul, au fost preluate elemente din conceptul Mercedes-Benz Future Bus. Rezultatul este spectaculos, iar constructorul german s-a asigurat, astfel, că autobuzele sale electrice nu vor trece neobservate.

În ceea ce privește performanțele tehnice, pentru a asigura un randament energetic optim, producătorul german a echipat eCitaro cu un sistem de management al temperaturii în compartimentul acumulatorilor. Lansarea autobuzului electric reprezintă, doar, un prim pas pe un drum ce presupune îmbunătățirea continuă tehnologică a autovehiculului, scopul fiind oferirea unei soluții capabile să înlocuiască în totalitate transportul urban ce utilizează carburanți clasici.

Sistem modular de baterii

Pentru a răspunde nevoilor unui număr cât mai mare de operatori, a fost dezvoltată, special pentru eCitaro, o structură modulară a bateriilor. Astfel, echiparea standard include patru baterii Litiu-ion, amplasate în partea din spate a autobuzului, însă pot fi adăugate module adiționale de până la zece baterii, pe plafonul autovehiculului. Bateriile au o capacitate de până la 243 kWh și sunt răcite la temperatura ideală, pentru a maximiza durata de viață. La scurt timp după demararea producției de serie a autobuzului eCitaro, vor deveni disponibile și alte variante de acumulatori, ce vor permite inclusiv încărcarea intermediară („fast charging”), în timpul utilizării.

Cu cele zece baterii modulare, eCitaro are o masă proprie, în specificațiile standard, de aproximativ 13,5 tone. Astfel, unei mase maxime admise de 19,5 tone, îi corespunde o încărcare de până la 6 tone, respectiv în jur de 88 pasageri.

Primele comenzi pentru Mercedes-Benz eCitaro vor fi livrate până la finalul acestui an, când va fi demarată producția de serie pentru noul autobuz 100% electric, la fabrica din Mannheim, Germania. Operatorii de transport din Hamburg şi Berlin au comandat, deja, 35 autobuze eCitaro.

În ceea ce privește prețul pentru eCitaro, acesta va fi de aproximativ 2,5 ori mai scump decât omologul său diesel.

Strategia CASE

Pentru a contura viitorul mobilității, Daimler Buses va investi, până în 2020, în jur de 200 milioane de euro în implementarea strategiei CASE (Connected, Autonomous, Shared & Services, Electric).

Ținta producătorului este ca viitoarele generații Mercedes-Benz eCitaro să înlocuiască autobuzele cu motor cu combustie, în doar câțiva ani.

Autonomie de 400 km, până în 2022

Actuala generație de baterii (NMC) – capacitate 243 kWh, asigură o autonomie de aproximativ 250 km, sau 150 km în cel mai solicitant scenariu.

Următoarea generație de baterii (NMC) va fi disponibilă din 2020 – capacitate 330 kWh, va asigura o autonomie de 200 km în cel mai solicitant scenariu.

O tehnologie suplimentară va fi disponibilă din 2020 (bazată pe substanțe în formă solidă) – capacitate 400 kWh, 250 km în cel mai solicitant scenariu.

Din 2020, va fi disponibil și autobuzul articulat eCitaro G, care va utiliza opțional noua tehnologie pentru baterii.

Din 2022 eCitaro cu celulă de combustibil va asigura creșterea autonomiei la 400 km.

eCitaro face parte din sistemul integrat eMobility, ce asigură servicii de consultanță pentru operatorii ce țintesc electrificarea transportului. Experții EvoBus analizează toate rutele operate de transportator, iar un program de simulare calculează nevoile de energie pentru autobuze. Rezultatul constă în recomandări și calcule precise privind consumul de energie, infrastructura necesară și modul de reîncărcare a bateriilor. În ceea ce privește partea de service, o componentă specială din cadrul Omniplus va asigura mentenanța și reparațiile autobuzelor electrice.

Pentru a furniza date de încredere, Mercedes-Benz a preferat să ia în considerare cel mai solicitant scenariu, utilizând standardele SORT 2 și, în plus, adăugând energia necesară funcționării consumatorilor auxiliari. În aceste condiții, eCitaro atinge o autonomie de 150 km, pe timpul verii. În condiții ideale, autonomia urcă la aproximativ 250 km.

O altă premieră o reprezintă lansarea noii generații de microbuze, având la bază noul Sprinter.

Radu BORCESCU

Mainz, GERMANIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.