MERCEDES-BENZ LA BAUMA 2022: Electrificarea segmentului de transport de construcții

Mercedes-Benz a prezentat publicului larg cele mai noi și inovative soluții ale sale, electrice dar și diesel, dedicate aplicațiilor de construcții.

Cea mai mare expoziție mondială de tehnologie și aplicații pentru construcții, Bauma 2022, s-a desfășurat între 24-30 octombrie, la München. Au fost prezenți aproximativ 3.200 de expozanți, din 60 de țări, iar numărul celor ce au călcat pragul târgului s-a ridicat în jurul a 500.000 de oameni (din 200 de țări).

La standul Mercedes-Benz, au putut fi descoperite și admirate, printre altele, vedetele electrice ale gamei de construcții a producătorului, anume prototipul concept eActros LongHaul, cu o priză de putere electrică MEILLER, camionul electric eActros 300, cu o soluție de basculantă electrificată MEILLER, și prototipul electric Arocs, cu malaxor electric de la LIEBHERR-Mischtechnik, proiectat alături de Paul Group. Trebuie să menționăm, însă, că au fost expuse, de asemenea, și soluții de transport diesel, semn că, deși electricul poate fi văzut ca o soluție de transport, există încă aplicații unde dieselul rămâne o alternativă viabilă.

Conceptul eActros LongHaul

Camionul electric cu baterii dezvoltat pentru transportul pe distanțe lungi a primit distincția „2023 Truck Innovation Award” la IAA Hanovra 2022, iar la Bauma a putut fi văzut în contextul unei aplicații de construcții, orientată pe transportul pe șosea. În acest scop, producătorul de basculante MEILLER, în cooperare cu Mercedes-Benz Trucks, a dezvoltat o priză electrică de putere ce permite operarea eficientă a echipamentelor hidraulice de lucru precum semiremorci basculabile sau cu podea mobilă.

Sistemul dezvoltat pentru eActros LongHaul, prezentat ca prototip la Bauma, dezvoltă o putere continuă de 58 kW. În producția de serie, priza de putere electrică va fi capabilă să genereze mult mai multă putere. Cuplul este de 300 Nm. Sistemul combină invertorul, motorul electric, unitatea de comandă și sistemul hidraulic obișnuit al semiremorcii basculabile, într-un design adaptat vehiculului, pentru a se potrivi în spatele cabinei. Această unitate electrică auxiliară transformă curentul continuu din rețeaua de înaltă tensiune în curent alternativ, folosind invertorul.

Acesta antrenează un motor electric suplimentar, care, la rândul său, acționează pompa hidraulică, pentru a furniza puterea hidraulică necesară acționării semiremorcii. Avantajele acestei soluții, în comparație cu funcționarea anterioară diesel: zero emisii de CO2 și nivel de zgomot foarte redus. Designul compact al sistemului permite, de asemenea, ca eActros LongHaul să fie operat cu semiremorci standard.

Revenind la motricitate, eActros LongHaul are o nouă punte electrică, echipată cu două motoare electrice integrate, ce generează o putere continuă de 400 kW și o putere maximă de peste 600 kW, extrăgându-și energia din trei pachete de baterii, ce folosesc tehnologia celulelor LFP (litiu-fier-fosfat), amplasate sub formă de sertare sub șasiu, cu o capacitate totală de peste 600 kWh. Bateriile LFP au o durată lungă de viață, o energie utilizabilă mai mare, iar încărcarea de la 20 la 80% se face în 30 de minute, la o stație de încărcare cu o capacitate de aproximativ un megawatt. Cu bateriile încărcate complet, autonomia ajunge la circa 500 km. Producția de serie este planificată pentru 2024, la fabrica din Wörth.

Prototipul Arocs cu baterii electrice

Daimler a „orchestrat” o nouă cooperare, alături de Paul Group și LIEBHERR-Mischtechnik. În urma acestui parteneriat, în viitor, Arocs va fi disponibil și ca vehicul electric propulsat de baterii. Paul Group este, conform propriilor declarații, unul dintre liderii pieței europene în domeniul construcției de vehicule speciale. Compania va electrifica vehiculele livrate de Mercedes-Benz Trucks, prin montarea unui grup motopropulsor electric. Paul Group a optat pentru o soluție de motor central electrificat. În acest fel, axele planetare ale Arocs, care și-au dovedit eficiența, vor continua să ofere garda la sol mărită și mobilitatea off-road necesare în utilizarea pe șantiere.

„Prototipul Arocs cu baterii electrice” în configurație 8×4, cu cabină ClassicSpace, prezentat la Bauma din München, a fost echipat cu betonieră electrică ETM-905, cu un volum de 9 mc, de la LIEBHERR-Mischtechnik, ce își trage energia din bateriile Arocs printr-o priză de putere. Acest vehicul cu nivel redus de zgomot este ideal în special în șantierele din zonele urbane și din centrul orașelor.

Paul Group specifică o putere continuă de peste 300 kW și o putere maximă de peste 400 kW pentru trenul electric de propulsie al vehiculului. Arocs cu baterii electrice poate fi configurat cu șase sau șapte pachete de baterii, fiecare cu câte 60 kWh, fiind astfel posibilă o autonomie de peste 200 km. Două baterii (în cazul pachetelor de 6) sau trei (în cazul pachetelor de 7) sunt situate într-un turn în spatele cabinei. Bateriile rămase sunt instalate pe șasiu. Arocs propulsat de baterii are un sistem electric la bord de 800 V și, potrivit Paul Group, poate fi încărcat de la 20 la 80% la o stație de încărcare de 150 kW în aproximativ 1,5 ore (valabil pentru pachetul cu șase baterii). Încărcarea AC va fi, de asemenea, disponibilă.

eActros 300, cu priză ZF și cârlig MEILLER

Producătorul german a prezentat eActros 300 ca o variantă pentru aplicațiile de construcții orientate pe transportul pe drumurile publice. Mercedes-Benz Trucks a instalat pe eActros priza de putere electrică „eWorX” dezvoltată de ZF, împreună cu un cârlig electrificat de la MEILLER. Sistemul eWorX de la ZF transformă energia electrică a vehiculului în putere mecanică pe arbore, pentru a antrena pompa hidraulică, pentru acționarea suprastructurii. Pentru a optimiza eficiența operațională, eWorX integrează componente precum motorul electric, invertorul, unitatea electronică de control și modulele software specifice aplicației, într-o soluție Plug-and-Work One-Box.

Modus operandi: bateria de tracțiune a eActros oferă sistemului ZF eWorX energie electrică, folosind o interfață de curent continuu. Motorul electric eWorX antrenează, la rândul său, pompa hidraulică a cârligului de ridicare MEILLER. Astfel, nu este nevoie de o conexiune mecanică la motorul de tracțiune. eWorX asigură o comunicare lină între camionul electric și suprastructură, prin intermediul unei interfețe CAN bus.

eActros cu suprastructura tip cârlig MEILLER este potrivit pentru transportul containerelor. Pompa funcționează numai când cârligul este în mișcare, ceea ce previne consumul inutil de energie. În plus, există și avantajul nivelului scăzut de zgomot.

Vehiculul este pus în mișcare cu ajutorul unui ePowertrain (grup motopropulsor electric) sub forma unei axe electrice rigide, cu două motoare electrice integrate și o transmisie cu două viteze. Fiecare baterie din pachetul de trei oferă o capacitate instalată de 112 kWh, respectiv o capacitate utilă de aproximativ 97 kWh, autonomia ajungând până la 300 km. Cele trei baterii ale eActros 300 au nevoie de puțin peste o oră, la o stație standard de încărcare rapidă DC, cu un curent de încărcare de 400 A, pentru a fi încărcate de la 20 la 80%.

Caracteristicile de siguranță includ Acoustic Vehicle Alerting System, ABA 5 cu funcție de detectare a pietonilor și Sideguard Assist S1R. Pentru avertismentele vizuale, asistentul de viraj utilizează ecranul MirrorCam, care este instalat în eActros în locul oglinzilor convenționale. A doua generație MirrorCam, disponibilă din aprilie 2022, oferă șoferului vizibilitate mai mare, datorită brațelor mai scurte cu 10 cm și noilor parametri de imagine, pentru o reprezentare și mai realistă a împrejurimilor – deosebit de utilă în șantierele de construcții înguste.

Next Generation eCanter de la FUSO

Daimler Trucks a fost, la Bauma 2022, și „în pielea” celor de la FUSO. Aceștia au prezentat noua basculantă roll-off eCanter, vehicul ce promite să ofere versatilitate și sustenabilitate pentru segmentul de construcții. Mai multe despre acest model, în numărul următor al revistei ZIUA CARGO.

Diesel power

Pe lângă vehiculele electrice, care reprezintă „noul val”, Mercedes-Benz a avut la stand și soluții diesel dedicate transportului durabil și sigur în construcții.

  • Actros L Edition 3, model special limitat la 400 de unități, ce beneficiază de până la 30 de dotări suplimentare interioare și exterioare, îi conferă modelului un caracter inconfundabil. Modelul Edition 3 este disponibil pentru toate variantele cu 2 și 3 axe ale celei mai recente generații Actros L cu cabine GigaSpace și BigSpace.
  • A treia generație a motorului OM 471 de 12,8 litri este disponibilă pentru vehiculele comerciale grele din octombrie 2022. Motorul îmbunătățit prezintă o gamă largă de inovații tehnice, acestea vizând în mod constant reducerea costului total de proprietate (TCO), în ceea ce privește economia de combustibil, emisii reduse de CO2, costuri de operare mai mici și randamente mai mari, fără a afecta performanța, dinamica vehiculului sau confortul de conducere.
  • Unimog, vehiculul special multifuncțional, este solicitat în domeniul construcțiilor. Modelul expus – Unimog U 435 (354 CP), cu platformă basculabilă, dispune de echipamente de la AS Baugeräte. În partea frontală, este montat un finisor de agregate tip BA 150, iar în partea din spate un compactor tip PV 5000H și o perie rotativă. Între axe, este prevăzut cu dispozitiv de însămânțare. Până la 4 sisteme hidraulice independente oferă rezerve de putere, pentru acționarea și controlul echipamentelor ce pot fi atașate modelului Unimog. Cabina compactă, cu vedere largă, oferă o vizibilitate excelentă asupra zonei de lucru, crescând, astfel, nivelul de siguranță. Sistemul EasyDrive combină avantajele transmisiei manuale automatizate, pentru deplasarea cu până la 89 km/h, cu transmisia hidrostatică de tracțiune, pentru conducere fără trepte și lucru în intervalul de viteză de până la 50 km/h. Transmisia manuală electropneumatică sincronizată complet transformă puterea motoarelor Euro Vie, ușor de întreținut, economice, cu funcționare lină și cu cuplu ridicat, în propulsie.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

München, GERMANIA

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.