MERCEDES-BENZ: Noul Actros – totul pentru șoferi

Mult aclamata lansare a noului Actros a avut loc la începutul lunii septembrie și… autovehiculul ne-a depășit așteptările… cu mult! Mercedes-Benz lansează o nouă generație de camioane, care oferă conducătorilor auto toate beneficiile posibile, din punct de vedere al tehnologiilor actuale utilizate în industria auto.

Experiența la volanul noului Actros schimbă semnificativ rolul șoferului, de la manipularea comenzilor, către supravegherea modului de funcționare a unui sistem, în mare măsură, autonom.

Informații complete legate de dotările noul autovehicul au fost, deja, postate pe site-ul ziuacargo.ro, încă din ziua lansării. Astfel, am decis ca, în acest articol, să ne concentrăm pe experiența la bord, semnalând aspectele principale care vor încânta și, totodată, probabil, vor intriga șoferii, atunci când îl vor conduce pentru prima dată (primele livrări vor avea loc în primăvara anului viitor).

Patru ecrane în loc de oglinzi, ceasuri și butoane

Suntem încântați chiar de la început – am scăpat de cheie. Telecomanda elegantă este utilizată pentru deschiderea și închiderea ușilor, precum și verificarea sistemului de iluminare. În rest, poate sta în buzunar, iar motorul se pornește din buton.

Bordul noului Actros a trecut printr-o „restructurare” masivă, iar suportul este asigurat de patru ecrane (două țin loc de oglinzi laterale). Toate informațiile și comenzile sunt comasate pe două display-uri – ușor de vizualizat, simplu de accesat și, nu în ultimul rând… extrem de spectaculos.

Un rol important îl joacă cele două zone cu senzitivitate tactilă, amplasate pe volan. Partea din stânga controlează ecranul din fața volanului, iar cea din dreapta are legătură cu display-ul central. Am scăpat de ceasurile din bord și de majoritatea butoanelor și îndrăznesc să spun că era și cazul.

Doar am intrat în era digitală! Chiar dacă nu am avut la dispoziție mult timp pentru „joacă”, m-am putut convinge de buna funcționalitate a sistemului. În plus, toată lumea este, astăzi, familiarizată cu utilizarea telefoanelor smart și a tabletelor, iar sistemul gândit pentru noul Actros vine în aceeași linie intuitivă.

Și pentru că tot discutăm de telefoane… sistemul conceput de Mercedes-Benz poate interacționa cu două telefoane în același timp, fiind, totodată, compatibil cu AppleCar și Android Auto.

Este important să menționăm și harta specializată pentru vehicule comerciale aflată în dotarea noului Actros, ca urmare a unei colaborări cu TomTom.

Frâna de parcare, electrică, are, de asemenea, un important impact pozitiv asupra siguranței și confortului – se activează automat la oprirea motorului și se dezactivează la plecarea de pe loc, de asemenea automat. În plus, funcția „hold”, ce se activează printr-o apăsare mai fermă a pedalei de frână, va elimina orice stres legat de plecarea din rampă sau așteptatul la semafor.

MirrorCam în dotarea standard

Noile „oglinzi laterale” – ecran sunt fantastice. Vizibilitatea superioară oferită și faptul că este urmărită partea din spate a semiremorcii, ajustând imaginea în funcție de înclinarea acesteia, sunt aspecte importante. Dispariția oglinzilor clasice înseamnă și o mai bună vizibilitate în lateral-față. Am scăpat, astfel, de momentele în care trebuia să te apleci în scaun în anumite intersecții pentru a te asigura că nu vine din stânga vreo mașină, mascată de oglinzi. Camerele sunt sus, se murdăresc mai greu și se curăță mai ușor și, totodată, este mai redus riscul de lovire. Este interesant și faptul că, chiar dacă deschizi ușa, continui să vezi ce se întâmplă în jurul camionului (brațul camerei nu este montat pe portieră).

Un alt aspect foarte util este reprezentat de marcajele prezente pe ecran. Astfel, a ști când este sigur să depășești sau să reintri pe bandă, sau unde este capătul semiremorcii atunci când tragi la rampă nu mai reprezintă un atu al experienței. Practic, una dintre zonele cele mai solicitante, manevrarea la încărcare/descărcare, este simplificată foarte mult, oferind siguranță și precizie indiferent de „vechimea” șoferului.

Și pentru că tot sunt ecrane și nu oglinzi, șoferul poate vedea ce se întâmplă în jurul camionului oriunde s-ar afla în interiorul cabinei… De exemplu, chiar și din pat, în timpul nopții, pentru a se asigura că totul este în regulă.

Poate vă întrebați cât timp îți ia să te obișnuiești cu noul sistem de oglinzi/ecran? Răspunsul este: imediat. Practic, ai impresia, încă de la început, că așa trebuie să stea lucrurile.

Șoferul spectator… aproape

Nu „imediat” te obișnuiești cu toate sistemele de asistență prezente pe noul Actros. Practic, îți trebuie ore bune de condus pentru a înțelege cum funcționează și, probabil, zile sau chiar luni pentru a le utiliza în mod optim. Este doar o părere personală…

Dacă un șofer își propune să conducă în mod „clasic”, camionul, nu va observa, probabil, nimic, însă, în acest caz, nu știe ce pierde.

Noul Actros aduce condusul autonom mai aproape decât puteam crede că este posibil astăzi. Și aici merită să reținem denumirea Active Drive Assist, sistemul care poate accelera, frâna și menține banda de rulare complet autonom. Complexitatea sistemului este impresionantă. În primul rând trebuie spus că poate fi utilizat la orice viteză și pe toate tipurile de drum, inclusiv în interiorul localităților.

În ultimii ani, conceptul de cruise control a fost permanent îmbunătățit, de la menținerea unei viteze constante, la adaptarea acesteia față de vehiculul din față și, chiar, optimizarea strategiei de schimbare a treptelor de viteză în funcție de topografia drumului, așa numitul PPC (Predictive Powertrain Control). De asemenea, funcția stop-and-go a putut crește confortul șoferilor în situații de trafic intens, cu multe opriri și plecări de pe loc. Să amintim și de funcția de alertare a șoferului în cazul părăsirii accidentale a benzii – extrem de enervantă în 90% din cazuri, dar foarte utilă pentru siguranță.

Toate sunt bune, dar niciodată toate împreună, în același timp.

De exemplu, PPC poate fi utilizat pe autostrăzi sau drumuri expres. Dacă traficul este aglomerat, poate fi preferabil (pentru optimizarea consumului) să utilizezi funcția de cruise-control fără menținerea automată a distanței față de vehiculul din față. La viteze mai mici și, eventual, pe drumuri secundare, PPC este indisponibil, iar folosirea cruise-controlului… Cu un vehicul în față care merge „decent”, te poți baza, într-o anumită măsură, pe ACC (Adaptive Cruise Control). Dar dacă vine o curbă periculoasă și nu ai nici o mașină în față? Camionul nu va reduce viteza și șoferul este obligat să intervină… Iar exemplele pot continua.

Noul Actros poate acoperi toate aceste situații, păstrând activate toate sistemele. Este, într-adevăr, impresionant să vezi cum camionul menține singur banda de circulație, încetinește înaintea unei curbe, pentru a putea fi abordată în siguranță, chiar și pe drumuri secundare, sau reduce viteza, atunci când intri în localitate. Și în toate aceste situații PPC este activ, optimizând consumul de carburant. Pe ecranul din fața volanului, sunt oferite, permanent, informații care să îl ajute pe șofer să înțeleagă ce are în vedere să facă sistemul. Bineînțeles, șoferul poate interveni oricând. Pentru un confort și mai mare, există funcția Traffic Sign Assist și, astfel, semnele de circulație sunt „citite” de camera instalată pe camion și afișate pe ecran. Dacă vreodată v-ați întrebat, în timp ce conduceți, care este limita legală pentru viteză pe segmentul de drum pe care rulați și nu vă amintiți semnul pe lângă care ați trecut… Cu noul sistem nu veți mai avea această grijă. De asemenea, șoferii se vor bucura și de Highbeam Assist, sistemul care asigură comutarea automată între faza scurtă și faza lungă.

În legătură cu noul Actros, sunt deja disponibile multe informații pe care nu le putem cuprinde în acest articol. Astfel, dacă sunteți interesați să aflați cum funcționează noul sistem ABA 5 (Active Brake Assist 5) cu posibilitatea detectării pietonilor, care sunt motivele pentru care consumul noului Actros este redus cu 5% sau ce opțiuni există la comandarea camionului vă recomandăm să vizitați site-ul nostru (www.ziuacargo.ro/stiri/focus-stiri/lansarea-mondiala-a-noului-mercedes-benz-actros).

Înainte de a încheia, consider oportun să amintesc faptul că, în ciuda pașilor realizați către condusul autonom, și la bordul noului Actros șoferul rămâne 100% responsabil. Chiar dacă, în cele mai multe cazuri, camionul reacționează spectaculos de precis, atât în ceea ce privește direcția (menținerea benzii), cât și viteza, „surprize” pot apărea în mod neașteptat. Dispariția sau deteriorarea marcajelor care definesc banda de circulație, pierderea conexiunii cu satelitul, sau schimbarea unor aspecte pe șosea, înainte ca acestea să fie actualizate pe harta digitală, ar putea duce la funcționarea defectuoasă a sistemului. Conducătorul auto trebuie să poată interveni în orice moment.

Ar mai fi de spus ceva: prin această lansare, Daimler punctează puternic la capitolul imagine.

Îmi amintesc cum, după lansarea actualului model Actros, în 2011, toată lumea dorea să vadă noul camion. Acum, având în vedere sistemele noi introduse, îmi imaginez că toată lumea va dori să conducă noul Actros. Daimler a reușit, din nou, să mixeze ingredientele necesare pentru a crea un grad ridicat de interes.

Siguranța la un nou nivel – Active Brake Assist 5 protejează bicicliștii și pietonii.

Brațele camerei video se pot plia, reducând riscul deteriorării în caz de impact.

Noul Actros asigură o reducere a consumului de carburant cu până la 3% pe autostrăzi și 5% pe drumuri secundare.

Radu BORCESCU,

Berlin, GERMANIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.