La sfârșitul lunii septembrie, Mercedes-Benz a organizat un eveniment important, sub titulatura „Shaping the NOW and NEXT”, în care și-a prezentat noile produse ale fabricii din Wörth și a oferit o privire mai îndeaproape asupra viitorului mobilității sustenabile.
Dintre noile produse pe care le-a adus în atenția publicului prin intermediul platformei online destinate acestui eveniment, a ieșit imediat în evidență prototipul vehiculului electric pe baterii eActros, destinat transportului greu de distribuție. Noutatea absolută o reprezintă faptul că acest vehicul va intra în producția de serie la Wörth în cursul anului 2021. Modelului eEconic, proiectat special pentru aplicații municipale și construit pe platforma eActros, îi va veni rândul, în producția de serie, în 2022.
Modelele electrice vor fi asamblate pe lângă camioanele convenționale în cadrul unui proces flexibil. Construcția diferitelor tipuri de vehicule va fi integrată cât mai mult posibil, structura de bază a vehiculului fiind construită pe bandă indiferent că va primi motor convențional sau electric. Instalarea componentelor neconvenționale se va face în cadrul unui proces separat. Lucrările de convertire a clădirii și de pregătire a proceselor durează deja de un an.
eActros a fost prezentat pentru prima oară la IAA 2016, iar, în 2018, o nouă versiune, redezvoltată, a intrat în teste operaționale la clienți, acestea relevând faptul că prototipul este perfect pentru distribuția grea, cu o autonomie de 200 km, care s-a dovedit a fi realistă, indiferent de trafic. Dar cei de la Mercedes-Benz anunță faptul că vehiculul de serie va fi în mod semnificativ superior prototipului existent, în multe zone, cum ar fi autonomia, puterea și siguranța.
Dar noutățile abia sunt la început. Pentru a răspunde chiar mai bine diverselor cerințe ale transportatorilor, Mercedes-Benz Trucks a adăugat două modele noi gamei sale Actros: F și Edition 2.
Actros F
Noul Actros F își va face debutul pe piață în luna ianuarie a anului viitor, în cele 24 de țări ale UE și într-o selecție de țări din afara Uniunii.
Proiectat special pentru pură funcționalitate, Actros F este potrivit pentru clienții care, de exemplu, caută pur și simplu un camion funcțional, separat față de toate complexitățile privind procesele logistice și operaționale ale flotei lor. Acești clienți optează în mod conștient pentru un vehicul MB, dar nu au nevoie neapărat de toate inovațiile prezente pe cea mai recentă generație Actros.
Disponibil în 17 modele de asamblare și cu volan numai pe partea stângă, F este ideal pentru transport de convenție și regional, în special ca vehicul pentru cutii mobile, pentru colectarea deșeurilor sau pentru silozuri. Cabina nou proiectată, în variante StreamSpace sau BigSpace, propune o lățime de 2,5 m și un tunel motor cu o înălțime de 120 mm și oferă un spațiu excelent pentru clasa sa, precum și acces facil, cu numai 3 trepte.
Noul Actros F vine cu echipare standard Classic Cockpit și cu oglinzi retrovizoare convenționale. În combinație cu sistemul de navigație, climatizarea și câteva echipamente opționale, este disponibilă și varianta Multimedia Cockpit, cu volan multifuncțional. Alte opțiuni includ noul sistem Predictive Powertrain Control, sau Sideguard Assist. Elementele de siguranță propuse de noul F sunt sistemul Active Brake Assist de cea de-a cincea generație și Lane Keeping Assist.
Actros Edition 2
La polul celălalt, se află Actros Edition 2, care poate fi comandat tot din ianuarie 2021 și care se adresează șoferilor profesioniști care iubesc inovația și șoferilor-patroni al căror camion le este și casă și care pun mare preț pe stilul individual și pe gradul înalt de confort.
Până la 40 de opțiuni interioare și exterioare, precum și elemente de design de la Ediția 1 îi oferă Ediției 2, limitată la doar 400 de vehicule, un caracter inconfundabil. Rezultatul: un Actros premium cu un efect de „wow”!
Edition 2 este disponibilă pentru toate versiunile cu două sau trei axe ale generației actuale Actros cu cabine GigaSpace și BigSpace și propune șase pachete de echipare: Safety Package (cu sisteme de asistență pentru șofer), Comfort Package (iluminare ambient LED, oglindă de bărbierit, frigider etc.), Driving Package (volan îmbrăcat în piele, parasolar electric etc.), Sight Package (faruri bi-xenon, senzor de ploaie, lumini spate LED), Media Package (sistem de sunet, suport pentru tabletă sau laptop, priză adițională) și Extra Line (lumini LED în MirrorCam, indicatoare LED și Welcome Light). Sistemele de siguranță includ ABA 5, Active Drive Assist (opțional) pentru conducere parțial autonomă, MirrorCam (standard), Sideguard Assist disponibil din fabrică și PPC.
Desigur, este disponibilă ca opțiune Multimedia Cockpit, cu două diplay-uri color formând piesa centrală a interfeței om-mașină (HMI). În plus, sunt incluse inovații cum ar fi afișarea următorului eveniment din sistemul de navigație pe ecranul primar sau masa totală a tractorului și semiremorcii. Multimedia Cockpit oferă, de asemenea, acces rapid la Mercedes-Benz App Portal, care le permite clienților să profite de oportunități de conectivitate și servicii telematice atât de la Fleetboard, cât și de la terți. Este disponibilă și o nouă aplicație logistică HABBL, de la Fleetboard Logistics.
Noul Arocs
Arocs propune un program extensiv care le permite clienților să își proiecteze propriile soluții de transport care să răspundă cerințelor individuale. Operațiunile de construcții ale prezentului reprezintă adevărate capodopere logistice, uneori în cele mai severe condiții, care necesită tehnologii de ultimă oră. Astfel, noul Arocs se poate lăuda cu dezvoltări tehnologice cum ar fi Predictive Powertrain Control, Sideguard Assist, Active Brake Assist, precum și cu „premiere” în domeniu, cum ar fi MirrorCam și Multimedia Cockpit, alături de platforma de conectivitate Truck Data Center.
Datorită unei selecții vaste de cabine, de motoare eficiente, cu puteri cuprinse între 238 și 625 CP, diverse variante de tracțiune și configurații ale punților, noul Arocs poate îndeplini tot felul de misiuni din construcții, de la transport vrac, de materiale de construcții, până la mixere de beton sau platforme pentru transport de utilaje grele. Programul Arocs cuprinde configurații 4×2, 4×4, 6×2, 6×4, 6×6, 8×2, 8×4, 8×6 și 8×8, suspensii de oțel și pneumatice, diferite șasiuri, ampatamente, precum și 3 sisteme de tracțiune integrală. Sunt disponibile vehicule preconfigurate, cum ar fi tractor cu două axe, mixer de beton, o versiune Loader, una Grounder sau tractoare cu trei, patru sau cinci axe, pentru o capacitate de transport de până la 250 t în combinație.
Sistemul de cuplare a tracțiunii pe puntea față Hydraulic Auxiliary Drive (HAD), care permite activarea tracțiunii numai atunci când este nevoie, funcționează la viteze de până la 30 km/h, cu 40 kW de putere adițională disponibili pe fiecare roată. Comparativ cu o configurație de tracțiune integrală cuplabilă, acest sistem aduce un „avantaj” de 350 kg de sarcină utilă. O altă specialitate pentru sarcini dificile este cuplarea fluidă, o combinație între ambreiajul hidraulic și retarder într-un singur component, care permite manevrarea precisă cu încărcătură mare și la viteze mici.
Noi produse digitale
Cu mai sus amintita aplicație HABBL Transport, camionul devine un instrument logistic. Aplicația Mobile Workflow Management, achiziționată de către Daimler de la Eikona în 2019, administrează procesele și îi ghidează pe șoferi în cadrul misiunilor lor. La sfârșitul acestui an, va conecta informațiile oferite via Fleetboard, cum ar fi timpii de conducere și odihnă sau poziția GPS, cu statutul curent al călătoriei.
Noutăți apar și la nivelul Fleetboard, cu o nouă interfață, localizare GPS la fiecare 30 de secunde, portal pentru utilizarea sistemului de asistență, informări proactive din partea Centrului de Notificări, integrarea MB Uptime și elemente telematice de bază pentru integrarea Fleetboard Manager.
Și pentru că tot a venit vorba despre MB Uptime, este vorba despre un sistem de senzori cu 1.200 de puncte de control, care analizează condiția a peste 40 de componente ale vehiculului și, dacă detectează o potențială problemă, emite recomandări într-un termen mediu de 240 de secunde. Sistemul este de natură să reducă vizitele neplanificate la service cu până la 50%.
Premieră mondială, concept pe celule de combustibil
Rămânând în sfera noutăților, nu putem să nu amintim și de un alt eveniment important, realizat separat, și anume premiera mondială anunțată de către Daimler Trucks, camionul concept pe celule de combustibil de la Mercedes-Benz, care ilustrează cel mai bine strategia tehnologică pentru electrificare a producătorului.
Conceptul GenH2 prefigurează un camion cu o masă totală de 40 de tone și sarcină utilă de 25 t, echipat cu două rezervoare speciale de hidrogen lichid și sistem de celule de combustibil. Cele două rezervoare sunt fabricate din oțel inoxidabil și au o capacitate de 80 kg (câte 40 fiecare). Sistemul de rezervoare constă din două tuburi unul într-altul, interconectate și izolate vacuumatic.
În versiunea de serie a camionului, sistemul de celule de combustibil va furniza 2×150 kW, iar bateria încă 400 kW temporar. La 70 kWh, capacitatea de stocare a bateriei este relativ mică, dar nu este proiectată să îndeplinească toate cerințele energetice, ci să fie acționată pentru a asigura suport ocazional pentru celulele de combustibil, de exemplu la accelerarea cu încărcături mari sau urcarea unei rampe. Un element important al strategiei de operare este un sistem de răcire și încălzire care menține toate componentele la temperatura ideală.
Daimler Trucks plănuiește să înceapă testele la clienți cu camionul GenH2 în 2023, producția de serie fiind planificată pentru a doua jumătate a decadei. Datorită utilizării hidrogenului lichid, în loc de gazos, specialiștii preconizează că performanțele vehiculului vor fi similare cu cele ale unui camion convențional de același tip.
Nu în ultimul rând, Daimler Trucks a mai prezentat, în cadrul strategiei sale pentru un viitor electrificat, o previzualizare a unui camion electric pe baterii, destinat transportului de lungă distanță, și anume Mercedes-Benz eActros LongHaul, pe care și-l dorește gata pentru producția de serie în 2024 și a cărui autonomie cu o singură încărcare se preconizează a fi de aproximativ 500 de kilometri.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro