Mercedes-Benz Trucks a prezentat, în cadrul evenimentului online „Shaping the Now & Next 2021”, soluții inovatoare pentru tranziția energetică în transportul rutier de mărfuri, cu vehicule complet electrice.
Au fost puse sub lumina reflectoarelor mai multe inovații în domeniul vehiculelor. Accentul a fost pus în special pe electrificarea portofoliului de produse. Compania se identifică cu Acordul de la Paris privind schimbările climatice și cu obiectivul său de decarbonizare a sectorului, iar transportul rutier neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2 până în 2050 este obiectivul final.
„La Mercedes-Benz Trucks luăm în serios angajamentul de a transporta neutru din punctul de vedere al emisiilor de CO2 la nivel local. Ne dorim ca mai mult de jumătate din autovehiculele noastre noi vândute în Europa în 2030 să fie nu aibă emisii la nivel local,” a declarat Karin Rådström, membru al Consiliului de Administrație al Daimler Truck AG, subliniind astfel obiectivul companiei în următorii ani. „Pentru ca acest lucru să se întâmple, nu există nicio rețetă universală. În conformitate cu diferitele nevoi de utilizare ale clienților noștri, urmăm o strategie dublă de electrificare bazată pe camioane electrice cu baterii și pile de combustie. Sunt necesare însă mai multe măsuri în ceea ce privește infrastructura, precum și un cadru de reglementare fiabil.”
Portofoliul electrificat
Modelul eActros destinat transportului și distribuției de mare tonaj, prezentat în iunie 2021 și programat să intre în producție la scară largă (la fabrica din Wörth, Germania) din octombrie 2021, precum și modelul eEconic pentru uz municipal, care urmează în a doua jumătate a anului 2022, sunt deja complet electrificate și neutre, la nivel local, din punct de vedere al emisiilor de CO2.
Testarea intensivă este încă în curs de desfășurare, după care eEconic va trece la teste practice la clienți. Specificațiile tehnice esențiale sunt în mare parte identice cu cele ale eActros; vehiculul de colectare a deșeurilor eEconic este proiectat pentru a acoperi marea majoritate a rutelor tipice de colectare parcurse de un Econic, fără a fi nevoie de încărcare intermediară.
Chiar înainte de începerea producției la scară largă, o companie de eliminare a deșeurilor din Danemarca a plasat, deja, o comandă pentru unsprezece vehicule eEconic. eActros LongHaul, care folosește, de asemenea, baterie electrică, este planificat să fie gata pentru producția de serie din 2024, iar, în 2027, prima producție de serie a GenH2 Trucks, camionul cu pile de combustibil pe bază de hidrogen, va fi pregătită să plece spre clienți. Ambele autovehicule vor permite transportul rutier de mărfuri pe distanțe lungi, neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2 la nivel local.
„Colaborarea cu și pentru clienții noștri, pentru a găsi soluția perfectă, a reprezentat întotdeauna ceva special pentru mine, deoarece fiecare client are propriile cerințe și provocări individuale care trebuie îndeplinite,” a subliniat Andreas von Wallfeld, director de marketing, vânzări & servicii la Mercedes-Benz Trucks. „Pentru a fi parteneri reali, facem două lucruri principale. În primul rând, ascultăm cu mare atenție ceea ce spun clienții noștri. În al doilea rând, ne dezvoltăm camioanele – indiferent dacă au motoare diesel clasice sau sunt electrificate – și dezvoltăm servicii care să servească unui scop clar: să contribuie la succesul clienților noștri.”
Servicii și noutăți diesel
În cadrul evenimentului „Shaping the Now & Next 2021”, producătorul nu numai că a furnizat informații despre vehiculele sale complet electrice, dar a prezentat și servicii de consultanță, precum eConsulting și parteneriate strategice în domeniile integrării flotei, infrastructurii de încărcare și conectării la rețea. Mercedes-Benz Trucks a prezentat, de asemenea, cele mai noi modele din segmentul diesel clasic, precum Actros F, Actros L și Edition 2.
Parteneriat cu Volvo Group și Shell
Pe lângă soluțiile electrice cu baterii, Mercedes-Benz Trucks consideră tehnologia camioanelor electrice cu sisteme de acționare cu pilă de combustibil pe bază de hidrogen ca element cheie pentru transportul neutru în materie de CO2 al viitorului. Pentru a continua dezvoltarea acestei tehnologii, în martie 2021, Daimler Truck AG a înființat joint-venture-ul „Cellcentric” cu Volvo Group.
Ambiția acestuia este de a deveni unul dintre cei mai importanți producători mondiali dpilee sisteme cu celule de combustibil. Prin urmare, compania intenționează să stabilească una dintre cele mai mari operațiuni de producere în masă a sistemelor de celule de combustibil din Europa. Producția este programată să înceapă în 2025. În ceea ce privește camioanele cu celule de combustibil, amintim acordul de colaborare încheiat de Daimler Truck AG cu Shell New Energies NL B.V., în mai 2021. Cei doi parteneri intenționează să înființeze o infrastructură a rezervoarelor de hidrogen și să lanseze camioane cu pile de combustibil în Europa.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro