S-au împlinit 25 de ani de când Vito se dovedește a fi un partener de încredere, robust și sigur, al celor ce l-au ales. De la lansarea pe piață a primei generații, în 1996, au fost vândute peste 1,8 milioane de unități. Pentru a marca acest prag, Mercedes-Benz Vans a pregătit un Vito mai bine echipat.
Sărbătoarea aduce cadou clienților de Vito, gratuit, elemente de echipare suplimentare precum sistemul Rear Cross Traffic Alert împreună cu Blind Spot Assist. După facelift-ul din 2020, divizia Vans de la Mercedes-Benz a introdus o serie de sisteme de siguranță și asistență pentru șofer suplimentare pentru Vito, și anume DISTRONIC, Active Brake Assist și o oglindă retrovizoare digitală.
Aniversare
Celebrând 25 de ani de la lansarea pe piață, Mercedes-Benz Vito este, acum, disponibil cu un nou sistem de asistență de siguranță. Rear Cross Traffic Alert permite detectarea traficului transversal până la o viteză de 16 km/h, când se iese cu spatele dintr-un loc de parcare. În caz de pericol, șoferul este avertizat optic, prin intermediul triunghiurilor roșii din oglindă, și acustic.
Această caracteristică este disponibilă împreună cu Blind Spot Assist. După modificările tehnice și de design din 2020, Vito este și mai atractiv, datorită noilor motoare diesel cu patru cilindri și a unui raport preț-performanță echilibrat. Se poate opta pentru unul dintre cele cinci motoare diesel eficiente, cu patru cilindri, din seria OM654 și OM622, cu o putere de până la 237 CP.
Varianta Vito 124 CDI, cu 237 CP și cu un cuplu de 500 Nm (consum mixt de 7,1-7,5 l/100 km, emisii de CO2 de 185-197 g/km, în regim WLTP), este rezervată exclusiv pentru variantele Tourer și Mixto, destinate transportului de persoane. Alte inovații ale generației actuale includ sistemul de infotainment optimizat, transmisia automată 9G-Tronic, suspensia pneumatică AIRMATIC (pentru confort sporit la conducere) și sisteme de siguranță suplimentare. O actualizare a detaliilor de design atât la exterior, cât și la interior completează facelift-ul.
Vito I (1996-2003)
Această generație de debut a fost echipată cu motoare diesel și benzină cu patru cilindri, montate transversal. În 1996, Mercedes-Benz a introdus modelul compact Vito, o autoutilitară de 2,6-2,8 t, cu un design complet nou și care a anunțat începutul unei noi ere pentru vehiculele comerciale ușoare.
Numele acestui model este o referință directă la „locul său de naștere”, fabrica de utilitare cu tradiție îndelungată din Vitoria-Gasteiz, Spania. Introdusă în Spania și Portugalia la sfârșitul anului 1995, Vito a combinat un design atractiv cu dimensiuni compacte. Cu o înălțime a autovehiculului de 1,89 m, autoutilitara de dimensiuni medii avea loc în orice garaj. Cu toate acestea, suprafața de încărcare de 3,6 mp asigura o capacitate de încărcare de aproape 5 mc, astfel încât Vito putea transporta și mărfuri voluminoase fără probleme.
Și cu o sarcină utilă de o tonă, autovehiculul cu tracțiune față era potrivit și pentru transportul de mărfuri grele. Propulsoarele diesel și benzină cu patru cilindri montate transversal necesită spațiu minim de instalare, oferind în același timp un consum redus de combustibil și o performanțe optime de conducere. Experții din industrie au apreciat noua utilitară și au ales-o „Van of the Year 1996”. După faceliftul din 1999, cererea a continuat să rămână ridicată, iar până în 2003, Mercedes-Benz vânduse aproape 473.000 de unități din această prima generație.
Vito II (2003-2014)
Cea de a doua generație, lansată în iulie 2003, a adus tracțiunea spate, un confort mai bun și o varietate mai mare de configurări. Complet reproiectat, Vito se baza acum pe tracțiunea spate, mai degrabă decât pe tracțiunea față. În plus, o variantă cu tracțiune integrală a deschis noi oportunități de utilizare pentru vehicul.
A existat, de asemenea, o gamă de motoare mai puternice: în timp ce motorul diesel de top oferea o putere de 224 CP la 3.800 rpm, cel mai performant motor V6 pe benzină oferea 258 CP la 5.900 rpm. În funcție de variantă, lungimea a fost extinsă cu 58 cm, până la un maxim de 5,24 m, în timp ce ampatamentul a crescut cu 43 cm, până la un maxim de 3,43 m.
Pentru prima dată, Vito a fost disponibil în trei lungimi diferite, două înălțimi ale acoperișului și cinci motoare diferite, fiind mai bine echipat ca niciodată, pentru a îndeplini diversele cerințe dintr-o multitudine de sectoare. Acest salt uriaș în evoluție a dat roade: în 2005, Vito a fost desemnat, din nou, „Van of the Year”. Această generație a stabilit un standard în ceea ce privește electrificarea: dintr-o etapă timpurie, Mercedes-Benz a intensificat dezvoltarea de mobilitate alternativă și în 2010 a produs o serie de 100 de Vito E-CELL.
Van-ul a fost echipat cu un motor electric de 95 CP și o baterie Li-ion de 32 kWh. După etapa de testare, primele Vito electrice au fost livrate clienților în aprilie 2011. A doua generație de Vito și-a depășit predecesorul de succes și, în cel mai prolific an al său, aproape 80.000 de unități au fost vândute. În total, Mercedes-Benz a vândut aproximativ 750.000 de utilitare de dimensiuni medii din generația a doua.
Vito III (2014-prezent)
A treia generație, introdusă în mai 2014, a adus un plus pe partea de design, fiind mai atractivă și ceva mai versatilă. Datorită unui nou design, modelul a fost extins cu 13 cm în lungime, până la maximum 5,37 m. Deși ampatamentul a rămas neschimbat, era oferit mai mult spațiu, atât pentru marfă, cât și pentru pasageri.
Mai mult, clienții puteau alege între mai multe variante de tracțiune: pe lângă cea spate și cea integrală, tracțiunea față a fost, din nou, disponibilă împreună cu motorul diesel cu două trepte de putere. Nu doar gama de utilitare de dimensiuni medii cu motor convențional a crescut, ci și oferta pentru autovehiculele electrice: eVito complet electric a intrat pe piață din 2018. Din 2014, s-au vândut peste 600.000 din varianta actuală de Vito.
eVito Tourer
Modeul electric este pionier în segmentul transportului urban de pasageri cu zero emisii. În 2018, Mercedes-Benz a lansat eVito, deschizând calea pentru un transport de marfă sustenabil, în zonele urbane, fără emisii. În cea mai recentă etapă de dezvoltare, prezentată în primăvara anului 2020, eVito (consum electric mixt: 27,7-27,8 kWh/100 km; emisii de CO2: 0 g/km, în regim WLTP) atestă că este echipat pentru a îndeplini cerințele industriei privind performanța și autonomia și este mai mult decât apt să funcționeze, de exemplu, ca un serviciu de shuttle pentru hoteluri, taxi spațios sau autovehicul pentru servicii de ride-sharing.
Bateria, aflată sub podea, asigură o utilizare normală a compartimentelor pentru bagaje și pasageri. Datorită opțiunilor de încărcare flexibile și posibilității de încărcare rapidă cu curent continuu, eVito Tourer este, acum, și mai versatil și poate atinge o autonomie de circa 360 kilometri (în regim WLTP).
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro