Nu mai este nevoie să descriem modelul Vito al producătorului german. Este un neamț autentic. Chiar dacă are viză de flotant de Spania (Vitoria), ADN-ul este același, de câștigător.
După ce am participat la lansarea internațională, am vizitat fabrica din Țara Bascilor și am testat modelul Tourer. De această dată, am ales unul dintre modelele de bază, un panel van clasic (furgon).
Roșu, muncitoresc
Nu sunt prea multe de spus despre aspectul exterior al mașinii. Linia design-ului este cea cunoscută și adoptată de grup în urmă cu câțiva ani, unde partea frontală este dominată de farurile cu tehnologie LED, ce reprezintă deja un trademark.
Culoarea roșie i s-a potrivit perfect. De când cu pașii tehnologici importanți făcuți în ultimii ani, parcă nu-ți mai vine să asociezi aceste vehicule comerciale, în toată puterea cuvântului, cu vechile dube, clasicele „alb-frigider”.
Ajungem la partea de interior, acolo unde un novice, care n-a pus mâna zi de zi pe vehicule comerciale, remarcă imediat tranziția pe care Mercedes-Benz, alături de alți producători, a făcut-o. Îți este ușor să te adaptezi poziției de condus, comenzile sunt la locul lor. Aș spune, chiar, ergonomic, dar ai nevoie de puțină experiență cu Mercedes-Benz pentru a găsi din prima anumite comenzi.
Nu e vorba de ceva complicat dar, spre exemplu, ștergătoarele amplasate pe maneta din stânga volanului nu reprezintă ceva banal, la fel nici „frâna de mană”, care este amplasată la picior.
Dar acestea sunt doar elemente particulare ale producătorului, nu le putem pune într-o categorie negativă doar pentru că este nevoie de un mic timp de adaptare. Altele sunt, însă, punctele nevralgice, din punct de vedere al confortului, sesizate de către noi în timpul drive-test-ului.
Chiar dacă mașina a fost prevăzută cu port USB care face legătura cu sistemul de entertainment și infotainment, am simțit lipsa unui spațiu în care îmi pot amplasa telefonul și să pot beneficia în continuare de el.
Mai concret, l-am conectat la USB, l-a detectat rapid, a intrat automat în modul de redare audio; din punct de vedere al tehnologiei stăm bine, dar unde să-l amplasez, astfel încât să folosesc sistemul de navigație ce-l aveam instalat? L-am tot „plimbat” pe planșa de bord, când voit când nevoit, la viraje.
Apoi, surprinzătoare a fost lipsa spațiului de depozitare poziționat, de regulă, pentru această clasă de vehicule, deasupra capului, din stânga în dreapta. Nu se regăsește. E drept, pentru nevoile noastre au fost mai mult decât suficiente și încăpătoare cele existente pe uși și pe planșa de bord.
Mai departe, un inconvenient este iluminarea insuficientă, cel puțin pentru gustul meu, a butonului de lumini. Noaptea nu îți poți da seama dacă farurile tale sunt pe auto sau manual, sau poziția de parcare… cred ca astea sunt opțiunile, după cum v-am spus, nu prea le-am zărit nici măcar să le învăț care sunt.
Era să nu zăresc și o mașină, din pricina montantului A care, mie, îmi obtura din vizibilitate în anumite momente. Din punct de vedere al pasagerului, tot confortul este călcâiul lui Ahile. Acea banchetă de 2 locuri nu este locul pe care-ți dorești să călătorești. Sau să vrei să-ți pui centura. Dar o pui, chinuit, pentru că nu un există un mâner de care ajuți la urcare sau să te ții în mers.
Neamțul, tot neamț
Din punct de vedere profesional, vehiculului nu i se poate reproșa nimic. Oferă exact ceea ce promite. O mașină serioasă, de pus la treabă și care face treabă! Aici nu încape dubiu. Latura „personală” însă mai are loc de șlefuit.
E drept, este o mașină de pus la muncă, poate am judecat-o așa cum nu trebuia pentru o mașină de marfă… dar i-ați văzut volanul? Înțelegeți atunci de ce am ridicat standardele. Pentru că asta te împinge să faci, să îți ridici standardele. Așa ne-a învățat Mercedes-Benz, să avem pretenții cât mai ridicate pentru că ei le pot satisface.
Alte aspecte
Modelul pe care l-am avut spre testare, 111 CDI, a beneficiat de un propulsor de 1,6 litri, de 114 CP. Cum sună? Rău? 1.6 pe dubă… Nici pe departe. Până nu am văzut talonul, aș fi afirmat cu tărie că are un 2.2 clasic. Un motor robust, vivace, cel puțin în mediul urban, și, foarte important, cu un consum de combustibil cu o singură cifră. Real, nu declarat. E greu să găsești MAI bine…
Fișă tehnică
Mercedes-Benz Vito 111 CDI Furgon
Motor: 1.6 l
Putere: 114 CP
Cuplu maxim: 270 Nm
Lungime: 4.895 mm
Masa maximă: 2.800 kg
Sarcină utilă: 954 – 1.314 kg
Suprafața încărcare: 3, 97 mp
Volum încărcare: 5,8 mc
Lungime încărcare: 2.586 mm
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro