Acceptarea diurnelor ca modalitate de plată a șoferilor scoate Germania din zona țărilor cu legislație ce influențează direct performanțele financiare ale firmelor românești de transport. Însă respectarea Milog cere transportatorilor un nivel ridicat de atenție și un important efort birocratic. Am discutat despre aceste aspecte cu Zsolt Gogucz, Managing Director Kefren Expres.
Ziua Cargo: Mai există posibile capcane legate de Milog?
Zsolt Gogucz: Pentru firmele de transport internațional, Germania prezintă un interes major, la fel ca și Franța, prin poziția lor, prin suprafața geografică și, bineînțeles, prin dezvoltarea economică pe care o au. Astfel, Milog a reprezentat o problemă foarte complicată. Încă de la apariția legii, am trimis adrese către autoritățile germane în care am întrebat dacă diurna este luată în considerare ca plată pentru șofer şi răspunsul a fost întotdeauna negativ. Abia după mai bine de un an a fost publicat pe site-ul vămii germane textul explicit prin care se admite diurna ca modalitate de plată. Este o schimbare de atitudine semnificativă, care vine probabil și ca urmare a presiunilor internaționale. Totuși, legea este în vigoare și transportatorii trebuie să fie atenți, pentru a nu risca să fie sancționați.
Un operator care trece prin Germania trebuie să-şi declare şoferul. Legea spune că aceia care efectuează activităţi mobile trebuie să facă o declaraţie care să nu acopere o perioadă mai mare de 6 luni de zile.
La început, era un formular în care trebuia înscris numele şoferului, data naşterii, data începutului şi sfârşitului activităţii. În iunie 2015, s-a schimbat formularul şi s-a mai introdus încă o rubrică, şi anume numărul de intrări. Dacă nu ştii câte încărcări şi descărcări vei avea, sfatul meu este să indici un număr pe care în mod cert îl vei atinge. Dacă o să fii peste acest număr nu este neapărat o problemă, dar să nu fi sub acest număr, adică să nu se declare mai mult.
Bineînțeles, am întrebat cât de exact trebuie să fie precizat numărul de intrări. Autoritățile germane au spus că, dacă nu știu să estimez câte intrări voi avea minim, atunci sunt obligat să trimit înregistrarea de fiecare dată când întru. Bineînțeles, acest mod de lucru ar însemna un efort birocratic exagerat.
Mare atenție la neconcordanțe, o greșeală de dată, de exemplu, va atrage invalidarea actului.
În cazul în care ai observat că ai greşit, poţi să trimiţi o declaraţie rectificativă, dar plăteşti penalităţi la ea. Însă dacă te prinde controlul, trebuie să plăteşti şi amendă.
Cum se gestionează intern aceste documente?
În cazul firmei noastre, am fixat două perioade de declarare; la începutul anului, facem o declaraţie pentru şoferii pe care îi avem, până în data de 30.06. Între timp, dacă vine un șofer nou, nu îl declarăm până în 30.06. Astfel putem gestiona mai ușor lucrurile.
Noi avem un dosar pregătit, în care sunt trecute raportările pentru orice moment. Totodată, operatorii ar trebui să păstreze îndosariate rapoartele privind confirmarea de primire a documentelor transmise pe faxul vămii germane. Faxul Vămii germane este, probabil, un robot care păstrează informația.
În plus, avem un tabel în Excel, în care notăm numele şoferului şi diagrama activității pe teritoriul Germaniei – identificăm orele de pauză, cele de lucru, precum și alte activităţi. Sub legea Milog, plata de 8,5 euro/oră implică toate orele lucrate şi orele petrecute pentru alte activităţi, care se consideră tot ore lucrate. Astfel, calculăm cu ușurință totalul orelor care trebuie plătite.
Începând de anul acesta, trebuie folosit cursul de schimb din ziua plăţii sau din ziua întocmirii statului de plată. Suma de 8,5 euro/oră are 2 componente: diurna și salariul brut al şoferului din România, care este calculat din salariul brut împărţit la orele lucrate ale fiecărei luni.
Firma noastră utilizează cardurile, iar şoferii au card de lei pentru salariu şi card de euro pentru diurnă. Astfel, putem dovedi cu ușurință respectarea prevederilor Milog.
Explicații și traduceri ale documentelor puteți găsi pe www.kefren.ro, la secțiunea „Milog“.
„Acoperirea prin diurnă a salariului minim prevăzut de legislația germană a simplificat mult lucrurile. Economiile față de integrarea acestor sume în salariul brut, purtător de taxe și impozite, pot fi comparate, ca și impact, cu scăderea prețului carburantului, înregistrată anul trecut.“
Posibilități prin care vă puteți conforma cerințelor „Milog“:
- Contravaloarea orelor lucrate pe teritoriul Germaniei se va calcula:
(ore DE x 8,50 euro x curs euro) – (ore DE x salariu pe oră RO),
iar rezultatul se va adăuga la salariul brut.
2. Legea Germană recunoaște noțiunea de diurnă, dar limitează la 2/3 din diurnă suma ce se poate include în salariu, respectiv în cei 8,50 euro pe oră. Exemplu: dacă șoferul primește 51 euro, firma poate include în calculul de salariu doar 34 euro, ceea ce ar reprezenta 4 ore lucrate pe teritoriul Germaniei.
3. În cazul în care firma acordă diurnă, dar aceasta nu trebuie decontată, atunci contravaloarea orelor lucrate pe teritoriul Germaniei se poate acoperi în întregime din diurnă.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro