Legislația ridică, în continuare, cele mai mari probleme pentru transportul rutier, iar în anii în care sunt organizate alegeri, șansele de a schimba ceva par să scadă considerabil. Am discutat despre condițiile tot mai dure de pe piață și despre eforturile patronatelor de a ameliora situația cu Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.
Ziua Cargo: Înainte de alegerile locale, ați încheiat un protocol cu Gabriela Firea, care avea să devină primar general al capitalei. Ce speranțe aveți în urma acestui demers?
Vasile ștefănescu: Am dorit să avem o bună colaborare cu noul primar general. Îi acordăm un vot de încredere doamnei Gabriela Firea și sperăm în rezolvarea numeroaselor probleme pe care le întâmpinăm în zona București – Ilfov. Printre altele, dorim să rezolvăm problema licențelor eliberate ilegal de către PMB pentru cursele efectuate de RATB între București și Ilfov. Consiliul General și Direcția de transporturi pot lua decizii doar pe raza administrativă a Municipiului București.
Protocolul semnat nu reprezintă o alianță politică, ci una între o organizație patronală reprezentativă și un candidat la primăria capitalei (ulterior ales primar), pe care noi l-am considerat cel mai potrivit pentru rezolvarea problemelor cu care ne confruntăm. Este pentru prima dată când semnăm un asemenea protocol cu un candidat pentru Primar General și reprezintă o nouă șansă, un nou instrument de a crește eficiența mișcării patronale.
Veți realiza un demers similar și la alegerile parlamemtare din toamnă?
La alegerile generale din toamnă, analizăm posibilitatea ca o parte dintre noi să participăm direct la ele, ca o ultimă șansă de a da un impuls în zona legislației. Mă gândesc personal dacă ar fi oportun să candidez, deoarece eu și alte persoane care activăm în mișcarea patronală de multă vreme putem avea experiența și calitatea să reprezentăm transportatorii.
Și nu vom merge acolo pentru a crea grupuri de interese, așa cum se întâmplă în acest moment, nu vom fi marionetele nimănui și vom avea grijă ca legile legate de transporturi să nu rămână dosite prin sertare. Rămâne de văzut cum vom realiza acest lucru, ținând cont de faptul că interesele păpușarilor sunt mari și nu doresc promovarea unor oameni cu experiență pe domenii de activitate.
Trebuie să realizăm că avem nevoie de un Parlament cu oameni care au experiență pe diferite domenii, care vor să aducă plus-valoare activităților, care vor să facă ceva pentru cetățeanul de rând. După peste 20 de ani în care s-au perindat atât de mulți oameni în Parlament, unii fără a avea nici măcar o inițiativă, a venit timpul să alegem oameni competenți.
Am avut încredere în sistem, am crezut că aceia care se duc în Parlament vor cu adevărat să muncească pentru cetățean, pentru că au fost trimiși acolo de voturile noastre, dar se pare că, după ce se văd aleși, uită care le este menirea acolo și încep sa modifice legi sau să promoveze alte legi noi, numai pentru grupurile de interese care i-au pus pe listele de vot.
Pe lângă legislație, o problemă rămasă nerezolvată este cea legată de asigurările RCA. Când și cum va apărea proiectul de lege la care s-a lucrat?
În ultima variantă, ASF a ținut cont de solicitările noastre – 11 puncte din 14 solicitate. Proiectul de lege este la Comisia de Buget Finanțe și la Ministerul Finanțelor. „Ghinionul” a fost reprezentat de alegerile locale, care au însemnat o pauză pentru parlamentari. Transportatorii români s-au săturat de această jecmăneală.
Am arătat că discutăm de un cuantum al polițelor RCA foarte mare, iar, astăzi, pe lânga faptul că ele deja sunt la un preț exorbitant, de circa 10 zile au început iar să se marească polițele RCA cu pâna la 100 %. Sunt în parcul rece numeroase mașini, tocmai din cauza RCA. Posibilitatea de a încheia polițe RCA pe o lună de zile ar putea slăbi, pe termen scurt, presiunea resimțită în piață.
Dacă proiectul va intra în vigoare, vom câștiga, totodată, un drept firesc pentru o țară europeană, iar societățile de asigurări vor justifica tarifele practicate. Oricum, societățile de asigurări nu ar putea realiza această jecmăneală fără acceptul Guvernului, iar, dacă noul act legislativ nu apare repede, se va ajunge cel mai probabil la proteste în stradă.
Guvernul a avut posibilitatea, și o are și în prezent, de a stopa această hoție a asigurătorilor.Totul depinde de voința politică a aleșilor noștri care se pare că au uitat de ce au fost aleși, care deja își fac planuri de vacanță și, nu în ultimul rând, se gândesc cum să ne mai prostească din nou pentru a fi realeși pentru un nou mandat de Parlamentar.
Transportul regulat de pasageri se confruntă cu o problemă majoră – curse regulate operate sub formă de curse ocazionale.
Sunt deja mai multe firme care practică acest fenomen, ce a luat amploare. Am avut întâlniri cu reprezentanți ai IGPR și ai Poliției București și am înțeles că deja au fost ridicate plăcuțe de la autocare. Totuși, avem impresia că legislația este înțeleasă greșit de către autorități și nu este pusă în aplicare. Transportatorii care au participat în mod legal la atribuirea programului de transport nu mai pot să își desfășoare activitatea, nu mai pot să obțină veniturile preconizate… Operatorii și-au asumat un anumit program de transport, inclusiv realizarea acelor curse care nu își acoperă costurile. Firmele care piratează traseele regulate nu respectă grafice de circulație, ore sau stații.
Am cerut să modificăm câteva acte normative pentru a oferi ISCTR pârghiile legale pentru a stopa acest fenomen.
Am vrea ca DGTR și, în general, Ministerul Transporturilor să lupte pentru operatorii de transport, cu măcar o parte din energia depusă pentru păstrarea avantajelor bănești aferente examinării. Din păcate, nu vedem să se miște ceva și ne temem că nu se va întâmpla nimic până când câteva mii de mașini (autobuze, autocare, mașini de școală) nu vor înconjura Ministerul Transporturilor.
Nu este prima dată când Ministerul Transporturilor justifică nerezolvarea problemelor transportatorilor prin prisma lipsei legislației, însă chiar ei fac această legislație. Asistăm la o glumă plecată de la angajați ai MT, care ar trebui să își facă datoria. În cadrul întâlnirilor de dialog social, sunt prezenți reprezentanți ai DGTR, ARR și ISCTR, iar aceștia din urmă au arătat care sunt actele normative ce trebuie modificate, însă nimic nu s-a întâmplat. Este o batjocură la adresa transportatorilor. ISCTR a reclamat de față cu noi faptul că nu pot controla eficient noul fenomen de piraterie. Trebuiau să fie întâlniri pentru modificarea unor ordine de ministru, dar acest lucru nu s-a mai întâmplat. De ce?
Și pentru că vorbim despre legislație. În ce stadiu se află OG 27?
OG 27 stagnează în Parlament din 2011. Interesant este că, între timp, au ieșit din Parlament alte legi, precum Ordonanța 11, devenită Legea 109, care completează OG 27. Este cel puțin ciudat. Cu trei luni de zile în urmă, patronatele din transporturi au fost invitate la MT pentru a aduce propuneri la OG 27. Am depus 181 de pagini. Am considerat că datoria MT era să organizeze întâlniri pentru a discuta pe articole, pentru a ajunge la o formă finală, care să includă acele propuneri ale patronatelor agreate de către MT, fapt agreat de către toți cei prezenți la acea întâlnire. Însă nu am mai fost chemați. De ce ?
Sunt șanse să se ia o decizie în acest an în legătură cu viitorul transportului rutier regulat de pasageri?
În legătură cu atribuirea, toată lumea stă liniștită, pentru că ar urma să aibă loc în 2018, astfel încât nici transportatorii, nici ministerul nu fac eforturi în acest sens. Probabil lucrurile se vor pune în mișcare chiar în 2018.
În ceea ce privește cursele București-Ilfov, acestea constituie unul dintre motivele pentru care am semnat protocolul cu noul primar general al Capitalei. Nu ne dorim să dispară RATB, însă trebuie să se țină cont că operatorii privați care au curse între București și Ilfov le-au operat din vremea în care, în unele zone, drumurile nici nu erau asfaltate. De asemenea, trebuie ținut cont de investițiile realizate. Mulți au cumpărat autobuze noi, pentru o atribuire care s-a blocat.
Autoritatea Metropolitană nu a fost lăsată să lucreze și, mai mult decât atât, proiectul de modificare a Legii 92/2007 prevede înființarea unei asociații care să gestioneze transportul în București și Ilfov, deși există AMTB. Suntem blocați între proiecte și invenții cu potențial ridicat de a lovi în interesele investitorilor privați.
Nu cred că atribuirea traseelor limitrofe va mai putea avea loc și ne aflăm în fața unui nou exemplu în care cei care realizează investiții ies în pierdere. Pentru această atribuire, 18 societăți comerciale au investit în aproape 200 de autobuze urbane. A urmat suspendarea în instanță a atribuirii și, în loc să se recurgă la o prelungire a valabilității licențelor, care să ia în considerare interesele călătorilor și protejarea investițiilor în autovehicule noi, se merge pe multiple prelungiri, astfel încât, pe lângă autobuzele noi, să fie utilizate în continuare microbuzele vechi. Unde sunt siguranța și confortul cetățeanului?
Sumele percepute în legătură cu drepturile de autor sunt în continuare o problemă pentru transportatori?
Am rămas singurul patronat care ne judecăm cu aceste organizații. Ne-am luptat cu ei și în Comisia de Arbitraj, am transmis petiții către Camera Deputaților, Senat și Ministerul Culturii și de asemenea au fost demarate discuții cu ORDA. Ne dorim ca această taxă să nu ajungă precum RCA și să se aplice conform legislației europene. Transportatorul român ar trebui să plătească o singură taxă la înmatricularea vehiculului. Astăzi discuțiile sunt blocate.
Am atacat la Curtea de Apel decizia Curții de Arbitraj chiar dacă aceasta din urmă a scăzut puțin cuantumul sumei cerute de asociații. Este un proces costisitor, însă îl vom duce până la capăt.
Obiective din cadrul protocolului semnat de către COTAR împreună cu primarul general al capitalei Gabriela Firea:
– Crearea unei comisii, care, împreună cu organizațiile reprezentative, să stabilească de comun acord locuri de „așteptare client” și de identificare a unor noi terminale de îmbarcare-debarcare și a unor stații intermediare pe raza Municipiului București cu rezultate concrete în înființarea acestora.
– Numirea unui reprezentant al Primăriei Municipiului București și al Consiliului General, în vederea relaționării cu organizațiile patronale, pe problemele de transport din București.
– Crearea unor benzi de circulație pentru transportul de persoane (taxi, transport local de persoane).
– Crearea unui sistem integrat de legitimații de călătorie pe raza Zonei Metropolitane București, cu participarea RATB, Metrorex și a operatorilor de transport licențiați privați.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro