Accizele la motorina au crescut cu 4,4% de la 1 ianuarie – in baza unei ordonante de urgenta adoptate de Guvern pe 27 decembrie, pentru modificarea Codului fiscal – si, in mod paradoxal, au scumpit si benzina.
In ciuda estimarilor ministrului Finantelor, Gheorghe Ialomitianu, potrivit carora motorina nu se va scumpi cu mai mult de 2%, lucrurile arata altfel la pompa: majorarea a atins cu 2 bani benzina, desi nejustificat, iar motorina a „urcat“ cu 9% la pret. Concret, cel mai scump sortiment de motorina a depasit 6 lei, iar benzina se indreapta vertiginos spre 7 lei litrul. Reprezentantii Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) sustin ca scumpirile carburantilor „au argumente mai putin plauzibile“. Dar iata justificarile autoritatilor: ministrul Finantelor sustine ca „avem obligatia ca, in 2013, sa ajungem, la motorina, la nivelul accizei minime“. „Pentru 2012, de la 1 ianuarie trebuie sa respectam acest calendar, urmand ca si in 2013 sa aplicam prevederea legata de majorare, sa ajungem la acciza minima“, a anuntat Gheorghe Ialomitianu. El a precizat ca impactul bugetar va fi de 292,3 milioane lei. „Sigur ca este si un impact estimat asupra preturilor. Colegii au calculat un 2%“, estima el, la sfarsitul anului trecut. UNTRR ofera explicatii mai detaliate. „Anul 2011 a inceput cu aplicarea calendarului de majorare a accizelor carburantilor – acciza la benzina a ajuns la pragul minim din UE de 359 euro/1.000 litri, incheind perioada de tranzitie de 4 ani, iar acciza la motorina majorata la 302,51 euro/1.000 litri isi urmeaza calendarul pana la 1 ianuarie 2013, cand trebuie sa atinga un minim de 330 euro/1.000 litri“, au aratat reprezentantii Uniunii. Transportatorii rutieri mai explica faptul ca, la inceputul lui 2012, acciza la motorina a inregistrat o crestere de 4,46% in euro, de la 302,51 euro/1.000 litri la 316,03 euro/1.000 litri, iar „datorita diferentei de curs dintre ratele oficiale de schimb euro/leu pentru calculul accizelor pentru anul urmator, comunicat de Banca Centrala Europeana in prima zi lucratoare a lunii octombrie si publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se va inregistra o crestere de la 4,2555 lei pentru 1 euro in 2011, la 4,3001 lei pentru 1 euro in 2012, adica 0,8%“. Va rezulta, astfel „o crestere in lei a accizei de 5,27%, ceea ce poate justifica o marire de maxim 2% a pretului motorinei, adica 8,53-10 bani pe litru“.
Cresc tarifele de transport
Totodata, UNTRR considera necesara ca, in aceste conditii, sa se opereze „o majorare imediata a tarifelor de transport, cu minim 1%“. De asemenea, „tinand seama de faptul ca ponderea costului cu transportul rutier in valoarea finala a produselor poate reprezenta de cele mai multe ori maxim 5% din valoarea finala a produselor pe raft, estimam ca, din cauza cresterii pretului la carburant, nu este justificata o crestere mai mare de 0,1% a preturilor finale ale produselor, orice majorare suplimentara fiind datorata altor cauze, care nu implica transportul rutier“, mai spun reprezentantii patronatelor in transporturile rutiere. Insa, cum romanii s-au obisnuit deja cu cresterile de pret pe care nu le poate argumenta nimeni – insusi presedintele Traian Basescu criticand faptul ca la noi carburantii se scumpesc, in timp ce pretul titeiului scade -, cei mai pesimisti vad deja benzina apropiindu-se de 7 lei litrul. De altfel, acest tip de carburant costa in Romania mai mult decat in Germania. De la inceputul anului 2011 si pana la mijlocul lunii decembrie, Romania se afla pe locul 8 la nivelul intregii Uniuni Europene la capitolul scumpirii benzinei. Reprezentantii UNTRR mai arata ca, in 2011, „transportatorii rutieri au inregistrat o crestere a pretului la carburanti (motorina) in Romania cu circa 20%, in baza diferitelor justificari mai mult sau mai putin plauzibile“.
Carburanti de lux
Anul trecut, costul carburantilor a crescut, in medie, cu 7%, dar motorina s-a scumpit cel mai mult, depasind pragul psihologic de 6 lei/litru si ajungand sa aiba aproximativ acelasi pret cu sortimentele superioare de benzina. Scumpirea se va reflecta cel mai mult in buzunarele romanilor simpli si va afecta mai putin companiile, sunt de parere reprezentantii firmelor de transport. „Comparativ cu preturile din Europa, mi se par normale, dar raportat la puterea de cumparare si la piata, si la economie, in ansamblu, mi se par nesimtite. Ca si cetatean ma afecteaza, pentru ca platesc din buzunar. Ca transportator, trebuie ca in tariful prestat sa se regaseasca orice crestere a motorinei“, a declarat Augustin Hagiu, presedintele FORT. In Europa, carburantii costa cel mai mult in Olanda si Italia, unde atat benzina cat si motorina se vand cu aproape 1,7 euro pe litru. La cealalta extrema, se afla Bulgaria si Polonia, unde carburantul costa putin peste 1,2 euro pe litru. Preturile carburantilor vor mai fi afectate si de cresterea redeventei pentru operatiuni petroliere de transport si tranzit al petrolului. Astfel, majorarea accizei la motorina va fi numai o componenta a noilor preturi, iar impactul se va resimti in curand. Executivul a decis, tot in sedinta din 27 decembrie, majorarea de la 10% la 15% a redeventei pentru operatiuni petroliere de transport si tranzit al petrolului prin sistemele nationale de transport al petrolului, precum si cea din operatiunile petroliere efectuate prin terminalele petroliere.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
Foto: Jean-Mihai PALSU