Avand motive mai mult sau mai putin transparente, pretul motorinei continua sa creasca si, in mod firesc, acest lucru duce la o crestere a tensiunii la nivel social. Am discutat despre motivele pragmatice ale acestor scumpiri cu Ion Lixandru, proprietar ITIA si ROMTRAILER si vicepresedinte al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).
Ziua Cargo: Cresterea pretului carburantilor ingrijoreaza pe toata lumea. Credeti ca acestea au in spate motive reale, legate de majorarea costurilor pentru companiile petroliere?
Ion Lixandru: Am avut o serie de discutii cu reprezentanti la cel mai inalt nivel ai celor mai importante companii petroliere prezente in Romania. Concluziile la care am ajuns sunt foarte interesante. Pretul motorinei a crescut dar, din fericire, nu pe masura presiunilor. Se astepta un pret de 6 lei si motorina inca este sub 6 lei la pompa. Asta in conditiile in care, in ultimele luni, leul a pierdut cam 5% in fata euro. Tariful pentru carburanti in Romania este influentat de pretul mediteranean – ceea ce se intampla in jurul Mediteranei. Asa se calculeaza pretul de baza in Europa. Pentru Romania, acest pret s-ar putea calcula luand in calcul pretul petrolului autohton, pretul petrolului din Kazahstan sau Rusia si, bineinteles, sunt si celelalte mari tranzactii. Libia, Egipt, Siria sunt tari importante in industria petrolului care au creat probleme in zona anul trecut si traficul a fost perturbat. La acestea se adauga si ceea ce se intampla acum cu Iranul. Astfel, au aparut premisele pentru cresterea pretului petrolului. Totusi, in tari precum Franta, Germania, Austria, preturile au stagnat (au crescut putin sau au scazut putin, dar nu mai sunt socurile din 2009). In Ungaria, o influenta importanta se va simti probabil din cauza cresterii TVA-ului. Este posibil ca ungurii sa vina sa ia motorina din Romania. Consumatorii mari din Ungaria beneficiaza de recuperarea de accize, dar consumatorii mici sunt puternic afectati.Pe langa contextul international, exista si specificul pietei romanesti care influenteaza costurile companiilor petroliere. Prin rafinare se produc 30% benzina, 30% motorina, iar diferenta este acoperita de alte produse. Tara noastra are un consum de 70% motorina si 30% benzina. Astfel, ca sa poti sa obtii necesarul de motorina din productie interna, ai ajunge in situatia sa nu ai unde sa stochezi benzina care rezulta in urma procesului de rafinare. In aceste conditii, se rafineaza, de regula, cantitatea de petrol necesara pentru acoperirea nevoii de benzina. Diferenta de motorina necesara pe piata este adusa din Ungaria, Cehia, Serbia, Slovenia sau Austria. In momentul in care consumul este asigurat din import, nu din ceea ce se produce, profitul companiilor petroliere se face din petrol, din extractie, nu din vanzarea la pompa. Iar la pompa ori se iese pe zero, ori pe pierdere – acest lucru convine marilor companii petroliere, avand in vedere ca profitul total generat este mare. Cresterea accizei a influentat, la randul ei, semnificativ pretul final al carburantilor. Mai mult decat atat, trebuie sa ne facem calculul gandindu-ne ca in anul 2013 vom ajunge sa avem minimul de accize obligatorii la motorina, ceea ce inseamna ca se va echilibra piata in Europa pe minim de accize. La momentul acesta, pretul cu tot cu TVA din Slovenia este egal cu cel din Romania, dar exista diferente, in Slovenia acciza fiind 450 euro/tona iar la noi 316 euro/tona. Diferenta o face TVA-ul, ei avand 19%. S-ar putea ca la anul transportatorii romani sa nu mai fie avantajati sa umple rezervoarele la iesirea din Romania.
Cum priviti recentele amenzi pe care Consiliul Concurentei le-a dat companiilor petroliere?
Afacerile bazate pe carburant sunt unele dintre cele mai profitabile in Romania. Piata locala este undeva la 7 miliarde de litri de benzina si motorina, care aduc aproape 8 miliarde de euro in intrari, din care, sigur, o parte din TVA se deduce. Din aceste 8 miliarde doar 35% reprezinta pretul combustibilului, diferenta de aproximativ 5 miliarde este venit cash ramas in bugetul Ministerului de Finante, din acciza si TVA. Amenda primita de curand nu le va afecta activitatea – 3% din cifra de afaceri din 2010. Oricum, companiile petroliere vor lua in calcul posibilitatea ca aceasta suma sa trebuiasca sa fie platita, iar, in final, totul se va regasi in costuri, pret la pompa. Conform legii, companiile amendate care contesta amenda sunt obligate sa plateasca o cautiune iar diferenta pana la contravaloarea amenzii sa fie provizionata. In traducere, cativa bani pe litru in plus la pompa. Cine a pierdut si cine a castigat? Intr-o forma sau alta, aceste amenzi care vor fi sau nu platite vor afecta buzunarul consumatorului, iar incasarile la buget vor creste.
Sunt benefice recentele schimbari legate de controlul in transporturi?
ISCTR reprezinta una dintre propunerile mele, sustinute si de catre colegii din CNR (Consiliul National Rutier) din 2008. Intre timp, am fundamentat-o mai bine, a venit noul ministru Anca Boagiu si am reusit sa ii fac propunerea. Prin unificarea bazelor de date, am propus ca acest sistem unitar sa verifice rovinieta, cartea verde, ITP, licenta, autorizatii transport… si atunci vor fi oprite camioanele care se stie ca nu sunt in regula. Nici nu mai este nevoie de filtre. Etapa urmatoare este sa treaca si Politia in acelasi sistem, impreuna cu Fiscul si cu Vama. Faptul ca acum ARR este regionalizat este un alt castig si totul se va face online. Din punctul meu de vedere, cred ca ministrul Anca Boagiu va ramane, asa cum s-a intamplat si cu Ministerul de Justitie, indiferent ca s-a schimbat Guvernul. Va ramane pentru a-si continua investitiile in infrastructura, fiind alocati deja bani europeni multi.
Cresterea pretului motorinei si, implicit, al cuantumului pe care aceasta il reprezinta in total costuri duce si la o mai mare strictete in ceea ce priveste monitorizarea consumului?
Pe partea de consum, de cand am montat sondele de urmarire a nivelului motorinei din rezervoare, cheltuiala cu motorina a scazut cu 12% – atentie! – cheltuiala, nu consumul. Avem o fluctuatie destul de mare de soferi la ora aceasta, pe langa nucleul de soferi deja format, cei care au plecat au lasat multe gauri, pentru ca nu se adapteaza la un nivel de disciplina. Eu nu pot sa tolerez furtul, iar cel care inchide ochii si accepta asa ceva nu este un manager concurential pe termen lung. Trebuie ca si soferii sa inteleaga costurile, faptul ca o companie pentru a-si putea finanta investitiile si a-si mentine clientii trebuie sa aiba costuri reale. Astazi, 70% din piata este educata la sistemul de transport international in comunitatea europeana unde nu ai ce sa pacalesti. Esti verificat, alimentezi pe card, platesti cu cardul si lucrurile sunt inchise. Iar batalia se da in a fi cel mai eficient. Se fac cursuri de conducere economica, de care nici nu se auzea cu putina vreme in urma, trebuie sa ne uitam de la primul,… ca sa ajungem la ultimul ban, nu mai luam cabine Megaspace ci luam ceea ce este standard pentru un maxim de eficienta. In comunitate, acum, transportatorii estici i-au destabilizat pe cei italieni, austrieci sau germani, acest lucru a condus la controale drastice din partea autoritatilor din aceste tari. Transporturile lor au cazut, nu mai au clienti in service-uri, si orice neregula poate fi extrem de costisitoare. Pentru fiecare chestie gasita se deschide dosar, care costa, bineinteles, si uite asa am ajuns sa platesc 700 euro pentru o siguranta fuzibila.
Totusi, in ciuda problemelor, transportul intracomunitar este tot mai vizat de catre operatorii romani. La momentul acesta, este convenabil pentru cei care au mai multe camioane noi sa duca masinile la munca in comunitate, pentru ca acolo se castiga mai bine. Le fac asigurari cap-coada si nu le mai aduc acasa, ci schimba soferii. Atunci cand au de facut revizii le fac acolo pentru ca nu este rentabil sa le aduca aici. Asta este, ne ducem unde gasim de munca. Reusim sa castigam contracte in fata transportatorilor vestici prin faptul ca avem costuri salariale mai reduse.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro