Mutare internațională pentru FORT

Membrii IPRU (International Passenger Road Union) s-au întâlnit în data de 20 august, la Istanbul, pentru a stabili obiectivele pe termen scurt, mediu şi lung, precum și pentru a-și alege conducerea. Am discutat despre următorii pași ai recent înființatei organizații, cu Augustin Hagiu, președinte executiv FORT și vicepreședinte IPRU.

Ziua Cargo: Cum a apărut IPRU?

Augustin Hagiu: Totul a început în 2011, când ne-am întâlnit cu reprezentanții TOFED, organizație patronală din Turcia. Am constatat că problemele cu care se confruntă ei sunt similare cu problemele noastre şi atunci ne-am gândit că ar fi oportun ca, la nivel internaţional, patronatul din transportul rutier de pasageri să se regăsească într-o formulă unică de reprezentativitate.

Au urmat apoi 3 ani în care şi noi şi ei am contactat diverse organisme patronale din Europa, Asia etc, încercând să-i convingem să devină membri IPRU. Depunerea documentelor s-a făcut anul trecut în primăvară. Sunt 21 de ţări în momentul de faţă şi sperăm să creştem de la an la an.

Ce obiective are IPRU?

În primii 2 ani, obiectivul principal va fi organizarea sediului central, a filialelor și a părții de comunicare. În paralel, avem în vedere desfăşurarea unor acţiuni care vizează componenta legislativă, intervenţii în fața autorităţilor din fiecare stat membru, inclusiv România, activităţi ce ţin de schimburi de experienţă. Bineînțeles, va trebui să asigurăm și finanţarea organizației.

Am candidat pentru postul de vicepreşedinte deoarece, din punctul meu de vedere, România este a două ţară ca dezvoltare pe transportul regulat de pasageri, după Turcia, pentru că avem şi expertiză şi experienţă, pentru că suntem ţară membră a Uniunii Europene şi pentru că relaţia noastră cu turcii este una veche, consolidată. Iar acum suntem chiar nucleul fierbinte al organizaţiei.

Iar unul dintre obiectivele palpabile este legat de concurenţa neloială, de transportul ilicit care afectează multe ţări, nu numai România.

Cum poate sprijini IPRU combaterea transportului ilicit?

Sunt două planuri pe care se poate lucra: naţional şi internaţional. Pe plan naţional, intervenția organizațiilor afiliate IPRU se vrea a fi mult mai legitimă. Apartenența la o organizație internațională va da mult mai multă greutate. Pe plan internaţional discutăm de legislaţia europeană şi trebuie să facem lobby, să combatem acest fenomen al transportului ilicit în plan internaţional.

Practic, ne dorim o rezoluţie prin care combaterea oricărui fenomen de transport ilicit să fie considerată prioritate zero pentru instituţiile implicate.

Unde va fi stabilit sediul central al IPRU?

Sediul central am stabilit să fie în Istanbul, pentru că logistica de acolo oferă un potențial mai bun, iar legislaţia turcă permite susţinerea prin fonduri guvernamentale a organizației.

În plus, în fiecare ţară afiliată, IPRU va fi găzduită de sediul patronatului membru.

Vorbim de un statut foarte bine realizat, suficient de suplu pentru a putea face faţă unor pretenţii de ONG la nivel internaţional. IPRU are un corp director format din 21 de persoane, dintre care 8 formează Consiliul de conducere.

Istanbulul este o punte între Est şi Vest. Nucleul fierbinte al Uniunii Europene (țările occidentale) încă nu sunt reprezentate în IPRU, însă avem credinţa că ele vor veni treptat. Componenţa actuală cuprinde ţările estice, ţările din jurul Mării Negre, Mării Egee şi Mării Adriatice.

Ce înseamnă pentru FORT afilierea la IPRU?

FORT a căpătat de-a lungul timpului (aproape 10 ani de existență) expertiză şi notorietate, și nu doar la nivel naţional, iar această intrare ca membru fondator este practic o continuare a ceea ce s-a făcut bine până în prezent. Nu este o misiune uşoară, pentru că sunt multe responsabilităţi.

Însă capacitatea noastră de intervenţie va creşte pe anumite subiecte, la fel şi gradul de notorietate, dar şi volumul de muncă.

Vor fi patru întâlniri anuale ale boardului director şi o adunare generală. Vor fi multe congrese, şedinţe organizate în toate ţările membre, deja o delegație IPRU va fi prezenţă la Adunarea Generală a Fort, care încununează şi 10 ani de activitate, anul viitor.

Ce planuri are FORT în următoarea perioadă?

Suntem în corespondenţă cu Comisia Europeană în ceea ce priveşte clarificările care sunt necesare în legătură cu aplicarea Regulamentului 1370. Totodată, ne luptăm ca supraacciza să fie suspendată. Ne interesează eliminarea concurenţei neloiale din zona de transport vehicule avariate.

Aşteptăm, de asemenea, întâlnirea cu noul ministru al transporturilor.

O altă componentă legată de transportul de marfă şi de pasageri este problematica depunerii online a dosarelor privind returnarea unui procent din acciză şi aşteptăm să înceapă activitatea parlamentară pentru a lucra din nou în comisii.

„Bazat şi pe experienţa colegilor din IPRU, opinia membrilor FORT este împotriva liberalizării pieţei de transport călători, din cauza multiplelor probleme de concurenţă neloială.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.