Cu peste 1.200 de semnături strânse, Asociația „Metrou Ușor” a formulat o petiție pentru înființarea unui Muzeu al Transportului Bucureștean, așa cum se întâmplă în multe capitale europene.
Inițiativa, demarată în toamna lui 2019, are în vedere transformarea unei părți a depoului istoric de tramvaie Victoria (aflat în preajma Pieței Victoriei, mai exact în spatele Guvernului) într-un muzeu dedicat vehiculelor ce au deservit Capitala dar nu numai, aici putând să ajungă tramvaie, troleibuze, autobuze precum și alte vehicule care au scris istorie în transporturi și din celelalte zone ale țării.
Pașii spre muzeu
La mijlocul lunii februarie, se numără peste 1.100 de semnatari ai petiției pentru înființarea muzeului, strânși în aproximativ jumătate de an. Inițiativa se aliniază Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) București-Ilfov 2016-2030, strategie finanțată prin Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), care prevede conversia actualului depou Victoria într-un complex tehnico-cultural, în care Muzeul Transportului Bucureștean să fie elementul de atracție principal. Includerea în PMUD validează posibilitatea accesării unor fonduri nerambursabile pentru realizarea acestui obiectiv.
Autoritățile au alte planuri…
Locul unde urmează să se înființeze muzeul este actualul depou de tramvaie Victoria. Acesta a fost construit în 1871 și a purtat inițial denumirea: depoul Bonaparte. Din declarațiile făcute în spațiul public de către autorități se pare că aceștia văd lucrurile un pic (mai mult) altfel. Deși acest depou reprezintă nucleul transportului public bucureștean, municipalitatea nu recunoaște potențialul turistic, cultural, educațional și de agrement al acestuia, dorind să îl desființeze. Planul Asociației „Metrou Ușor” este acela de a restaura și extinde halele monument istoric aflate în depoul Victoria, construite la finele secolului al XIX-lea, prin atragerea fondurilor nerambursabile și utilizarea spațiului pentru a expune vehiculele istorice.
Actualul muzeu STB
Deși tradiția europeană este alta, Capitala României nu beneficiază de un muzeu unde să poată fi expuse și admirate vehiculele de patrimoniu. Din această cauză (dar nu numai), foarte multe dintre tramvaiele, troleibuzele și autobuzele cu importanță istorică sau, cel puțin, cu mare relevanță pentru un asemenea muzeu iau drumul casării, al fierului vechi. În prezent, există un muzeu STB, organizat într-o cameră aflată la marginea orașului, unde sunt expuse câteva machete, bilete vechi, documente și alte artefacte donate de către pasionați. Din nefericire, nici măcar acesta nu este deschis publicului, iar puținele tramvaie istorice restaurate până în prezent și deținute de STB sunt ascunse în depoul Dudești. Câteva dintre acestea ies la paradă o singură dată pe an, fără să-și atingă cu adevărat scopul istoric, educațional și turistic scontat, în contrapartidă cu exemplele de succes din Timișoara și Iași.
Societatea de Transport bucureșteană are în proprietate vehicule de o valoare istorică semnificativă și cu un mare potențial turistic. Din păcate, însă, majoritatea sunt abandonate, retrase în depouri sau folosite drept vehicule utilitare. Printre acestea se numără garniturile Rathgeber M4.65 și M5.65 sosite din München, cele cunoscute de bucureșteni ca și „tramvaiele nemțești”, autobuzul și troleibuzul Rocar Autodromo 812 precum și apogeul tehnologic al Uzinei Rocar din București, troleibuzul unicat Rocar de Simon 412EA, autobuzul Saviem SC10U din Paris sau tramvaiul românesc V2A. Însă, în lipsa unui spațiu muzeal, aceste vehicule de patrimoniu vor sfârși casate, precum toate celelalte de până acum. Este nevoie de implicarea tuturor pentru a pune capăt casării și desființării istoriei transportului urban din București.
Puteți ajuta la înființarea acestui muzeu prin semnarea petiției aici. Aceasta poate fi găsita cu ușurință și pe Google sau pagina de Facebook „Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean”.
În timp ce la noi încă se tărăgănează lucrurile, continentul european face turism de calitate și câștigă venituri substanțiale de pe urma muzeelor de transport public și a tururilor cu tramvaie de epocă. Exemple de muzee de invidiat se găsesc la Viena, Praga, Amsterdam, München, Bruxelles, Liège sau Paris, iar Cracovia accesează fonduri europene nerambursabile pentru a restaura și converti vechile clădiri ale depoului istoric de tramvaie (situat în centru) într-un vast complex muzeal.
foto: Victor Silaghi, Dragoș Cîșu, Cristian Marin și Gabriel Dumitriu
Alexandru STOIAN