Bucuria inaugurarii National Arena – asa cum a fost botezat Stadionul National „Lia Manoliu“ dupa reconstructie, din cauza ca nu are pista de atletism, iar numele atletei noastre olimpice nu se mai justifica – a fost umbrita de deteriorarea gazonului chiar in timpul meciului. Dincolo de acest neajuns, care oricum va fi remediat, trebuie sa recunoastem ca avem, in sfarsit, un stadion la standarde internationale, o bijuterie. Primarul Capitalei Sorin Oprescu spune chiar ca stadionul este „mai frumos decat cel de la Dublin“ si „putin deasupra celui din Frankfurt, pentru ca este mai nou“.
Dupa 3 ani de santier, National Arena poate rivaliza acum cu cele mai moderne stadioane ale lumii. Are 55.000 de locuri, 94 de cai de acces si 40 de scari de evacuare. Se poate umple in 20 de minute, iar in caz de incidente poate fi evacuat in 8 minute. Deasupra suprafetei de joc sunt amplasate 4 ecrane-gigant, de 30 mp, iar acoperisul este retractabil. Costul arenei a ajuns la 146,2 de milioane de euro, fiind scumpit cu aproape 50 de milioane de euro fata de estimarile initiale, dupa ce lucrarile au fost suplimentate, iar sistemele de securitate si de siguranta achizitionate conform cerintelor UEFA privind acreditarea.
La construirea stadionului, au lucrat peste 8.000 de muncitori si s-au folosit 700 de tone de cabluri metalice, 67.000 mc de beton si 7.200 tone de armatura. Contractul nr. 3556, semnat la 19 aprilie 2007 de primarul de atunci, Adriean Videanu, a cuprins, initial, lucrari de proiectare si de executie in valoare de 411.062.996,39 lei (circa 100 milioane euro), fara TVA. Atribuirea contractului s-a facut pe baza unei oferte alternative depuse de Asocierea Max Bogl & Astaldi SPA, avand la baza un studiu de fezabilitate intocmit anterior, care prevedeau proiectarea si executia unui stadion cu acoperis fix, numai deasupra tribunelor.
Mai scumpa cu 50 milioane euro
Dupa venirea lui Sorin Oprescu la Primarie, valoarea contractului s-a suplimentat cu 6.319.863,62 lei, prin Actul aditional nr. 2, incheiat in 2 august 2009. Oprescu a justificat necesitatea noilor lucrari prin faptul ca nivelul panzei freatice a crescut fata de data la care s-a elaborat studiul de fezabilitate. Ulterior, prin Actul aditional nr. 3, investitia s-a scumpit cu 84.831.932,8 lei, la 496.685.603,35, fara TVA -, pentru proiectarea si construirea acoperisului retractabil deasupra terenului de joc.
A urmat si Actul aditional nr. 4, cu alti 112.000.000 lei, astfel ca valoarea totala a contactului a ajuns la 614.214.792,81 lei, exclusiv TVA. Au aparut, astfel, cheltuieli privind mobilierul interior, sistematizarile exterioare, lucrari de terasamente pentru utilitati, drumuri si platforme. In fine, pentru ca municipalitatea ramasese fara fonduri pentru finalizarea investitiei, Guvernul „a putut sa sprijine cu 35 de milioane de euro cheltuielile la acest stadion, la fel cum a procedat si pentru arena din Cluj, deoarece Executivul va fi acolo ori de cate ori vor aparea in Romania stadioane de standarde Champions League“, a anuntat in iulie premierul Emil Boc. Inaugurarea programata pentru 10 august, la amicalul Romania – Argentina, a fost contramandata in ultimul moment, ca si meciul. Ca sa demonstreze insa ca stadionul este gata la timp, Sorin Oprescu a organizat in 6 august o „noapte alba la arena“, cand peste 100.000 de bucuresteni s-au driblat prin tribune, vestiare si cele doua subsoluri. Singurul loc interzis le-a fost gazonul, care a costat 3 milioane de euro si, ca sa se prinda, nu trebuia nici macar mangaiat.
Brazde sarind ca dupa o herghelie in galop
Dezastrul s-a produs, insa, in 6 septembrie, la nici jumatate de ora de la inceperea partidei dintre Romania si Franta. Brazdele de iarba au inceput sa sara de pe teren ca dupa o herghelie in galop. Remarcile incomode ale jurnalistilor l-au iritat, initial, pe Sorin Oprescu: „Sa dau ordin firului de iarba sa creasca nu pot nici eu!“, a spus el. A doua zi dupa meci, cand a vazut ca presa franceza a scris despre teren ca a fost ca „un camp de cartofi“, primarul general a decis ca e cazul sa-l urecheze pe constructor. „Municipalitatea nu a semnat receptia lucrarilor de pe National Arena. Constructorul este responsabil. Eu am vazut gazonul la antrenament si m-au asigurat ca n-o sa fie chiar asa groaznic. Stricam o constructie cu asa gazon, este un prejudiciu moral si de imagine“, s-a suparat el. Primarul general a precizat ca gazonul nu este platit si ca se va intalni cu constructorul pentru a-i cere explicatii. „Gazonul a fost pus prea tarziu; trebuia pus cu trei-patru luni inainte de meci. I-am chemat sa dea explicatii, sa vad ce au de gand la urmatorul meci, pe 15. Oricum, nu voi semna receptia lucrarilor pana cand nu va fi totul in regula“, a spus Sorin Oprescu. Culmea este ca pana acum, in cei 3 ani de lucrari, edilul-sef a colaborat foarte bine cu reprezentantii consortiului Astaldi (Italia) – Max Bogl (Germania), care, la final, au dat-o in bara, ca la fotbal.
Totul pus la punct
National Arena a fost dotata cu sistemul de control acces ticketing si sub supraveghere video, inclusiv cu recunoasterea faciala, pentru combaterea huliganismului. Faptul ca 29 de camere mobile, cu zoom de 100 de metri, sunt montate pentru a urmari fiecare spectator spune totul. Stadionul are mai multe dotari speciale: 7 puncte de prim-ajutor, 7 puncte de Politie, 1 punct de pompieri, un cabinet antidoping si 62 de puncte de vanzare. De asemenea, parcarea subterana are 192 de locuri, iar cea supraetajata – inca neconstruita – va avea 1.200 de locuri. Arena mai dispune de 40 de scari de evacuare si 8 scari monumentale, sali de conferinte si restaurante pentru organizarea diferitelor tipuri de evenimente (nu doar cu caracter sportiv). In cele doua subsoluri sunt amenajate, in afara de locurile de parcare, spatiile tehnice si cele destinate echipelor de fotbal, antrenorilor si reprezentantilor presei, precum si accesul sportivilor. Sala de conferinte de la subsol are 307 mp si 105 locuri pe scaune. Tot la subsol sunt patru vestiare de cate 57 mp, fiecare cu 25 de locuri, camera de fizioterapie, dusuri si grupuri sanitare.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro