IVECO și FPT, mărci care fac parte din grupul CNH Industrial, alături de Nikola Motor Company, au anunțat, recent, că fabrica IVECO de la Ulm (Germania) va găzdui și producția versiunilor de camioane grele Nikola TRE pe baterii electrice și pe celule de combustibil.
În cadrul parteneriatului strategic și exclusiv dintre cele două entități, CNH Industrial a achiziționat o „bucată” în valoare de 250 de milioane de dolari americani din compania Nikola, ca investitor principal pentru Seria D. Parteneriatul, anunțat în septembrie 2019 a fost urmat, în decembrie, de dezvăluirea machetei modelului Nikola TRE, un camion electric pe baterii, de categorie grea, care reprezintă primul pas către modelul electric pe celule de combustibil.
O poziționare ideală
Fabrica de la Ulm este centrul de inginerie pentru șasiuri al IVECO și este situată în inima regiunii Baden-Württemberg, care se luptă să devină un hub important în domeniul mobilității bazate pe celule de combustibil, datorită forței de muncă înalt calificate și a laboratoarelor de cercetare situate aici. Regiunea s-a angajat la investiții substanțiale pentru finanțarea proiectelor de cercetare-dezvoltare în zona cu o puternică industrie auto, prin intermediul unor parteneriate strategice, ceea ce înseamnă că fabrica de la Ulm va beneficia de apropierea geografică a unor furnizori cheie de materiale și subansamble.
Mai mult decât atât, Guvernul Federal German a emis, recent, draft-ul Strategiei Naționale pentru Hidrogen, care are ca scop extinderea rolului de pionierat al companiilor în tehnologiile pe bază de hidrogen. În această strategie, alocă un total de două miliarde de euro pentru finanțarea programelor inovative in domeniu, inclusiv pentru dezvoltarea infrastructurii necesare de distribuție.
Un exemplu pentru industria auto
În prima fază a proiectului, joint-venture-ul va investi 40 de milioane de dolari în upgrade-ul facilităților de producție, care se vor concentra pe asamblarea finală a vehiculului. Începerea producției se preconizează pentru primul trimestru al anului 2021, livrările demarând în același an.
Trevor Milton, chief executive officer, Nikola Motor Company, apreciază că „Decizia de a produce în serie modelul TRE în Ulm este un exemplu de cum să creezi noi locuri de muncă, să stimulezi inovația și să oferi certitudini furnizorilor de componente pentru tehnologia «zero emisii», un exemplu pentru alți jucători din domeniul OEM. Lumea este pregătită pentru transport de marfă cu emisii zero, iar joint-venture-ul dintre Nikola și IVECO va fi primul care va îndeplini acest deziderat.”
Primele modele care vor intra în producție vor fi versiunile electrice pe baterie 4×2 și 6×2, articulate, cu baterii modulare și scalabile cu o capacitate de până la 720 kWh și cu lanț cinematic electric care generează până la 480 kW curent continuu.
Fabrica de la Ulm va primi subansamble modulare de la facilitățile de producție IVECO din Valladolid și Madrid, Spania, ceea ce va permite o asamblare rapidă, pentru a răspunde cererii clienților. Versiunile electrice cu celule de combustibil, care vor fi construite pe aceeași platformă, vor fi testate, în 2021, în cadrul proiectului H2Haul, finanțat de către Uniunea Europeană, pentru o lansare pe piață în 2023.
Nikola TRE aflat în dezvoltare, în prezent, are la bază noul IVECO S-WAY și integrează tehnologia Nikola pentru camioane, elemente de control și infotainment. Testele efective sunt planificate pentru jumătatea acestui an, iar prototipurile vor face cunoștință cu publicul la ediția din acest an a expoziției IAA Hanovra, din septembrie.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro