România investește încă 3,76 de miliarde de lei în transportul feroviar de călători, prin cele mai recente achiziții: 62 de rame electrice regionale și 16 locomotive electrice, ce vor fi livrate începând din anul 2026 și se adaugă altor 57 de rame electrice deja tranzacționate, în afară de cele 12 trenuri pe hidrogen, aflate încă în licitație.
Noile contracte au fost semnate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, la sfârșitul lunii ianuarie, cu producătorul polonez de material rulant Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA), câștigătorul licitației pentru 62 de rame electrice regionale (RE-R), și cu Alstom, pentru 16 locomotive electrice Traxx, pe 4 osii cu sisteme ERTMS.
Grindeanu: „Avem, în total, contracte de 9,9 miliarde de lei”
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat: „Valoarea contractelor semnate, la ora actuală, pentru 119 rame și 16 trenuri electrice este de 9,9 miliarde de lei. În afară de trenurile cu hidrogen, unde licitația nu este încheiată, pentru toate celelalte care sunt parte din PNRR și parte din ceea ce înseamnă fonduri de modernizare contractele au fost încheiate”.
Peste 3 miliarde lei, pentru ramele electrice
Valoarea contractului pentru noile 62 de rame electrice regionale (RE-R), plus mentenanța de 15 ani, este de peste 3 miliarde de lei, fără TVA, împărțită în trei loturi. Termenul de livrare al primei rame este de 24 de luni, iar a întregului lot, de 36 de luni. „Ramele electrice sunt compuse din trei vagoane și asigură 224 de locuri pe scaune. Dispun de sisteme de climatizare, conexiune Wi-Fi, spații pentru bagaje de dimensiuni mari, pentru transportul bicicletelor, un spațiu pentru călători cu mobilitate redusă, în zona inferioară, precum și spațiu pentru amplasarea unui automat de vândut bilete de călătorie.
Rutele și operatorii care le vor deservi
Ramele electrice regionale vor fi atribuite celor șase operatori feroviari care au încheiat deja contracte pentru transportul de călători, în perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032, astfel:
▪️ CFR Călători va primi 34 de rame RE-R, distribuite una pe ruta București Nord-Fundulea, câte două pe București Nord-Ploiești Vest-Brașov și Arad-Timișoara Nord-Caransebeș, câte trei pe Constanța-Fetești, București Nord-Adjud și Bacău-Pașcani, câte patru pe Huedin-Cluj Napoca-Bistrița și Iași-Pașcani-Suceava, șase pe ruta Brașov-Gheorgheni, iar celelalte șase rămân de rezervă.
▪️ Regio Călători va primi șase rame, câte două pe rutele București Nord-Ploiești Vest-Brașov și Iași-Pașcani-Suceava, iar câte una pe București Nord-Adjud și Arad-Timișoara Nord-Caransebeș.
▪️ Transferoviar va primi șapte rame, cinci pe ruta București Nord-Roșiori Nord și câte una pe București Nord-Adjud și Arad-Timișoara Nord-Caransebeș.
▪️ Interregional Călători va primi opt rame, două pe ruta București Nord-Adjud, una pe Arad-Timișoara Nord-Caransebeș și cinci pe Huedin-Cluj Napoca-Bistrița Nord.
▪️ Astra Trans Carpatic va primi patru rame, pentru București Nord-Ploiești Vest-Brașov, București Nord-Adjud, București Nord-Fundulea și Arad-Timișoara Nord-Caransebeș.
▪️ Softrans va primi trei rame, pentru București Nord-Ploiești Vest-Brașov, București Nord-Adjud și București Nord-Fundulea.
Peste 767,5 milioane lei costă locomotivele electrice
Cele 16 locomotive electrice de ultimă generație costă peste 767,5 milioane de lei, plus mentenanța pe 20 de ani. Termenul de livrare al primei locomotive este de 24 de luni. Vor circula cu o viteză maximă între 160-200 km/h și pot tracta până la 16 vagoane. Vor fi pe rutele: Dej-Brașov-București-Constanța, Timișoara-Arad-Brașov-București-Constanța, Timișoara-Cluj-Iași și Iași/Suceava-București-Constanța. Ștefan Roșeanu, președintele ARF, a declarat: „Acest contract vine să aducă un nou impuls flotei de locomotive utilizate în transportul feroviar public de călători din România”.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro