Simplitate elaborată – acestea sunt primele cuvinte cu care am caracterizat noile modele Volvo Trucks. Simplu, pentru că adaptarea la noul post de conducere se realizează aproape instantaneu. Şi totuşi elaborat, pentru că senzaţia de confort şi siguranţă se instalează datorită numeroaselor elemente proiectate cu multă atenţie.
La începutul lunii septembrie, Volvo Trucks a realizat un adevărat tur de forţă, organizând, în Suedia, pentru presa de specialitate europeană, o sesiune de teste cu noile modele FM, FMX, FL şi FE.
FM – versatil şi eficient
Noul Volvo FM a fost proiectat să ofere transportatorilor eficienţă şi flexibilitate, acoperind cât mai multe cerinţe. De altfel, modelele puse la dispoziţie pentru sesiunea de drive-test au ilustrat o parte dintre numeroasele aplicaţii la care noul camion poate fi utilizat. Este apreciabilă grija pe care constructorul suedez o acordă detaliilor. De altfel, acest lucru reiese şi din estetica designului. Noul Volvo FM este elegant, păstrând o puternică imagine a brandului. Formele se îmbină armonios, iar rezultatul final este un camion modern, care sugerează puterea şi eficienţa. Noile faruri cu liniile lor distincte evidenţiază, de asemenea, legăturile de familie cu noul Volvo FH, iar performanţele acestora sunt îmbunătăţite atât pentru faza scurtă, cât şi pentru faza lungă. La interior, cabina a fost regândită şi oferă, inclusiv datorită combinaţiei de culori utilizate, o senzaţie de spaţiu şi luminozitate. Aşa cum spuneam, postul de conducere este proiectat astfel încât să te adaptezi imediat. Comenzile sunt dispuse intuitiv, iar noul FM oferă o extraordinară manevrabilitate. În acest sens, sistemul Volvo Dynamic Steering reprezintă o adevărată revoluţie în domeniu. Practic, acest sistem permite ca volanul să poată fi manevrat cu o lejeritate fără precedent în lumea camioanelor, chiar şi la viteze mici. Este un plus de confort cu care te obişnuieşti imediat şi care îşi arată beneficiile în special pe perioadele lungi de condus, reducând oboseala resimţită de şofer. Volvo Dynamic Steering presupune un motor electric controlat electronic, montat pe caseta de direcţie. Pe lângă manevrarea uşoară a volanului, sistemul compensează în mod automat suprafeţele foarte înclinate şi vânturile laterale, permiţând şoferului să menţină direcţia în linie dreaptă fără a fi nevoie să tragă de volan. Suspensiile îmbunătăţite contribuie, de asemenea, la buna manevrabilitate. Noul scaun al FM poate fi înclinat în faţă cu patru grade mai mult, iar spătarul este acum cu 10 milimetri mai subţire decât la modelul anterior. Acest lucru oferă posibilităţi mai multe de reglare şi o poziţie mai bună la volan, mai ales pentru şoferii înalţi. Designul scaunului oferă, de asemenea, suport lombar şi lateral.
O altă nouă caracteristică ce va fi apreciată de către şoferi (cel puţin unii dintre ei) este posibilitatea de a descărca noua aplicaţie „My Truck“ (Autocamionul meu), care permite şoferului să comande şi să monitorizeze de la distanţă unele dintre funcţiile autocamionului. Un alt aspect important pentru confortul şoferului este cabina joasă, ce permite accesul uşor, din doi paşi, şi o vizibilitate mai bună. Noul FM este disponibil de asemenea şi cu sistemul I-See, ce poate reduce consumul de carburant cu până la 5%. Camionul poate fi echipat cu sistem de asistenţă Forward Collision Warning (Avertizare de coliziune frontală) cu radar/cameră. FM poate fi echipat şi cu un sistem care uşurează munca şoferului, chiar şi în afara cabinei. Astfel, prin intermediul telecomenzii wireless, şoferul poate afla imediat care este greutatea încărcăturii şi cum este aceasta distribuită pe platforma de încărcare. Greutatea mai mică, noile configuraţii ale punţilor, flexibilitatea sporită a şasiului şi interfeţele bine proiectate pentru carosieri permit configurarea camionului pentru a răspunde cât mai exact nevoilor de transport.
Gamă completă de motoare EURO 6
Noul Volvo FM este lansat într-o gamă completă cu motoare de 11 şi 13 litri. Toate versiunile îndeplinesc cerinţele viitorului standard EURO 6, care intră în vigoare la începutul anului 2014. D13 este disponibil cu motorizare de 420-500 CP, iar motorul D11 este oferit cu o gamă de putere de 330-450 CP. Producţia noului FM pentru clienţii din Europa va începe în luna septembrie a acestui an.
FE şi FL – optimizate pentru livrări
Noile autocamioane Volvo FE şi Volvo FL sunt acum şi mai uşor de condus în zonele urbane, în care este nevoie de transport rapid, uşor şi precis. Condusul devine mai eficient datorită celor două motoare noi de cinci şi opt litri, proiectate în cadrul companiei. Noul motor D8 cu 6 cilindri are o capacitate cilindrică de 7,7 litri şi este disponibil în trei variante de putere: 320 CP/1.200 Nm, 280 CP/1.050 Nm şi 250 CP/950 Nm. Volvo FL este, de asemenea, disponibil cu motorul D5 în 4 cilindri. Acesta are o cilindree de 5,1 litri şi este disponibil în variante de putere cu 240 CP/900 Nm şi 210 CP/800 Nm. La cele două motoare noi se adaugă o gamă cuprinzătoare de transmisii. Printre diferitele opţiuni disponibile, se numără şi I-Shift pentru Volvo FE.
În timpul sesiunii de drive-test am putut constata superioritatea evidentă a I-Shift, care asigură un confort sporit, schimbare mai rapidă şi mai silenţioasă a vitezelor.
O altă veste bună pentru şoferi este faptul că ESP (program electronic de stabilitate) este acum o dotare standard atât pentru Volvo FE, cât şi pentru Volvo FL.
Versiune de 12 tone, special proiectată
Volvo Trucks a proiectat o variantă unică de 12 tone a modelului Volvo FL. Datorită celui mai puternic motor din segmentul său (motorul D5 în patru cilindri şi 240 CP), transmisiei I-Sync special optimizate şi greutăţii mai mici cu 500 kg decât a unui autocamion cu motor în 6 cilindri, acest model este extrem de competitiv. Autocamionul a fost gândit până la cele mai mici detalii. Spre exemplu, roţile mai mici fac posibilă o cabină mai joasă cu cinci centimetri. Datorită acestui fapt, vizibilitatea este îmbunătăţită şi accesul în cabină se face mai uşor. Selecţia de oglinzi frontale şi laterale, cu posibilitatea de a adăuga geamuri suplimentare în lateral, în spate şi pe portiere, contribuie, de asemenea, la vizibilitatea îmbunătăţită a şoferului.
Design nou
Noile FE şi FL au primit un design nou, integrându-se în imaginea actuală a familiei Volvo Trucks. Siglă a fost mutată mai sus, sub parbriz. Farurile reproiectate şi luminile de zi distincte subliniază, de asemenea, legătura de rudenie cu celelalte modele noi de autocamioane Volvo. Lămpile sunt integrate în noua bară de protecţie, care este compusă din trei piese, cu colţuri din oţel, pentru o durabilitate suplimentară şi reparaţii ieftine, în eventualitatea unor coliziuni sau zgârieturi minore. Volvo Trucks a realizat un adevărat tur de forţă în ultima perioadă. În numai 8 luni şi-a reînnoit întreaga gamă de modele de autocamioane pentru piaţa europeană. Din septembrie 2012 până în prezent, Volvo Trucks a lansat cinci modele noi de autocamioane – FH, FM, FMX, FE şi FL.
Radu BORCESCU
Göteborg, Suedia
radu.borcescu@ziuacargo.ro