Colaborarea dintre WindSoft și Tyre Management Consulting a dus la apariția soluției software WindTyre, un produs inovativ care „scoate la lumină“ toate costurile legate de utilizarea anvelopelor.
Cât reprezintă anvelopele în costul total al unei firme de transport? Nu ar trebui să fie foarte greu de aflat. Tot ce avem de făcut este să însumăm toate achizițiile de anvelope și să raportăm la costurile totale. Este o informație importantă, care are însă un impact redus din punct de vedere al deciziilor manageriale. Toată lumea știe că anvelopele reprezintă un cost important, dar pentru a controla cu adevărat acest segment, ar trebui să ai un minim de informații esențiale: Câți km rulează o anvelopă? În ce condiții este exploatată? Ce lucrări de întreținere și reparații s-au efectuat asupra ei?…
Bineînțeles, în general, firmele serioase urmăresc costurile legate de anvelope, însă foarte puțini pot afirma că știu cu precizie care este costul pe km al fiecărui tip de anvelopă sau care va fi necesarul în următoarele luni. Iar când vine vorba despre potențiale fraude…
Regulile de utilizare corectă a unei anvelope sunt teoretic clare și includ monitorizarea presiunii, permutări, recanelări, reșapări etc. Se întâmplă oare toate aceste lucruri, pe fiecare anvelopă în parte?
WindTyre a fost conceput pentru a oferi managerului informații precise și sigure, astfel încât să poată lua decizii fundamentate.
„Anvelopele reprezintă un cost mare, atât prin prețul lor de achiziție, cât şi prin ceea ce se poate întâmpla dacă nu ai grijă de ele – întârziere la livrarea mărfii, siguranţă rutieră, costuri aferente unor intervenții neprogramate… Ţinta noastră este să îi ajutăm pe transportatori să se organizeze mai bine, iar această aplicaţie este la îndemâna lor, oferind ghidaj profesional și consultanţă“, a arătat Ștefan Nedeluș, director general WindSoft.
Mai mult decât un soft
WindTyre se adresează tuturor posesorilor de autovehicule, indiferent de mărimea flotei. Totuși, ca aplicația să devină funcțională, este necesară existența unui departament tehnic (de mentenanță), care devine, de altfel, principalul utilizator al WindTyre. Softul va avea nevoie doar de un simplu calculator pe care să ruleze.
Acest produs va conține o bază de date cu toate anvelopele deținute de firma de transport (tip anvelopă, serie, poză). Practic, fiecare anvelopă în parte are un dosar virtual cu toate datele de identificare. Iar dosarul se actualizează permanent, pe măsură ce anvelopa suferă modificări – intervenții tehnice, uzură, verificări…
Un transportator „de modă veche“ știe că nu discutăm de lucruri noi. Astfel de dosare ale anvelopei au existat și sunt în continuare companii care le utilizează, însă WindTyre face totul mult mai simplu și reduce către zero erorile. Mai mult decât atât, softul semnalează din timp acțiunile ce trebuie să aibă loc pentru corecta utilizare a anvelopei și, de asemenea, emite alerte în cazul anvelopelor cu un grad de uzură mai mare decât cel normal.
Printre avantajele cele mai importante se numără faptul că, spre deosebire de hârtie, sau un tabel în Excel, datele trecute în WindTyre nu mai pot fi șterse, iar rapoartele către manager sunt complete și evidențiază orice „anomalie“.
Interesant este că produsul se completează cu zona de consultanță și audit. Astfel, WindTyre nu este doar un soft, utilizatorul primind practic un instrument prin care monitorizează atât anvelopele și modul în care sunt utilizate, cât și consecvența echipei tehnice, având certitudinea că modificările și completările din soft corespund realității.
„WindTyre reprezintă un produs atipic pentru o firmă de software, fiind completat cu partea de consultanţă pentru managementul anvelopelor și audit. Softul poate să funcţioneze independent sau ca modul integrat în WindNET, ERP-ul dezvoltat de WindSoft, generând astfel un control superior pe zona de costuri pentru manager“, a completat Ștefan Nedeluș.
Produsul a fost conceput astfel încât să poată fi utilizat inclusiv de către companiile cu flote dislocate, o atenție specială fiind acordată celor care operează în Comunitate.
„Avem parteneriate în momentul actual cu 10 puncte de service, foarte bine poziţionate pe harta rutieră a Europei. Astfel, când este necesar, camioanele utilizatorilor de WindTyre sunt îndreptate către aceste puncte, aflate pe cele mai importante rute de transport, iar costul de 15 euro pentru camion acoperă o verificare a tuturor anvelopelor – stare tehnică și presiune – informaţia fiind transmisă automat către sistem“, a explicat Cosmin Lixandru, director general Tyre Management Consulting.
Implementarea durează o săptămână
Primul pas pentru implementarea WindTyre este realizarea unei analize a departamentului tehnic a transportatorului și, dacă este cazul, sunt recomandate anumite modificări.
Urmează validarea, împreună cu beneficiarul, a tuturor procedurilor ce trebuie realizate în legătură cu anvelopele.
Totodată, utilizatorii direcți ai aplicației beneficiază de cursuri de pregătire tehnică în managementul anvelopelor.
Toată flota de anvelope trebuie introdusă în sistem, fiind posibilă inclusiv atașarea unor fotografii reale cu anvelopa.
„Fiecare anvelopă are istoricul ei complet, pentru că, de la achiziţie până la schimbare, suferă multe transformări“, a explicat Cosmin Lixandru.
Durata medie pentru implementarea WindTyre este de o săptămână, activitatea firmei nefiind perturbată în vreun fel în această perioadă.
Economii lunare de 80 euro/camion
Avantajele aplicației sunt notabile, multe dintre ele fiind evidente.
Faptul că există o entitate externă care auditează starea anvelopelor va crea o stare benefică în interiorul companiei, ce va duce la o diminuare semnificativă a cazurilor de presiune necorespunzătoare în anvelope. Astfel, consumul de carburant se va diminua, iar uzura anvelopelor va fi optimă.
Flota de anvelope va fi gestionată cu ușurință și precizie, de către un personal minim.
Managerul firmei de transport va cunoaște cu exactitate costurile generate de fiecare anvelopă, putând decide în cunoștință de cauză marca și tipul de anvelopă care oferă cel mai bun randament. De asemenea, stocurile se pot diminua, iar previzionarea necesarului de anvelope oferă șansa optimizării procesului de achiziție.
Mai mult decât atât, WindTyre oferă estimări legate de valoarea parcului de anvelope deținut la un moment dat.
Iar acestea sunt doar o parte dintre beneficiile WindTyre.
„Principalul obiectiv este să aflăm costul pe km, pe fiecare anvelopă în parte, apoi se fac rapoarte centralizate pe camion și pe flotă. Dacă anvelopa are o durată de viaţă estimată de 200.000 km şi noi reuşim prelungirea, printr-un management bun al ei, la 230.000 km, deja costul pe km scade vertiginos. Este foarte important să ai control permanent şi să nu se ajungă la situația de a schimba anvelopa mai devreme, la 150.000 km“, a precizat Ștefan Nedeluș.
Conform calculelor realizate de către companiile care utilizează deja sistemul, WindTyre asigură reducerea lunară a costurilor cu 80 de euro pentru fiecare camion.
„Sunt transportatori care vor apela la soluția unei flote de anvelope închiriate, însă automat vor plăti mai mult, pentru că interesul oricărui producător de anvelope este să vândă anvelope, în timp ce interesul transportatorului este să cumpere cât mai puţine. Chiar şi atunci când externalizează, operatorul de transport tot trebuie să ducă maşina la inspecţie și s-ar putea să aibă o problemă în plus, pentru că service-ul la care trebuie să ajungă cu mașina o dată la 3 luni, conform contractului, este la mai mulți km distanță – sunt costuri care nu sunt luate în calcul de la început, iar transportatorul devine captiv. Softul oferă aceeași acuratețe în gestiunea anvelopelor, însă beneficiile sunt mai mari. Am realizat o estimare pentru un client care are contract cu un producător de anvelope și, folosind aceleaşi produse, inclusiv costurile de mentenanţă şi management aferente WindTyre, sunt scăderi de costuri de 25%“, a declarat Cosmin Lixandru.
WindSoft produce, comercializează şi implementează acest produs, asigurând totodată mentenanţa.
„Prin faptul că acest soft este produs alături de Tyre Management Consulting, îi asigură un plus de valoare, deoarece ei sunt specialişti în managementul anvelopelor“, a arătat directorul general WindSoft.
Ștefan Nedeluș, director general WindSoft:
„Ideea acestui produs a venit din partea Tyre Management Consulting. Ei au arătat că există necesitatea îmbunătățirii modului de gestionare a anvelopelor şi noi ne-am aliniat viziunii lor şi am dat putere acestei soluţii, împreună. În momentul acesta, aplicaţia este funcţională și este deja implementată cu succes la companii de transport din România. WindSoft își asumă rolul de partener al transportatorilor și scopul nostru este să venim în piață cu lucruri noi. Ne gândim în permanență la inovaţie, la îmbunătățirea instrumentelor utilizate de către partenerii noştri.“
Cosmin Lixandru, director general Tyre Management Consulting:
„Cea mai ieftină variantă pentru transportator este internalizarea dublată de o monitorizare externă. Probabil vor decide să utilizeze simultan 2-3 mărci de anvelope, având libertatea să aleagă din piaţă la cele mai bune condiţii de preț și calitate, iar ceea ce aducem noi în plus este acest soft care nu te lasă să faci greșeli, plus consultanţa și auditul, care, practic, închid cercul. Astfel, managerul are control total.“
Radu BORCESCU