La jumătatea lunii iunie, Renault Trucks a prezentat noua sa gamă de autovehicule comerciale. A fost practic cel mai aşteptat eveniment al anului din punct de vedere al vehiculelor comerciale, în condiţiile în care discutăm de un producător care a decis înnoirea completă a întregului portofoliu de produse.
Prin acest pas, Renault Trucks intră într-o nouă eră, prezentând pieţei o gamă de camioane noi, cu un alt design, alte dotări şi alte motoare faţă de ceea ce exista până în prezent. Practic, generaţia precedentă a reprezentat doar o sursă de inspiraţie pentru noua gamă şi nu o bază de plecare, aşa cum poate unii s-ar fi aşteptat. Lansarea oficială a avut loc în Franţa, la Lyon, în cadrul unui eveniment grandios la care au participat aproximativ 5.000 de persoane din toată Europa (transportatori, parteneri, jurnalişti), în ciuda grevei controlorilor de trafic aerian din Franţa, ce a avut loc exact în zilele evenimentului şi a pus la grea încercare organizatorii. Pe lângă spectacolul lansării, participanţii au putut admira, în cadrul unei expoziţii în toată puterea cuvântului, întreaga gamă Renault Trucks. Constructorul a decis ca, pentru acest eveniment, toate camioanele să fie vopsite în aceeaşi culoare, sobră, militărească, dorind parcă să întărească hotărârea de a intra în forţă pe piaţă cu noile produse. Prin noua gamă, Renault Trucks a avut de îndeplinit mai multe sarcini, iar printre acestea se numără trecerea la motorizarea EURO VI, obţinerea unui consum performant de carburant, păstrarea clienţilor fideli, dar şi plasarea într-o complementaritate corectă cu produsele Volvo. Amintim faptul că Renault Trucks aparţine Grupului Volvo. De altfel, noile camioane Renault Trucks par să se inspire atât din precedenta generaţie Renault, cât şi din modelele Volvo.
Camionul – centru de profit
Noua gamă este rezultatul testării a 300 de vehicule pe o distanţă de 10 milioane km şi 5 milioane de ore suplimentare de testări la bancul de probe, la temperaturi cuprinse între -40° C la +60° C. Conform datelor prezentate de producător, întregul proiect a presupus o investiţie de peste 2 miliarde de euro a Grupului Volvo, testele demarând încă din 2008. Noile camioane au fost proiectate şi dezvoltate în strânsă legătură cu 50 de clienţi internaţionali. Astfel, Renault Trucks oferă o gamă complet nouă de vehicule împărţite în trei segmente principale: Distanţe lungi, Construcţii şi Distribuţie. În mod firesc, ţinta principală a constructorului a fost obţinerea unui camion care să ofere utilizatorilor rezultate cât mai bune în materie de TCO (total cost of ownership), dar s-a avut în vedere şi necesitatea oferirii unor condiţii cât mai bune de muncă pentru conducătorii auto. Designul exterior este unul pretenţios, ce individualizează noua gamă, diferenţiind-o de toate celelalte mărci existente pe piaţă. În plus, constructorul a precizat că noul design asigură o îmbunătăţire a aerodinamicităţii şi implicit a consumului de carburant. La interior, cabinele oferă confort şi par a fi concepute pentru o cât mai mare utilitate. Postul de conducere este simplu şi eficient, având comenzile uşor de identificat şi utilizat. Sigur, pentru a avea o imagine completă asupra performanţelor noilor camioane, va trebui să aşteptăm momentul în care le vom putea testa. Numeroase îmbunătăţiri au fost realizate şi pe partea de mentenanţă şi reparaţii, un alt aspect cu implicaţii importante asupra TCO.
În plus, noua reţea de vânzări va permite Renault Trucks să-şi extindă acoperirea geografică, prin creşterea numărului de centre de vânzări şi service cu 30% şi până la 40% pe anumite pieţe.
„Distanţe lungi”
Pentru acest segment, Renault Trucks a introdus o ofertă omogenă, constând dintr-un singur vehicul cu design modular ce asigură acoperirea diferitelor nevoi de transport. Renault Trucks T a fost conceput pentru a asigura un consum cât mai redus de carburant şi totodată un nivel ridicat al confortului în cabină. Designul asigură o bună aerodinamicitate, fiind dezvoltat şi testat cu ajutorul unui tunel de vânt. Intenţia producătorului a fost ca prin modelul T să combine eficienţa Premium Route şi consumul redus de combustibil cu prestigiul şi confortul Magnum într-un singur vehicul. Conform declaraţiilor constructorului, T beneficiază de un consum de carburant diminuat cu până la 5% faţă de modelele anterioare, în ciuda constrângerilor impuse de noul standard Euro 6. Cu o lăţime de 2,5 metri, cabina Renault Trucks T este spaţioasă, confortabilă şi are un pat extensibil, precum şi un pat superior ce poate fi folosit la nevoie pentru depozitare suplimentară. Tunelul motor are o înălţime de 200 mm sau este complet încorporat în cazul cabinelor cu podea plată. Poziţia optimizată de condus este dată de noile scaune proiectate de RECARO pentru Renault Trucks, un tablou de bord ergonomic cu ecran central de dimensiuni mari, precum şi opţiunea de reamenajare a poziţiei butoanelor de control. T oferă, de asemenea, un compartiment de depozitare care poate fi accesat atât din interiorul cât şi din exteriorul vehiculului, plus o uşă cu deschidere la un unghi de 85°. Şoferul beneficiază de numeroase dispozitive de siguranţă, inclusiv lumini la viraje şi un volan multifuncţional reglabil pe trei direcţii. În ceea ce priveşte motoarele, Renault Trucks T este prevăzut cu motoare Euro 6 DTI 11 şi DTI 13, ce oferă nu mai puţin de şase variante de putere, între 380 CP şi 520 CP. Întreaga gamă este echipată cu transmisie automată Optidriver, care are acum un nou sistem de gestionare pentru schimbarea vitezelor. Capacitatea rezervorului de motorină este de până la 1.475 de litri. Dacă este necesar, şoferii pot folosi butonul „24/7” de pe tabloul de bord pentru localizarea geografică imediată a vehiculului şi pentru raportarea datelor tehnice ale acestuia, ceea ce uşurează activitatea celor 1.600 de centre de vânzări şi service Renault Trucks din întreaga lume. T este, de asemenea, configurat pentru a integra Optifleet, soluţia de gestionare a flotei Renault Trucks.
„Construcţii” şi „Construcţii grele”
Pentru noile vehicule de construcţii, Renault Trucks oferă două game distincte – gama C pentru construcţii şi gama K pentru construcţii grele – cu scopul de a satisface nevoile clienţilor cât mai eficient posibil. Gama Renault Trucks C, disponibilă în două variante de lăţime a cabinei, se concentrează în principal pe încărcături mari, consum redus şi confort comparabil cu cel al unui vehicul de distanţe lungi. Mai mult, forţa de tracţiune excelentă şi capacitatea de a trece peste obstacole îl face atractiv pentru clienţii din sectorul de construcţii. În acelaşi timp, gama Renault Trucks K stabileşte noi standarde în termeni de robusteţe, trecerea peste obstacole şi oferă cel mai bun unghi de atac de pe piaţă. Noile vehicule beneficiază de un grup motopropulsor îmbunătăţit cu noile motoare Euro 6 şi, de asemenea, o cabină specifică. Cabina este spaţioasă, confortabilă şi ergonomică, având butoane rotative. Un prag pe partea laterală a vehiculului a fost de asemenea inclus pentru a permite şoferilor să verifice mai uşor încărcătura. Vehiculele oferă protecţie în caz de impact pentru cele mai expuse părţi şi barele de protecţie sunt din oţel, atât pe gama K cât şi pe gama C. Camioanele au o excelentă gardă la sol, masă maximă autorizată de până la 120 t şi cel mai bun unghi de atac de pe piaţă (32°) pentru gama K. Optitrack, sistemul de tracţiune hidrostatic pe puntea faţă, oferă putere temporară de tracţiune suplimentară şi este disponibil pe gama C. În schimb, gama K include toate versiunile cu tracţiune convenţională. Vehiculele sunt echipate cu lumini pentru viraje, transmisie automată Optidriver standard şi o frână de parcare electrică aplicată la oprirea motorului, împreună cu mai multe dispozitive pentru montarea caroseriei.
Gama C oferă o sarcină utilă care poate ajunge până la 22,8 t pentru un 8×4. Gama K oferă o masă brută a vehiculului de până la 50 t şi o masă maximă autorizată de până la 120 de tone. Gama de puteri disponibile pe motoarele Euro 6 ce echipează aceste camioane este cuprinsă între 250 CP şi 520 CP.
„Distribuţie”
La proiectarea noii game de distribuţie, Renault Trucks a avut în vedere nevoile specifice ale acestui sector, grija pentru mediu, precum şi avantajele cunoscute ale gamei actuale. Ofertă este clară şi constă dintr-o singură gamă şi trei modele capabile să răspundă nevoilor tuturor clienţilor. Astfel, producătorul oferă Renault Trucks D, un model de la 10 t la 18 t; Renault Trucks D Wide, un model de la 16 t la 26 t şi Renault Trucks D Access, un model cu cabină joasă de la 18 t la 26 t. Această ofertă va fi completată în curând de un vehicul suplimentar, conceput pentru a satisface necesitățile clienţilor care au nevoie de soluţii de transport de la 3,5 t la 7,5 t.
Noile motoare DTI 5 şi DTI 8 s-au bazat pe tehnologii testate şi verificate, adaptate aplicaţiilor urbane. Acestea sunt conforme cu standardul Euro 6, îmbunătăţind în acelaşi timp nivelul de performanţă şi fiabilitate. Consumul redus al generaţiei anterioare a fost transferat la această nouă gamă. Posibilitatea de a atinge un cuplu maxim de la 900 rpm înseamnă că şoferii nu vor fi nevoiţi să împingă motorul la limită, consumând, prin urmare, mai puţin combustibil. Renault Trucks a dotat întreaga sa gamă cu transmisii automate. În sectorul de distribuţie, unde domeniile de activitate sunt foarte diversificate, un camion trebuie să fie capabil să satisfacă exact nevoile clienţilor. Acesta este motivul pentru care Renault Trucks oferă mai mult de 100 de modele, dotate cu diferite dispozitive care uşurează activitatea carosierilor. Motoarele ce echipează aceste camioane sunt cu patru şi şase cilindri şi oferă mai multe variante de putere, între 210 CP şi 320 CP.
Radu BORCESCU
Lyon, Franţa
radu.borcescu@ziuacargo.ro