Noua generație de softuri

Soluțiile software dedicate transporturilor și logisticii au intrat într-o nouă etapă. WindSoft a început dezvoltarea unei noi generații de produse ce oferă managerilor estimări precise legate de influența pe care diferite decizii o pot avea asupra performanțelor afacerii.

Astăzi este greu de imaginat gestionarea unei afaceri de transport fără suportul soluțiilor IT, iar dacă la început astăzi lucrurile sunt mult mai complexe – rapoarte legate de performanță, alerte în caz de nereguli, fluxuri automate de date etc.

Țintele au fost clare – mai puține greșeli, creșterea productivității angajaților, reducerea costurilor și, bineînțeles, eliminarea pierderilor.

Pe măsură ce soluțiile software și-au crescut prezența în firmele de transport și logistică, a devenit tot mai evident faptul că se acumulează mult mai multă informație decât este utilizată. Tendința inițială a firmelor a fost să o ignore, pentru a nu se aglomera inutil cu analize greu de realizat și, aparent, fără impact pozitiv semnificativ.

Și totuși… Dacă ar exista o soluție capabilă să preia toate datele, să le analizeze și să ofere răspunsuri la întrebări considerate, până astăzi, exclusiv dedicate intuiției și experienței managerului?

De la intuiție, la estimări precise

„Sunt companii de transport care își doresc mai mult decât un instrument de gestionare a afacerii la nivel operațional. – curse efectuate, profitabilitate pe cursă, rentabilitate pe camion… Noi mergem mai departe, oferind soluții pentru un management strategic. De exemplu, Fleet Panel – managementul mentenanței flotelor, ultimul produs lansat de WindSoft, poate estima costurile cu mentenanța preventivă și corectivă, putem analiza în detaliu costurile legate de fiecare tip de mașină, fiecare flotă operată de transportator, din momentul achiziției și până la înlocuire. Generăm inclusiv grafice de depreciere pentru fiecare mașină”, a explicat Ștefan Nedeluș, director general WindSoft.

Orice manager și-ar dori să știe care este momentul în care trebuie să schimbe o anumită mașină, sau să poată calcula momentul optim de vânzare a vehiculului. Impactul asupra profitabilității poate fi unul foarte mare, în condițiile în care majoritatea transportatorilor nu mai pot obține reduceri spectaculoase pe zona de consum carburant (după mai bine de 7 ani de eforturi susținute, la acest capitol s-a ajuns la perioada ajustărilor fine).

„Este o cerere pe care am primit-o ca pe o provocare și nu cred că cineva în România dispune astăzi de un sistem prin care să calculeze deprecierea fiecărei mașini în parte și să poată identifica, de exemplu, care este momentul optim pentru înlocuirea mașinii, sau când va fi cel mai bun preț de revânzare, sau care camion, din ce tip de flotă, își păstrează cel mai bine prețul de revânzare după o anumită perioadă. Acest produs se va concretiza foarte curând în câteva proiecte. Fleet Panel (FP) Este un produs de sine stătător (nERP), dar care poate deveni un modul integrat nativ al ERP-ului”, a declarat Ștefan Nedeluș.

Un produs complet

Practic, noua direcție pe care o iau softurile dedicate pieței de transport și logistică reprezintă o completare a produselor devenite deja clasice.

Astfel, un TMS (Transport Management System) poate suporta un upgrade funcțional prin adăugarea unui sistem de planificare și optimizare rute . TMS-ul monitorizează cursele, vezi unde ai încărcat și unde ai descărcat, venituri, costuri, profit… Însă, cu un sistem de planificare și optimizare de rute interfațat, TMS-ul devine și mai valoros pentru un transportator. Astfel controlul devine mult mai riguros în timpul desfășurării unei curse prin alertele succesive preluate de al bordul camionului.

La fel stau lucrurile și în zona de FMS (Fleet Management System).

„WindNET ERP dispune de un modul FMS puternic, unde operatorii gestionează tot ce se întâmplă cu flota – alerte, avertizări, scadențe, șoferi, camioane, fișe tehnice – tot ce presupune evidență. Acest modul, este completat de FP – Fleet Panel ce preia informațiile din FMS și le prelucrează oferind estimări, informații legate de deprecieri și alte rapoarte”, a completat directorul general WindSoft.

Un caz concret ar putea fi situația în care un vehicul trebuie să treacă printr-o reparație costisitoare, iar operatorul își pune întrebarea dacă merită să realizeze această cheltuială.

„Informațiile oferite de Fleet Panel sunt spectaculoase. Softul răspunde, de exemplu, întrebării legate de cât va deveni costul pe km după realizarea reparației, pentru că toate intervențiile pe mașină se transformă în cost/km. Softul oferă grafice cu costul/km pentru fiecare mașină în parte și pe tipuri de mașini. Managerul va vedea influența costului reparației asupra costului/km și, de asemenea, va putea observa deprecierea vehiculului. Fără aceste informații, decizia este instinctuală. Sistemul îi dă posibilitatea de a realiza analize corecte, iar deciziile luate vor duce la diminuarea costurilor. Acestea sunt lucrurile de finețe spre care transportatorii ar trebui să se orienteze”, a arătat Ștefan Nedeluș.

Adaptare la dorințele managerului

Potențialul produselor soft este departe de a-și fi atins limitele.

„Drumul pe care am pornit este foarte lung. În momentul de față, lucrăm la un sistem de analiză de business care să culeagă toată informația și să permită utilizarea acesteia așa cum dorește managerul. Pentru soluțiile pe care le-am dezvoltat în trecut, am gândit niște rapoarte manageriale pe care le-am considerat utile, având în vedere experiența noastră. Sistemul de analiză business va fi instrumentul prin care fiecare manager de departament sau de companie va putea să creeze orice fel de rapoarte și va putea obține orice informație dorește. Practic, va exista, separat, un instrument care culege informații de peste tot și le pune sub forma dorită de manager, astfel încât acesta să treacă la un alt nivel de monitorizare și control al afacerii”, a spus directorul general WindSoft.

Astăzi există câteva rapoarte esențiale pentru un manager de transport (EBITDA, rentabilitate pe camion, cost pe km, P&L, cash flow, etc.); pasul următor reprezintă o nouă abordare, prin realizarea de combinații din mult mai mulți parametri pentru analize la detaliu.

„Vor putea fi realizate achiziții de mașini în condițiile cele mai sigure, pentru că, la ora actuală, încă se merge la nivel de «ce părere ai», sau în funcție de experiența proprie, sau a altora. Având instrumentele în față, astfel de necunoscute dispar – vei ști când să investești în anvelope, când trebuie să investești în flotă, ce trebuie să achiziționezi la nivel de furnizori de echipamente și flotă, având în vedere statistici foarte sigure și clare, raportate la parametrii și coeficienții clasici”, a precizat Ștefan Nedeluș.

O dată ce managerii vor avea în față informația organizată, va deveni foarte ușor să ia decizia de achiziție. De altfel, WindSoft a realizat deja acest lucru în cazul anvelopelor, unde poate fi vizualizat costul pe km cu fiecare tip de pneu, raportat în funcție de pozițiile pe care aceste anvelope au funcționat. Randamentul anvelopelor se calculează cu ajutorul mai multor coeficienți – rata de uzură, prețul de achiziție și adâncimea anvelopei. Astfel, poate fi luată cea mai bună decizie de achiziție nu doar pe bază de inspirație, ci pe rezultate concrete.

Cumpărat sau închiriat

La 1 ianuarie 2016, WindSoft a transformat toate produsele din portofoliu în soluții care pot rula „cloud”.

„Avem un parteneriat, în acest sens, cu Orange. Atât ERP-ul cât și celelalte produse pot rula, astfel, în sistem de închiriere. Acest tip de abordare este recomandabil pentru anumite produse, avantajele «cloud» fiind legate de faptul că nu este necesară o investiție atât de mare în echipamentele hardware”, a spus Ștefan Nedeluș.

Primii pași către Vest

Începând cu anul trecut, WindSoft și-a întărit propria organizația, Și-au pregătit structura internă pentru a comercializa și implementa proiecte și în alte țări din cadrul UE.

„Am consolidat echipele de implementare, am reorganizat departamentele, am creat proceduri de lucru, am făcut un sistem de monitorizare și control al proiectelor, astfel încât graficul de execuție să câștige timp. Este important să finalizezi proiectele în timpul pe care ți-l propui, astfel încât, cu o infrastructură similară, să poți aduce volume mai mari.

Am reușit să optimizăm fluxurile operaționale interne, am reușit să deținem controlul și să creștem calitatea serviciilor în zona de implementare, astfel încât timpii de execuție să se optimizeze. Astfel, crește satisfacția clienților și a noastră”, a declarat directorul general WindSoft.

În plus, comunicarea facilă și transparența au devenit priorități pentru producătorul software.

„Am creat o interfață web, unde clienții pot realiza solicitări și, apoi, pot monitoriza în fiecare moment etapa în care se află respectiva solicitare. Această abordare funcționează cu anumiți parteneri strategici și din luna iulie dorim să devină funcțională la nivel național”, a precizat Ștefan Nedeluș.

În acest an, WindSoft a demarat comercializarea produselor sale și către alte piețe, iar primele țări abordate sunt Franța, Germania și Olanda, unde există deja există parteneriate solide.

Ștefan Nedeluș, director general WindSoft: „ERP-ul este un fagure la care se pot atașa celule, iar acestea din urmă se înmulțesc. Discutăm de celule pe verticala de transport și logistică, iar până acum aveam celulele clasice și părea că mai mult de atât nu poate cuprinde un ERP pe verticală.

Însă, dacă aprofundezi și accelerezi în zona de inovație, lucrurile pot fi spectaculoase. Nu reinventăm roata, ci punem în evidență experiența acumulată, know-how-ul din piață, unim competențe interne și generăm instrumente puternice.”

„Din punct de vedere al produselor, putem câștiga orice fel de proiect în Europa. Am demonstrat-o deja pe zona de logistică, am avut totodată prezentări pe TMS și Fleet Panel și feed-back-ul primit de la companii străine este unul pozitiv. Singura barieră pe care trebuie să o depășim este legată de credibilitatea pe care orice companie intrată pe o piață nouă trebuie să o câștige.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.