Noua taxa auto, in vigoare

Normele de aplicare a Legii privind taxa de poluare auto au fost aprobate de Guvern la mijlocul lunii ianuarie, astfel ca posesorii de autovehicule care au platit mai mult pe vechea taxa pot merge la organele fiscale sa li se restituie diferenta.

Dar si pentru masinile inmatriculate inainte de anul 2007 se va plati taxa, in momentul in care vor fi vandute, aceasta urmand a fi achitata de cumparator. Normele metodologice au fost elaborate in concordanta cu prevederile Codului de Procedura Fiscala, astfel ca restituirea diferentei de taxa va fi posibila abia dupa compensarea obligatiilor fiscale neachitate. Taxa de poluare a fost redusa cu pana la 25% si va fi platita o singura data, atat pentru autovehiculele noi, cat si pentru cele second-hand inmatriculate pentru prima data in Romania. Taxa constituie venit pentru bugetul Fondului pentru Mediu, din care este finantata „Rabla“, prin intermediul careia au fost casate in ultimii doi ani peste 300.000 de masini mai vechi de 10 ani. Pentru restituirea diferentei de taxa platita pana acum, contribuabilul va depune la autoritatea fiscala o cerere, cu dovada platii taxei (chitanta fiscala/ordin de plata, extras de cont), plus cartea de identitate a vehiculului si certificatul de inmatriculare. Cererea va fi solutionata in 45 zile de la inregistrare, termen prevazut de Codul de Procedura Fiscala. Daca sunt necesare informatii suplimentare, termenul poate fi prelungit cu perioada cuprinsa intre data solicitarii si data primirii informatiilor solicitate, conform Codului. Pe site-ul Agentiei Nationale pentru Mediu este disponibil un calculator pentru noua taxa, iar ANAF are, la randul sau, formularele respective.

Restituirea, abia dupa compensarea obligatiilor fiscale restante

Normele de aplicare stabilesc insa ca, dupa primirea cererii de restituire, organul fiscal va verifica „datele din evidenta analitica pe platitori, sub aspectul existentei unor obligatii fiscale neachitate inregistrate de catre contribuabil“, iar in situatia in care se constata existenta unor astfel de datorii, suma solicitata va fi restituita numai dupa efectuarea  compensarii acestor obligatii fiscale restante. Prin noul sistem de calcul al taxei auto, Guvernul mizeaza pe o crestere cu 336 milioane de lei a veniturilor Fondului de Mediu, prin impunerea la plata, in momentul primei vanzari, a tuturor autovehiculelor inmatriculate inainte de ianuarie 2007. Totodata, se estimeaza o scadere de 240 milioane lei a sumelor de incasat, ca efect al reducerii cu pana la 25% a valorii taxei.

Ajustari la vehiculele de pasageri si marfa

Normele mentin, totodata, prevederea conform careia taxa auto poate fi ajustata atunci cand autovehiculul nu se incadreaza in parametrii standard, respectiv au un rulaj ridicat, de peste 15.000 km in cazul vehiculelor de transport pasageri cu maximum 8 locuri pe scaune, peste 30.000 km la vehicule transport marfa cu greutate de pana la 3,5 tone, peste 60.000 km pentru masini transport pasageri cu mai mult de 8 locuri pe scaune si vehicule transport marfa cu greutate intre 3,5 tone-12 tone si peste 100.000 km in cazul vehiculelor de transport marfa mai grele de 12 tone. La rulajul mediu sunt luate in considerare si starea generala a masinii (semne de coroziune a caroseriei, revopsire, situatia tapiteriei si a componentelor de bord), dotarile standard (aer conditionat, ABS si airbag), vechimea autovehiculului. Taxa poate fi ajustata pe baza declaratiei pe proprie raspundere a proprietarului masinii, document in care acesta sustine ca rulajul mediu anual real al autovehiculului sau este mai mare decat cel considerat standard pentru categoria respectiva de autovehicule. Rulajul mediu anual real este calculat prin raportarea rulajului afisat de indicatorul de kilometraj la vechimea stabilita in functie de data primei inmatriculari.

Amenda sau inchisoare pentru declararea nereala a rulajului

Declararea nereala a rulajului autovehiculului va fi sanctionata conform Codului Penal. Pentru fals in declaratii, pedeapsa prevazuta este inchisoarea de la 3 luni la 2 ani sau amenda. Taxa va putea fi ajustata si atunci cand, pentru un autovehicul rulat, este dovedit pe baza expertizei tehnice efectuate de Registrul Auto Roman ca deprecierea este mai mare decat cea indicata de grila fixa. In acelasi timp, daca proprietarul considera ca deprecierea autovehiculului sau este mai mare decat cea rezultata pe baza cotei initiale de reducere si/sau a cotei suplimentare de reducere a taxei, acesta poate contesta taxa, dar numai in baza rezultatului unei expertize privind evaluarea individuala a masinii. In acest sens, proprietarul trebuie sa solicite efectuarea expertizei de catre un membru al Corpului Expertilor Tehnici, care sa inscrie in raport cota reala de reducere a taxei. Pe baza cotei reale de reducere, autoritatea fiscala va calcula taxa.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.