Mai aerodinamic, oferind mai multă libertate din punct de vedere al amenajării interioare și utilizând cele mai moderne tehnologii pentru creșterea siguranței, Setra S 531 DT are toate șansele să continue și chiar să depășească succesul predecesorului său.
Și iată că, în sfârșit, spectaculosul și longevivul autocar supraetajat realizat de Daimler este disponibil pe piață în varianta modernă, de Serie 500. De ce a ținut atât transformarea? Se pare că vânzările în varianta de Serie 400 au fost bune în ultimii ani și astfel, specialiștii Daimler au putut lucra pe îndelete la transformarea S 431 DT în S 531 DT.
Siguranță fără precedent
S 531 DT este echipat, în premieră pentru lumea autocarelor, cu Active Brake Assist 4 (ABA 4) și Sideguard Assist (asistență laterală). Câteva teste speciale au fost organizate pe un poligon pentru a putea vedea „pe viu” modul în care aceste sisteme acționează în diferite situații ce pot apărea în trafic. Sistemul pentru frânarea de urgență ABA 4 are capacitatea de a detecta inclusiv pietonii și de a acționa frâna, în caz de nevoie.
În ceea ce privește sistemul Sideguard Assist, acesta utilizează senzori radar, pentru a monitoriza partea dreaptă a autocarului pe toată lungimea acestuia. În cazul unei curbe, șoferul este avertizat, în situația în care, pe traiectoria anticipată, se interpun pietoni, bicicliști sau obiecte staționare. De asemenea, sistemul oferă suport și pe drumurile din afara orașelor, atunci când șoferul decide schimbarea benzii de rulare.
Reducerea consumului prin design
Una dintre principalele îmbunătățiri ale noului autocar supraetajat este legată de aerodinamicitate. Designul a fost optimizat până la cele mai mici amănunte, de la parbrizul rotunjit pentru o bună alunecare a aerului și până la elementele de caroserie din spatele autovehiculului, ce asigură o dirijare precisă a curenților de aer.
Chiar și poziția ștergătoarelor a fost verificată cu grijă. Rezultatul – S 531 DT stabilește un nou record în materie de aerodinamicitate pe segmentul său. Iar acest lucru aduce importante reduceri în ceea ce privește consumul de carburant.
Autocarul consumă mai puțină motorină, față de predecesorul său, cu un procent cuprins între 7 și 10%, în funcție de modul de utilizare, iar aerodinamicitatea reprezintă factorul principal care asigură acest lucru. Astfel, discutăm de câteva mii de litri de motorină, salvați în fiecare an.
Mai multă flexibilitate la interior
Noul S 531 DT a fost conceput pentru a acoperi o gamă cât mai largă de utilizări, de la transport regulat și până la transportul internațional, turistic și VIP.
Versatilitatea oferită de S 531 DT este evidentă în special în zona etajului inferior. Aici apar opțiuni noi, cum ar fi renunțarea la platforma înălțată din partea dreaptă. Astfel, se poate configura mai ușor interiorul pentru nevoile specifice transportului interurban, sau asigurarea locului destinat scaunului cu rotile, sau, de ce nu, o configurație de bar.
Bineînțeles, în funcție de utilizare, se poate opta pentru diferite scaune, clasice sau unele ce pot oferi confort superior, în cazul curselor turistice sau pe distanțe lungi. Și în ceea ce privește postul de conducere se poate opta între două variante – bordul elegant și funcțional din Setra ComfortClass 500, sau cel de lux de la TopClass 500.
Designul modern și interiorul luminos contribuie semnificativ la senzația de confort. Scările, ce fac legătura dintre cele două etaje, sunt de asemenea bine iluminate și asigură a senzație de siguranță pentru pasageri. Toaleta are un design complet nou, iar noua dispunere asigură utilizarea la maxim a spațiului.
Și, pentru că Setra și-a dorit să asigure o experiență completă, din punct de vedere al simțurilor, la cele mai înalte standarde pentru călători, opțional, poate dota autocarul cu un sistem de distribuire a parfumurilor.
Astfel, atunci când motorul este pornit și ușa este deschisă, sau când o ușă este lăsată deschisă, un generator de parfumuri eliberează automat un miros discret, dar foarte plăcut. În acest fel, o aură proaspătă, dar discretă, îi întâmpină pe oaspeți la bord.
Componentele principale au fost preluate de la Mercedes-Benz S-Class. Există șase parfumuri pentru care se poate opta, variind de la cele proaspete și sportive, la parfumuri mai puternice.
Dincolo de toate aceste dotări spectaculoase, multe dintre ele aparent exclusiviste, S 531 DT reprezintă în primul rând un instrument pentru afacerile de transport. Fiecare amănunt este gândit în acest sens și, astfel, un asemenea autovehicul poate reprezenta un bun barometru pentru „sănătatea” mediului de afaceri.
Ecuația este aparent simplă și este legată în principal de tariful per km și numărul de km parcurși în fiecare an, în condițiile în care costurile legate de carburant și salariile șoferilor sunt impuse de piață. Chiar dacă tarifele sunt în creștere în România, cu excepția transportului regulat internațional, distanța parcursă anual de un autocar este, în general, mică.
Iar atunci când autovehiculul este achiziționat prin leasing sau credit, nu îți permiți să ai venituri reduse mai multe luni la rând. Un asemenea autocar, cu preț de achiziție de aproximativ 500.000 euro (este doar o estimare, reprezentanții Daimler nu au comunicat un preț) ar trebui să asigure cel mai bun profit în cadrul unei flote de autocare, însă nu trebuie să stea și nici nu poate accepta contracte „slabe”.
De aici a pornit grija Daimler pentru experiența deosebită a călătorului și sisteme care să scadă la maximum riscul accidentelor și al defecțiunilor.
Fișa tehnică:
Setra S 531 DT
Dimensiuni (lungime / lățime / înălțime): 14.000 / 2.550 / 4.000 mm
Ampatament: 6.700 mm (puntea directoare – puntea motoare), 1.350 mm (puntea motoare – puntea a treia)
Capacitate rezervor motorină: 480 l
Capacitate rezervor AdBlue: 40 l
Cală bagaje: 8,4 mc
Motor: OM 471, EURO 6
Cilindree: 12,8 l
Nr. cilindri: 6 în linie
Putere maximă: 510 CP
Cuplu maxim: 2.500 Nm, la 1.100 rpm
Transmisie: PowerShift MB GO 250-8 9 (8 trepte)
Sisteme de siguranță: ESP, ASR, BAS, Lane Assistant, TPM (monitorizare presiune anvelope), ART (pilot automat adaptiv) – include funcția Stop&Go, ABA 4, PPC, EDF (Eco Driver Feedback), Attention Assist
Nr. locuri: 78 scaune în varianta turistică.
Noul autocar supraetajat face parte din familia Setra TopClass 500, ocupând, însă, o poziție specială, datorită spectrului său larg de aplicații și a variantelor multiple de echipamente și configurații. Iar designul exterior evidențiază această distincție.
Radu BORCESCU
Valencia, Spania
radu.borcescu@ziuacargo.ro