Daimler ramane consecvent politicii sale de a produce autovehicule cat mai sigure si a lansat primul autobuz urban dotat cu ESP.
De altfel, o parte importanta din sesiunea de drive-test organizata de producatorul german pentru noul Citaro s-a concentrat pe evidentierea avantajelor aduse de ESP.
Mai sigur ca niciodata
Un autobuz urban presupune, in general, viteze scazute de deplasare si, in aceste conditii, in luna mai, atunci cand noul Citaro a fost lansat, multi si-au pus intrebari legate de utilitatea sistemului ESP.
Era, astfel, de asteptat ca una dintre temele principale ale sesiunii de drive-test sa fie dedicata acestui subiect.
Pe o pista special amenajata pentru teste, au fost simulate doua situatii: schimbarea brusca a benzii de circulatie la o viteza de 70 km/h si un viraj la dreapta luat cu aproximativ 45 km/h, la finalul caruia apare un obstacol ce trebuie ocolit, ceea ce duce la accentuarea brusca a curbei.
Dupa cum vedeti, regimul de viteza este unul utilizat frecvent in transportul urban cu autobuzul.
Rezultatele au fost impresionante, iar ziaristii prezenti le-au putut testa direct, atat la volan cat si din postura de pasager.
Circuitul a fost parcurs de doua ori, odata cu ESP-ul dezactivat si apoi activat.
Fara ESP, la schimbarea benzii de circulatie, s-a simtit pierderea controlului asupra directiei, lucru care a dus, la cele mai multe dintre incercari, la rasturnarea indicatoarelor ce demarcau traseul.
Cu ESP activ, controlul asupra directiei s-a pastrat in permanenta, putand fi urmat fara probleme traseul.
In ceea ce priveste virajul, 45 km/h a reprezentat o viteza destul de mare pentru a determina intrarea autobuzului intr-un usor derapaj, atunci cand sistemul ESP a fost dezactivat. Cu ESP activ, autobuzul franeaza singur si pe rotile care trebuie, asigurand intrarea autobuzului intr-o zona sigura. Practic, cu ESP activat, sansa ca autobuzul sa derapeze este scazuta semnificativ.
Pregatit pentru EURO VI
Pe langa schimbarile legate de design, ce au asigurat o imagine mai moderna si mai aerodinamica pentru noul Citaro, constructorul german a dorit sa sporeasca si confortul soferului precum si al pasagerilor.
Vizibilitatea mai buna, cresterea gradului de ajustare a postului de conducere (atat in ceea ce priveste scaunul, cat si volanul), inaltarea scaunului soferului, asigurarea mai multor spatii de depozitare, un nou bord mai elegant si mai ergonomic sunt cateva dintre inovatiile ce vor face viata mai usoara pentru conducatorii auto.
In ceea ce priveste amenajarea interioara, nu am putut sa nu admir inca o data precizia pe care o afiseaza Citaro. Fiecare element este gandit si plasat exact acolo unde ai nevoie de el, indiferent daca este vorba despre scaune, bari de sustinere sau spatii pentru persoane cu handicap locomotor. Noul Citaro, in toate cele trei variante testate (solo cu 2 si 3 usi, precum si articulat cu 3 usi) reprezinta varianta imbunatatita a unui autobuz ce a primit pe merit, multi ani la rand, aprecierea pietei europene de profil.
In ceea ce priveste tinuta la drum, nu sunt multe de comentat. Practic, in afara elementelor de crestere a confortului, enumerate mai sus, noul Citaro se comporta ca si modelul precedent, fiind echipat cu aceleasi motoare si transmisii.
Insa noul Citaro va primi in urmatoarea perioada motorizarea EURO VI si o noua transmisie, schimbarile realizate fiind gandite inclusiv pentru aceasta tranzitie (printre acestea se numara aducerea bateriilor in partea din fata a autovehiculului).
O surpriza in cadrul evenimentului a constituit-o testarea unui model de autobuz articulat, Citaro hibrid, care, avand bateriile pline, a parcurs o distanta de peste 11 km utilizand doar energia electrica. La finalul distantei, bateriile erau descarcate 50%.
Radu BORCESCU
München, Germania
radu.borcescu@ziuacargo.ro